עוד מסע בצה"ל הגיע השבוע לסיומו. לא מדובר במסע כומתה או סוף קורס וגם לא במסע מלא אבק עם אלונקות. מדובר על מסע ברחבי הארץ לחיזוק החיילות הדתיות לקראת פורים. במשך השבוע האחרון נסעה ניידת של עמותת "אלומה" ברחבי הארץ וחילקה משלוחי מנות לכ-600 חיילות דתיות. וגם, מסרו להן דרישת שלום מהרבנות הראשית לישראל.

התבטאויות הרבנים נגד גיוס נשים לצה"ל עלה בשנה האחרונה ובעמותת אלומה החליטו לצאת למסע ארצי לחיזוק הבנות שהחליטו כן להתגייס בשנה האחרונה. זו השנה החמישית שמוציאה עמותת אלומה את מסע החיילות הדתיות לקראת חג פורים במסגרתו עברה ניידת העמותה מהבסיס הצפוני ביותר בחרמון ועד בסיסים בסביבת העיר אילת. "הרעיון שעומד מאחורי המסע הוא לבוא ולהצדיע למי שבחרה בשירות משמעותי בצה"ל" מסבירה שרון בריק-דשן, מנהלת תכניות משרתות באמונה בעמותת אלומה, "בחרנו להגיע לחיילות בשנה הראשונה לגיוסן מתוך הנחה שההתחלות הן קשות ובמטרה לחזק אותן, לשמח אותן ולראות מה עובר עליהן. אלו בנות שליווינו לפני הגיוס וכיום באות לימי העיון שלנו כחיילות וזו הזדמנות מצוינת להגיע גם אל הבסיסים שלהן, לבקר אותן בשטח, ללמוד על התפקידים וההתאמה שלהם לבנות וללמוד יותר את הצרכים של החיילות הדתיות".

(צילום: אלומה)

בעמותת אלומה לא הסתפקו במשלוח מנות אחד, מארזי משלוחי המנות גדושי הממתקים שנתרמו על ידי עמותת 'יותר', היו למעשה מחלוקים לשני משלוחי מנות. זאת על מנת שמשלוח אחד תוכל כל חיילת לקחת לעצמה ואילו במשלוח השני תוכל לקיים את מצוות היום בפורים לתת משלוח מנות לחברותיה לשירות. משלוח המנות כלל בתוכו כמובן חוברת את דברי תא"ל הרב רפי פרץ, הרב הראשי לצה"ל, דברי תורה לפורים, מגילת אסתר וסיפורים של מבחר קצינות דתיות ששיתפו את החיילות בסיפורים ותובנות מהשירות שלהן. אמהות של חיילות דתיות הופתעו לגלות השבוע הודעת וואאסאפ ממספר שאינן מכירות בו נכתב "אמא יקרה, ביקרנו את הבת שלך בבסיס והבאנו לה משלוח מנות, חג פורים שמח, אלומה". אחת מן התגובות המרוגשות אתם יכולים לראות בעצמכם.

(צילום: צילום מסך)

פגשתן את החיילות הדתיות בשטח, כיצד הן מגיבות להתבטאויות רבנים שונים והרבנות הראשית לישראל נגד גיוסן?

"זה עלה מעט מאוד במהלך המסע והפגישה עם החיילות אבל אין חיילת שלא מודעת לכך. ביקרנו מאות חיילות ולא מצאנו אפילו אחת שיש לה בעיה עם גזירת הרבנות הראשית והיא מצטערת על הבחירה שלה. החיילות הדתיות מחויבות להלכה וקיום מצוות ולתפיסה הדתית לאומית אך הן חלק מתהליך חברתי עמוק שקורה בשנים האחרונות. פסיקת הרבנות הראשית ממש מצמידה אותן לקיר ומעמידה אותן במקום בעייתי בכך שהן מתמודדות עם משהו שהרבנות אומרת שהוא לכאורה אסור אך האיסור אינו חופף את עולמן הדתי. מאחר והן כבר עשו את הבחירה ויהיו מספר עולה של בנות שיעשו את אותה בחירה, השאלה היא איך המערכת הרבנית מתמודדת עם הבחירה שלהן. ההצהרה של ראשי החמ"ד ורבנים מסוימים היא בעייתית מבחינה זאת כי היא יוצרת ניתוק בין הרבנים והחמ"ד לבין מספר הבנות המתגייסות שרק עולה ועולה. הבנות הדתיות כבר שם, אנחנו באלומה שואלים את עצמנו איך אנחנו מחזקים, תומכים ומשמחים אותן".

(צילום: אלומה)

נראה כי בנוסף לחיזוק הלוחמים שנמצאים בחזית הלחימה, יש גם מי שמחזק את החיילות הדתיות שנמצאות בחזית החברה הישראלית ובחזית מהפכת גיוס הבנות בחברה הדתית. בפורים הקרוב, סביר להניח, שבעוד אנחנו נחגוג ונשמח במסיבות הפורים ברחבי הארץ, החיילות הדתיות בבסיסי צה"ל ימשיכו בשירותן. השנה יש להן גם משלוח מנות וחיבוק חם מהבית.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il