בעוד רובן המוחלט של המסעדות ורשתות המזון הכשירו את המטבחים לפסח תוך שהוא מציעים אוכל כשר בלבד לצרכנים, יש מי שמבקשים למחות על התופעה, באמצעות הרשתות החברתיות: השבוע, חול המועד פסח, פרסמו מספר בלוגרים פוסטים המתארים את ניסיונותיהם לרכישת חמץ בפסח, חרף העובדה שברשתות השיווק הגדולות לא ניתן להעביר את המוצרים בקופה - כפועל יוצא מ"חוק החמץ" האוסר על מכירת חמץ בפרהסיא.

התוכנה המונעת רכישת חמץ בפסח בקופות המרכולים נכנסה לשוק כבר לפני כשנתיים, בעקבות בקשת הרבנות הראשית לישראל, והיא מונעת למעשה את מכירתם של מוצרי חמץ בכך שאינה מאפשרת למכשירי הברקוד להעביר אותם בקופות. חרף טענות על "כפייה דתית", רשתות המזון הסבירו כי מדובר בצעד לשמירת חוק בלבד.

הבלוגר עומר כביר תיאר השבוע כיצד ניסה לרכוש את החטיף "ביסלי" באחד מסניפי רשת "שופרסל" ברעננה. "עם סריקת הביסלי קפצה על המסך הודעה, ולפיה לא ניתן לרכוש את המוצר מכיוון שמדובר בחמץ. קראתי לנציגת השירות, והסבתי את תשומת ליבה לנושא. היא הודיעה לי שאי-אפשר לקנות את המוצר 'כי לפי החוק אסור לקנות חמץ בפסח'", מתאר כביר. בסופו של דבר, החליט כביר להניח ליד הקופה את סכום הקנייה בכסף מזומן ולצאת מהסופר, חרף מחאת הקופאית וניסיונות השומר להבהיר לו כי הקנייה איננה תקפה.

גם הבלוגר אסף שגיא ניגש לסניף "מגה" באזור מגוריו כדי לרכוש בקבוק סויה ומי טוניק. "המדפים של הסויה וגם של מי הטוניק לא היו מכוסים בניילון, אפילו אחרי שיידעתי את הקופאית הראשית יום קודם לכן. לקחתי את המוצרים וניגשתי לקופה. הקופאית העבירה אותם, כנראה כי הבינה שאני לא מנסה לקנות חמץ, אבל על צג הקופה הופיעה הודעת שגיאה שאומרת שהפריט חסום", תיאר שגיא.

בשלב זה התערב בנעשה סגן מנהל הסניף שסירב למכור את המוצרים אך הציע לשגיא "לקחת את המוצרים ולשלם לו אחרי החג. וגם אם לא אשלם, זה בסדר לדבריו. ההצעה הנדיבה שלו סתרה את כל מה שהוא ייצג קודם לכן על איסור החזקת חמץ, אבל אני מוכן לוותר על לוגיקה אם היא אומרת שאני מקבל את המוצרים שאני רוצה. הכנסתי את המוצרים לשקית שלי והלכתי לכיוון היציאה".

הפוסטים שפורסמו סביב הנושא בבלוג "חדר 404" של הבלוגר עידו קינן, זכו לעשרות תגובות ושיתופים ברשת החברתית פייסבוק - ולא כולן לחיוב. חלק מהגולשים ביקרו את הכותבים וטענו כי מדובר ב"פרובוקציה מיותרת" ובניסיון להתסיס נגד הסטטוס-קוו בישראל וחרף העובדה כי התנהלות רשתות השיווק הינה פועל יוצא של החוק.