חברי הבית היהודי עוררו מהומה בעת דיון העוסק במצבה הפיננסי של חברת החשמל. יו"ר הועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי: "ייתכן שצריך לקרוא למרד צרכנים. אם יש כאלה שלא משלמים לחברת החשמל וזה בסדר גם אנחנו יכולים לא לשלם", כך מתפרסם היום באתרים הכלכליים דה מרקר וגלובס.

סלומינסקי מתח ביקורת נוקבת על חברת החשמל וטען "כל אחד מאיתנו משלם חשמל ובסוף החשבון נשאר גבוה גם אם הוא מנסה לחסוך. מצד אחד החברה לא מצליחה לגבות 7% מהגבייה. אם יש פטור מסויים לציבורים מסויימים, למה שאנו לא נכנס לציבורים הללו. אם זה היה ארנונה אזי משרד הפנים היה מפסיק להעביר לה מענקים".

מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוג"ש לח"כים מעלה כי חובות הפלסטינים לחברת החשמל הגיע בפברואר 2014 ל-1.3 מיליארד ₪ כשחובה של חברת החשמל במזרח ירושלים עומד על קרוב ל-900 מיליון והרשות הפלסטינית חייבת כ-500 מיליון ש"ח.

יושב ראש דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל טען כי "באים בטענות על ההטבה של עובדי חברת החשמל ביחס לחשמל חינם. הצרכנים שמקבלים הכי הרבה חשמל חינם הם הפלסטינים. החוב של הפלסטינים לחברה הוא 1.37 מיליארד שקל. החוב של הפלסטינים לחברת החשמל צמח בשנת 2013 ב-1 מיליארד שקל. לנושא הפלסטיני יש השפעה מהותית ומיידית על המצב הפיננסי של חברת החשמל, למרות שמדובר רק ב-1.3 מיליארד שקל".

לטענתו "בחודש הבא נגיש דו"חות. אם אנו לא מסדירים את החוב הזה ברמת ודאות המקובלת על רואי החשבון, המשמעות היא שאנו עושים מחיקה - כי בדיווח נצטרך לכתוב שמדובר בחוב מסופק. חייבים להסדיר את הנושא הזה, החוב של הפלסטינים, בחודש הקרוב. אנו מקיימים מו"מ עם הפלסטינים בעניין ונתנו לנו שבועיים שבמסגרתה אולי נקבל מקדמה. חלק חשוב מהדרישה הפלסטינית היא מחיקה של חלק גדול מהחוב. אני לא אמחק שקל בלי להסדיר את החוב".

בתגובה לדבריו נשאל רון טל בידי חבר הכנסת יעקב ליצמן מדוע החברה לא מנתקת את החשמל לפלסטינים ויו"ר חברת החשמל השיב כי "זו הפעולה שנכון לעשות לגבי צרכן. אם היינו חברה פרטית, מזמן היינו מנתקים את החשמל. עם זאת, העליתי את הנושא לשר האנרגיה. הוא חושב שבנסיבות הללו נכון לנתק את החשמל, אבל עד כמה שאני יודע בהתייעצויות שלו עם רה"מ והיועץ לביטחון לאומי וגם עם אנשי האוצר ושליח רה"מ למו"מ עם הפלסטינים יצחק מולכו - אז הניתוק הוא לא בכללי המשחק".

"אם המדינה לא תסייע לחברת החשמל בגביית החוב מהרשות הפלסטינית, ועדת הכספים תשקול לפנות לבג"ץ על-מנת שיחייב את המדינה לתת מענה לבעיה", אמר סלומינסקי בתגובה. "לא יתכן שאזרחי ישראל יממנו את הגירעונות של חברת החשמל, שנובעים בין השאר מאי-גביית החוב של הרשות. ייתכן שאזרחי ישראל צריכים למחות באי-תשלום חשבונות חשמל. לחילופין, על הממשלה להחליט לממן את גירעונות החברה ישירות מהאוצר".

בעקבות אמירותיו בנושא הפלסטינים פרצה מהומה בישיבה לאחר שחברת הכנסת אורית סטרוק אמרה כי "אנו נותנים להם חשמל בחינם ועם זה הם מייצרים את הקסאמים שהם יורים עלינו".