חרף הצהרותיו של נתניהו כי "ישמור על ההתיישבות" טוען ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחיאני, כי מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט אמר לו כי "הדרג המדיני החליט להקפיא את הבנייה מחוץ לאזורי ההתיישבות הגדולים", כך מתפרסם הבוקר (ה') בידיעות אחרונות.

לדברי אלחיאני, שהתקשר למנדלבליט כדי לברר מדוע מעוכבות שורה של תכניות בנייה במועצה האזורית, התשובה אותה קיבל הייתה כי הדרג המדיני החליט שלא לקדם תכניות בנייה בבקעת הירדן ובהתיישבויות מחוץ לגושים. "קיבלנו הנחיה מהדרג המדיני לא לקדם תוכניות מעבר למה שנמצא בגושי ההתיישבויות", ענה לו מנדלבליט.

"הייתי בהלם", אמר אלחיאני לאיתמר אייכנר. "כבר חודשים שמורידים לנו תכניות מסדר היום של ועדות התכנון. עכשיו אנחנו מבינים למה. כל הדיבורים על הקפאת בנייה לגושים היא עובדה מוגמרת זה חודשים. כל מי שמדבר על אפשרות של הקפאה מעבר לגושים לאחר שיוגש מסמך קרי לא מבין שההקפאה כבר קיימת בפועל".

בלשכת נתניהו הגיבו לדברים והדגישו כי "בניגוד לנטען אין כל הנחיה של הדרג המדיני שלא לקדם תוכניות בנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון מעבר לגושי ההתיישבות לרבות בבקעת הירדן".

שר השיכון והבינוי אורי אריאל הגיב לדברים אודות ההקפאה בפועל ביו"ש בחריפות. ״לא נסכים בשום פנים ואופן להקפאת בית אחד בארץ ישראל. זה לא צודק זה לא ראוי וזה לא מוסרי. ראש הממשלה התחייב באופן ברור כי לא תהיה אף הקפאה נוספת רשמית ולא רשמית ואני מצפה שיעמוד בהתחייבות זאת״.