החינוך הממלכתי דתי החל לאפשר להורים להחליט האם להפריד את הכיתות בבתי הספר של ילדיהם. כך עולה מתוך שאלון אשר מופץ בימים אלו בקרב ההורים מטעם הנהלת החמ"ד.

לפני כשנה פורסם כי בעקבות הוראת משרד החינוך יופרדו רק כיתות ד' והלאה בניגוד למצב בו בכל הכיתות הופרדו הבנים והבנות. יחד עם הוראה זו ניתנה הוראה לפיה יותר להורים להחליט האם הם מעוניינים בהפרדת הכיתות הנמוכות או לחילופין בביטול ההפרדה בכיתות הגבוהות, זאת על פי החלטה של שני שלישים מההורים.

בימים אלו מפרסמים חברי הנהלת חמ"ד שאלון אשר מטרתו לקבל החלטה האם להפריד, לערב או להשאיר את הכיתות בבתי הספר במצב הנתון. כבר בעת ההחלטה הראשונית עלה החשש כי בעקבות החלון לפיו יותר להורים להחליט האם הכיתות יופרדו, יופעל על החמ"ד לחץ מצד גורמים המצויים בשני צידי המתרס - הליברלי והשמרני, על מנת להפריד או שלא להפריד את הכיתות. כעת השאלון מאיים להצית ויכוח משמעותי ביחס להמשך הקיום של כיתות מעורבות בחמ"ד.

בעוד שכביכול מדובר בנושא שולי, בפועל משמעות ההחלטה היא חלוקה של בתי הספר של החינוך הממלכתי דתי לנפרדים ושאינם נפרדים - חרד"לים וליברליים.

בשאלון מסבירים בהנהלת חמ"ד כי הכלל לפיו תיעשה הפרדה בכיתות הגבוהות או מנגד יעורבו הבנים ובנות בכיתות הנמוכות ניתנת לשינוי על פי החלטה של שני שליש מהורי בית הספר. בעזרת השאלון מבקשים אנשי ההנהלה לראות מהו רצון ההורים ולפעול לפיו.

"ההצבעה בנושא זה תהיה בתוקף לתקופה של שש שנים ותיערך בבית הספר על ידי הראשות המקומית באופן שיקבל את אישור הפיקוח ומנהל החמ"ד", מסבירים במכתב המצורף לשאלון.

"קביעת מדיניות בית ספרית בסוגיית ההפרדה בהתאם לרצון ההורים, עשויה להביא לקבלת החלטות מבורכת לפי ההלכה ולפי היתרונות החינוכיים, ולא לפי לחצים סוציולוגיים והחמרות שנזקן בצידן", אמרו בתגובה בתנועת נאמני תורה ועבודה. "יחד עם חיזוק הנהלת החמ"ד בקידום הדרך לפתרון מחלוקות, אנו חושבים שיש להפוך את אופן מתן התשובות לאנונימי בכדי למנוע תשובות שבאות על מנת לרצות גורמי לחץ שונים. כמו כן, אנו מבקשים לממש את הסקר גם במוסדות נפרדים לחלוטין (רק בנים/בנות).