ביום חמישי הקרוב צפוי להיפתח לראשונה מתחם הסינמה סיטי בירושלים לראשונה והדיון סביב פתיחתו בשבת שב ומתלהט. לחרדים, אשר נלחמים בעוז נגד פתיחת המקום בשבתות מצטרף גורם מפתיע בדמות הרב בני לאו אשר נלחם נגד פתיחת המקום בשבת מסיבות ערכיות ולא בהכרח דתיות.

"אני לא מבין איך קרה שבתוך מתחם שמסמל את כל סמלי המדינה הכניסו את המקום שמסמל את הצרכנות", אומר הרב לאו בראיון ל'כיפה'. "אם היו עושים בית כנסת במתחם הזה היו מתקוממים אלו שסמלי הלאום חשובים להם אבל כאן הרוב שותקים. מתחם קריית הלאום עוסק בגובה הלאומי והתרבותי שלנו ולשים סינמה סיטי במקום זה לבוז לכל מה שמייקר את עם ישראל. זו חרפה".

כזכור, לאחר שלוש שנים של בנייה הכריזו בעלי רשת מתחמי סינמה סיטי על השקת המתחם הירושלמי. סביב פתיחת המתחם החדש מתחולל זה שנים מאבק בין קבוצות חילונים וחרדים אודות פתיחת המקום בשבתות. כרגע צפויים בתי הקולנוע להישאר סגורים אך תנועת 'התעוררות' הגישה בג"צ בנושא ומבקשת לאפשר את פתיחתו גם בשבת לטובת הציבור החילוני בעיר.

הרב בני לאו מתנגד בחריפות לפתיחת המקום בשבת, או על הימצאותו במיקום בו הקימו אותו, אך לטענתו לא מדובר בכלל על מלחמה שהדתיים צריכים לקחת בה חלק בשם יום השבת אלא שמדובר על מלחמה של כל ישראלי באשר הוא.

"חמור ביותר בעיני לפתוח מתחם כזה בשבת ולומר שעם ישראל כולו חול, שאין לנו שום דבר בעל ערך חוץ מכסף. המלחמה אינה של דתיים אלא של כל היהודים והישראלים באשר הם. מדובר על מינימום של כבוד לאומה. ביאליק שמר על ערכי השבת ואלו שמרגישים עצמם כאנשי תרבות, דוגמת בוז'י הרצוג, שלי יחימוביץ וניר ברקת, צריכים ללחום נגד הערת של פתיחת מקום צרכנות בשבת. המינימום צריך להיות שבשבת מדוממים את המקום".

"הבושה מתחילה בעצם המיקום של המתחם הענק הזה", מוסיף הרב לאו ואומר. "בלב קריעת הלאום - מול בית המשפט העליון לצד הכנסת נבנה עגל הזהב של דורנו. מול סמלי המופת של חברה רודפת צדקה ומשפט מזדקר פסל שכל עניינו בידור המונים. מי היה הקברניט שהחליט על המיקום האומלל הזה? למה לא במרחב הצרכנות והבידור של מלחה? וכעת אחרי שהחטא הראשון הושלם רוצים לרקוד סביב העגל הזה גם בשבת?", הוא שואל.

"מדינת ישראל הולכת למקומות רעים ביותר של אלוהי כסף וזהב. יש לנו בעיה חמורה של גאווה וזהות, בעית עומק של מלחמות שונות בחברה כשבין לבין נכנסים אנשים שכל מטרתם היא עשיית כסף וערכי כסף. הם ממליכים את ערכי הכסף על כל שאר הערכים בישראל".

הרב לאו מתייחס לטענה לפיה כבר שנים שיש בית קולנוע הפתוח בשבת ומדובר כבר בחלק מהסטטוס קוו. "יש מקומות בהם אנשים מבלים וזה בסדר שהם עושים כך. העניין הוא כשלוקחים מתחם שולט בעין, במקום בעל סמלי תרבות ישראלים ולא נותנים לך להתעלם ממנו. אלוהי הכסף שולטים בקריית הלאום של העם היהודי במדינת ישראל".

"מול מלחמת הערכים הרצינית שמתרחשת בעם ישראל מתלקחת אש זרה שמעוררת תנועת התעוררות בנושא פתיחת סינימה סיטי בשבת. תנועת התעוררות רוצה שירושלים לא תהיה מקום בו אנשים חילוניים יהיו שבויים אך צריכים גם לשמור על זקיפות הקומה של השבת. אלו אנשים נפלאים אבל הם טועים לגמרי בזירה בהם הם נלחמים. נשמע להם כאילו החרדים משתלטים בגלל שיש חוסר הבנה בין ערכים ישראלים לאידיאולוגיות דתיות. פתאום שמירת שבת היא עניין דתי. זו טעות איומה". הוא אומר.

"המלחמה איננה בין דתיים לחילונים. כל ישראלי שגאה במורשת התרבותית של ישראל צריך להתבייש למראה האורות המרצדים של היכל הבידור בשבת", מסכם הרב לאו וקורא לאנשי התעוררות, לראש העיר ברקת ולחברי תנועת העבודה בוז'י הרצוג ושלי יחימוביץ "תובילו את המאבק לסגירת המקום בשבת. מדובר בקריעת הלאום בקריית הלאום. גם החילוני רוצה להניף דגל האומר ששבת הוא יום ללא צרכנות המונים וללא פגיעה במנוחת העובדים".