חודשיים מאז הורכבה הקואליציה בעיריית ירושלים בראשות ניר ברקת ועדיין טרם החל תהליך הבחירות לרבה הראשי של העיר. מדוע? תלוי את מי שואלים. לשכות ראש עיריית ירושלים ניר ברקת וסגן שר הדתות אלי בן דהן מחליפים האשמות הדדיים בדבר עיכוב התנעת הליך הבחירות.

נראה שהליך הבחירות לרבנות העיר ירושלים שוב נתקע בלשכות ראש עיריית ירושלים ושר הדתות. חרף הבטחות שני הגורמים הללו להתנעה מהירה של הליך הבחירות לראשות העיר, נראה כי ההליך תקוע ואלה מאשימים האחד את השני בסיבת העיכוב.

בסביבתו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת טוענים כי מי שתוקע כיום את התנעת הליך הבחירות הוא סגן השר הרב אלי בן דהן. הם מסבירים כי סגן השר טרם הגיש להם לוח זמנים מסודר לבחירות וכן נהלים ברורים כיצד יש לקיים זאת. בסביבתו של ברקת הסבירו כי בלשכת סגן השר עומדים להגיש בקרוב תקנות חדשות לבחירת רבנים ראשיים וכל עוד אלה לא הוגשו, לא ניתן להתניע את הליך הבחירות. בשבוע שעבר הגיש משרד הדתות בקשה לבג"צ לדחות שוב את הדיון בעתירה נגד דחיית מועד הבחירות עד לפרסום התקנות החדשות שישפיעו על בחירות לרבנות ירושלים.

בלשכת סגן השר נטען כנגד לשכת ברקת כי אמנם בשבוע שעבר הוגשה בקשת דחייה לבג"צ אולם במשך חודשיים קודם לכן נמנע ראש העיר מלמנות את הגוף בוחר לבחירת הרבנים הראשיים לעיר. לדברי לשכת סגן השר, התקנות החדשות לא אמורות להשפיע על גודלו של הגוף הבוחר ולא מונעות את מיניו כבר היום על ידי ברקת. אנשי ברקת לטענתם אף לא פנו אל לשכת סגן השר על מנת לקבל הבהרות בדבר מינוי הגוף הבוחר.

מקורביו של הרב אריה שטרן, מועמדה של הציונות הדתית לרבנות העיר מוחים נגד הסחבת בלשכות ראש העיר ברקת וסגן שר הדתות בן דהאן. פרופסור אביעד הכהן הסביר כי שינוי תקנות למינוי רבני ערים, כפי שעתיד לבצע משרד הדתות, יגרור אחריו עתירות לבג"צ שיעכבו אף עוד יותר את הליך הבחירות בירושלים.

עו"ד אילן קמינצקי, יו"ר איגוד בתי הכנסת הציונים בירושלים טוען כי דחייה נוספת של מועד הבחירות מעידה כי ישנו גורם שמעוניין למנוע מהרב אריה שטרן להתמודד בבחירות או מעוניין בגורם אחר מהציונות הדתית. בעבר נשמעה העמדה כי גם ראש העיר ברקת וגם סגן השר בן דהן מעדיפים את הרב שמואל אליהו, רבה של צפת ובנו של הרב מרדכי אליהו ז"ל מקורבם של השניים, בתפקיד רב העיר.

כידוע, הרב אריה שטרן, מועמד הרשמי של הציונות הדתית, יגיע השנה לגיל 70, גיל אשר ימנע ממנו להתמודד לבחירות. אנשיו של הרב שטרן טוענים כי כל עיכוב נוסף עלול לגרום להפלתו של הרב אריה שטרן ועוד אומרים כי אם משרד הדתות משנה את נהלי בחירות לרבנות העיר שעשויים, בגלל עיכובים נוספים, להפיל את מועמדתו של הרב שטרן, מן הראוי שישנה אף את מגבלות הגיל כך שלא יהיה מצב לפיו דווקא ברקת ובן דהאן יהיו מי שיפילו את מועמדה הרשמי של הציונות הדתית.

מלשכת עיריית ירושלים נמסר: "העירייה פועלת לקדם את בחירת הרבנים הראשיים לירושלים בהקדם האפשרי ולשמירה על העיקרון שיזם וקבע רה"ע ניר ברקת המאפשר בחירת רב ראשי ציוני המייצג את מגוון האוכלוסיות בירושלים. העירייה ממתינה לתשובת המשרד לשירותי דת לגבי לוח הזמנים והנהלים לבחירת הרבנים הראשיים לעיר".

מלשכת סגן השר נמסר בתגובה: "התקנות החדשות לא יעכבו את הליך הבחירות לרבנות ירושלים, התקנות קובעות הליך בחירה מהיר יותר ומסורבל פחות. תהליך הבחירות לא החל כיוון שעל מועצת עיריית ירושלים לבחור את נציגיה לוועדת הבחירות וכן להכריע בנושא בחירת שני רבני עיר. לעניין שאלותיהם של אנשי ברקת, כפי שבוודאי היו יכולים לשאול את לשכתנו: הועדה הבוחרת מונה את אותו מספר חברים, התקנות יפורסמו בימים הקרובים לאחר שתשוב הפרקליטה מימי מחלתה".