שבת של עלונים

את השבת האחרונה העברתי באחת מערי המרכז. נקי ומרוחץ, לבוש לבן ועטוף לבן, הגעתי באיחור קל לבית-הכנסת האזורי, מוכן ומזומן לקבל את פני שבת מלכתא. בכניסה לבית-הכנסת נחו עיני על מראה המוני עלונים מבהיקים בשלל צורות, גדלים וגוונים, מפורדים ומפוזרים על כל השולחנות. "יש"ע שלנו" לצד "שבתון", "צהר לשבת" ו"מעייני הישועה" גם - כולם היו שם. כשהחזן סילסל "ידיד נפש" במלוא העוצמה, את מרבית המתפללים זה בכלל לא עניין - פינת הרכילות של רז קיל, מדור ביקורת המסעדות ב"מצב הרוח" והשו"ת הסלולארי, כך נראה, אטרקטיביים הרבה יותר מהתפילה המוכרת. מספר גדול של יהודים, חלקם מגולחים וחלקם עבדקנים, מהם צעירים ומהם מבוגרים, התמסרו יחד בשעת התפילה לעיון אינטנסיבי בעלוני הכרומו. באזור קריאת שמע המצב החמיר, כשמספר רב של משועממי תחינה מאסו בטקסט הידוע שדיקלם החזן והחליטו לבכר את "באהבה ובאמונה" על פני "אהבת עולם אהבתנו".

חברים, עלוני השבת לא בורחים לשום מקום. מותר (ומומלץ!) לקחת לכם חבילה נאה, לשים בצד ולהתמקד איזה זמן בעבודת הבורא בלבד, והתפנות לקריאה נינוחה של העלונים כולם אחרי התפילה. במטותא - את העלונים והפרסומות תשמרו לבית, כי בבית-הכנסת מתפללים.

פיחות במעמד השו"ת

על ירידת קרנו האיטית-אך-בטוחה של הקונספט המכונה "שו"ת סלולארי" כתבנו במדור כבר פעמים מספר. בשבת האחרונה, אם לשפוט לפי העלונים השונים, ננעצו עוד כמה מסמרי-חיזוק בארון הקבורה המתהווה של האטרקציה ההלכתית החדשה.

ב"מעייני הישועה", העלון השני שאימץ את הפורמט אחרי "עולם קטן", הופיעו השבת שמונה שאלות בלבד - הרבה מתחת לממוצע השבועי. שלוש לרב אבינר, שלוש לרב שמואל אליהו ורק שתי שאלות לארגון "כושרות". ב"עולם קטן" חצה קו אדום ומכוער-משהו את חלק מהשאלות ויצר קושי בקריאת הפסקים המתפרסמים. שאלה שנשאל הרב אבינר בנוגע לעקדת יצחק לא זכתה לתשובה, בגלל בעיות גרפיקה ועריכה. ב"בראש יהודי" התפרסם קובץ שאלות בנושא לימוד תורה בישיבות, וכמעט כל השאלות זכו למענה הזהה: "זו שאלה אישית, להתייעץ עם ראש הישיבה".

האם זהו סוף העידן של שאלות הלכתיות וחינוכיות סבוכות בהגבלה של 70 תווים? נמשיך לעקוב.

הפרטים המלאים שמורים במערכת

"י-ה אכסוף", מכירים? הניגון החסידי העוצמתי שמתלווה למילותיו של רבי אהרון ('הגדול') מקרלין זוכה לפריחה בפלייליסט הפנים-מגזרי בשנים האחרונות. אומרים שאף שבת חתן, סמינריון בני-עקיבא או סתם סעודה שלישית לא שלמים בלעדיו. ב"מצב הרוח" האחרון נתבשרנו שהמילים העתיקות, בנות למעלה מ-200 שנה, זוכות כעת למנגינה חדשה בחסות יצחק מאיר ותלמידי בית-ספר כלשהו. איזה בית ספר? זהו, גם אנחנו במערכת שאלנו. קראנו את הכתבה לארכה ולרחבה, פעם ופעמיים. חיפשנו בכותרות המשנה ובציטוטים. אפילו כשניסינו לצרף אקרוסטיכון או ליצור גימטריא לא מצאנו דבר. נשמח אם להבא נקבל את הפרטים הרלוונטיים בכתבה ולא נאלץ להעלות חרס בידינו. לתשומת לב העורכים.
(ותודה למעלעל-החובב עידו במברגר על הפניית תשומת הלב).

לא מקורי

קודם כל חשוב להדגיש - "שבתון" הוא כמעט העלון היחיד שמקדיש את כל-כולו לדברי תורה בלבד. בלי פוליטיקה, ויכוחי "הדרת נשים" או פינת רכילות עסיסית, דברי תורה נטו. אבל מה לעשות, לפעמים "דברי תורה נטו" פשוט לא מספיקים כדי למלא עלון שלם, במיוחד בפרשות כמו "ויקרא". בעלון השבת התפרסמו שני דברי תורה כמעט זהים בתוכנם: האחד של הרב צוריאל בובליל על מעמד הקרבנות בבית המקדש השלישי, כולל המחלוקת הידועה בין הרמב"ם והרמב"ן. השני של ד"ר יצחק קניגסברג, תחת הכותרת "קרבנות מאז ולעתיד לבוא", עם התייחסות, כמו שניחשתם, למחלוקת הרמב"ם והרמב"ן...

צל"ש השבוע - עלי ספר

בעלון "שבת בשבתו" מתפרסמת מדי שבת פינתו של אבישי אלבוים, ספרן ב"בית אריאלה" שבתל-אביב. אודה ולא אבוש - פינתו של אלבוים, העוסקת בספרים עתיקים ובמחבריהם, אינה מהחביבות עלי בדרך-כלל. השבת התייחדה פינתו של אלבוים בטיפים חביבים לקראת ניקוי הספרים האינטנסיבי לקראת פסח. הפינה השבוע התאפיינה בחביבות מיוחדת, והיא הייתה מעשית ומעניינת כאחד. סחטיין!

דרך האמצע

במערכת "עולם קטן" יודעים לשמור על איזון נכון. ראינו לכך כמה וכמה דוגמאות בעבר, כשהאחרונה שבהם הייתה בעידן המאבק של תנועת "רעננים" ב"נאמני תורה ועבודה", אז נתנו בעלון במה מכובדת לשני הצדדים לשטוח את טענותיהם. גם בטיפול בסוגיות בוערות נוספות לא היסס יוסף רוסו, העורך, לפרסם בעלונו גם מאמרים, כתבות ושאר ירקות שלא בדיוק עולים בקנה אחד עם עולם הערכים שלו, כפי שמשתקף במאמרי המערכת המתפרסמים מעת לעת.

השבת ראינו דוגמה נוספת ומבורכת למדיניות הזו, במאמר תגובה לכתבה "לא מבינים את נפש הרב" של ארנון סגל מהשבוע שעבר שעסקה בתורתו של הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל. הכותב, הרב פרופ' כרמי הורוביץ (לכל מי שתהה: יש קשר משפחתי לכותב שורות אלו), תלמיד ותיק של הרב סולובייצ'יק ומשומעי לקחו שנים רבות, ביקש לאזן מעט את הרושם שהתקבל מהכתבה של סגל והציג צדדים נוספים באישיותו רבת-הגוונים של 'הרב', צדדים שנזנחו במכוון בכתבה המקורית. כל הכבוד למערכת "עולם קטן" על האומץ והנכונות לפתח שיח משמעותי, רחב ואמיתי בעלון, כמעט מדי שבת בשבתו.

פספסנו משהו? רוצים להגיב? אל תהססו לשלוח: Mealel@kipa.co.il. ועכשיו - גם %D7%9E%D7%A2%D7%9C%D7%A2%D7%9C/297552872550" target="_blank">בפייסבוק!