אמש הודיע שר הביטחון כי ישיבות הסדר חדשות אשר יוקמו בעתיד יחויבו לשירות של 24 חודשים. כרפלקס אוטומטי יצאו מיד גורמים עלומי שם ותקפו את יעלון על פגיעתו בעולם ישיבות ההסדר. אלא, שבתוך כל ההכפשות שניתזו לעבר ישיבות ההסדר בימים האחרונים, נדמה שדווקא צעד זה יעשה לנו, לעולם התורה, רק טוב.

אינני רוצה לעסוק כלל בסוגיית חודשי השירות והנטל, אלא בבעיית האינפלציה שבהקמת ישיבות חדשות. למעשה, אלו ששמחים (בסתר) מההחלטה של יעלון, הם בעיקר ראשי הישיבות הקיימות, העסוקים בימים אלו במלחמת הישרדות על ליבו של כל שמיניסט ושמיניסט.

כמורה בתיכון ראיתי מידי שנה בעיניים כלות כיצד תלמידי י"ב הולכים שבי אחר ישיבות חדשות נטולות הצדקה רוחנית במקום ללכת אחר ישיבות ותיקות וחשובות בהן יוכלו לפתח את עולמם התורני. לצערנו במציאות הקיימת, מי שבוחר ישיבה הוא לא בחור חכם בן 25, אלא ילד בן 17 שבוחן רבנים לפי היחידה בה שרתו בצבא או לפי מידת "קוּלִיותם".

כל רכז י"ב בישיבה תיכונית יודע שבתחום גיוס התלמידים, גם אם יעמדו כל חכמי ישראל בכף אחת, ובכף השנייה יעמוד רב צעיר, שיודע לנגן על גיטרה ולספר סיפורי צבא. -הוא יכריע את כולם.

התחרות הקיימת כיום בין הישיבות, לא מרבה חוכמה, אלא בעיקר משכללת את שיטות השיווק והיח"צון מול השמיניסטים. ישיבה שלא תגייס מספר מינימלי של תלמידים לשיעור א', תצטרך לפטר רבנים ואולי אף להיסגר. ישיבת הסדר חפצת חיים, נאלצת לבחור בין העסקת רב תלמיד חכם שמבין בהלכה לבין העסקת צייד תלמידים או יחצ"ן.

כן! יש כיום ישיבות הסדר שמחזיקות יחצ"ן.

נכון להיום היצע ישיבות ההסדר גדול מן הביקוש וכל ישיבה חדשה שמוקמת גורמת לעוד ישיבה ותיקה להתפרק או לסגור שיעור.

אחסוך מכם את שמותיהן של ישיבות מפוארות עם רבנים דגולים הנמצאות כעת במחסור חריף בתלמידים בגלל כמה ישיבות חדשות שהוקמו משיקולים זרים.

חלק גדול מהישיבות שקמו בשנים האחרונות לא נוסדו מפאת צורך חדש להעמקה רוחנית מיוחדת וגם לא בגלל ריבוי דמוגרפי אדיר של בני"שים פוטנציאלים. הן קמו בעיקר בגלל רב או אדמיניסטרטור צעיר שחיפש עבודה, ישוב קטן שניסה דרך מקורית כדי לפרוח, גרעין תורני שניסה לקבל תקצוב ממשלתי המותנה בהחזקת "כולל", ועוד.

הרבה יותר קל להקים ישיבה חדשה מאשר להשתלב כמנהיג רענן בישיבה ותיקה. וכך מילות השיר "ישיבות נקים בכל מקום" הפכו לאימתן של מנהלי הישיבות הקיימות.

הצעד למניעת הרחבה של ישיבות הסדר חדשות, יוביל להבטחת מספר תלמידים קבוע בישיבות הוותיקות, דבר שיאפשר נתינת משאבים תורניים רחבים יותר לתלמידים הקיימים. הדבר ימנע את צירופם של אלו שאינם מתאימים לסיירת ההסדר וגם ימזער את נזקי התחרות הקשה שיש כיום בין הישיבות.

צעדו של יעלון יחזק את הישיבות הקיימות וימנע את הרדדת עולם התורה.

חזק וברוך.

כותב המאמר הוא מנ"כל תנועת נאמני תורה ועבודה