"זהב וכסף ונחושת

ותכלת וארגמן ותולעת שני ושש ועזים ועורות אילים

מאדמים ועורות תחשים ועצי שטים" (לה,ה-ז)

מותר האדם

ארגון 'זבח' (=זכויות בעלי חיים) יוזם לאחרונה קמפיין לאסור את השחיטה הכשרה בישראל. אם טרם שמעתם על זה - עוד תשמעו, ודי בקרוב! אגודת 'תנו לחיות לחיות' היא 'פרווה' לעומת ארגון הזבח החדש התובע לבעלי חיים שויון זכויות מלא כמו לכל בני תמותה. פילוסופיית החיים והמוות של חברי הארגון היא שהטבע יצר אורגניזמים במדרגות שונות, ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכל הבל (קהלת ג,יט).

ארגון זה (נו, טוב, אם לא שמעתם עליו כנראה שטרם הוקם...) מתכנן כנראה גם קמפיין נגד הצעת החוק שעברה לפני כחודש בכנסת ישראל, בקריאה טרומית, לפיה "כלב או חתול ללא בעלים יימסרו לאימוץ רק לאחר עיקור או סירוס". ובדברי ההסבר כתוב לאמר: "מטרת הצעת החוק היא לצמצם את מספרם של כלבים וחתולים נטושים, עזובים ומשוטטים, באמצעות עידוד ניתוח עיקור וסירוס". שוחרי הזב"ח סבורים כי זהו חוק גזעני, אנטי-הומאני וחסר-חמלה שדגל שחור מתנוסס עליו בעליל. מי שמנו לנגוס באוכלוסיית חתולי הרחוב.

ולמי שלא הבין נסביר כי הפסקאות דלעיל נכתבו באירוניה ובבקורתיות כלפי הדוגלים ברוממות זכויות החיות והשוואתם לבני אדם. אגב, נושא סירוס בעלי חיים הוא אמנם שאלה הלכתית, והיא תלויה בעיקר בדרך הביצוע, אך לא שאלה מוסרית, חמלתית או שיפוטית בסגנון של מי שמנו עליונים על בעלי החיים.

אכילת בשר

מה עורר אותי לכתוב על נושא זה? לא אימוץ כלבים נטושים וחתולי רחוב, אלא התחדשות הגל האירופי לחקיקה האוסרת את השחיטה היהודית והוקעתה כבלתי הומאנית. מדינות אירופה בהן קיים כיום איסור כזה הן (לפי סדר כרונולוגי של הטלת האיסור): נורבגיה, שבדיה, שוויץ, לוקסמבורג, ולפני חדשיים הצטרפה גם פולין המפורסמת בהומאניותה. זה עתה, בשבוע שעבר, השלימה דנמרק את הסריה הסקנדינבית. אני ממתין רק לגרמניה, ספינת הדגל ההומאני מימי מלחמת העולם השניה, שהרי כידוע בכירי הנאצים היו חברים באגודות 'צער בעלי חיים', והיטלר היה כנראה צמחוני...

הטלת איסור על השחיטה היהודית נבעה בעיקר ממניעים אנטישמיים. רבנים ומלומדים פרסמו חיבורים רבים שהוכיחו את היותה ההומאנית ביותר, בהשוואה להימום וירייה (וביניהם הרב ישראל מאיר לוינגר שפרסם מאמר עכשווי על 'השחיטה היהודית וצער בעלי חיים'' (חפשו בגוגל). לא בכדי שטפה חקיקה כזו את כל מחוזות גרמניה בעלות הנאצים לשלטון.

מפורסמת השקפתו של הראי"ה קוק ('חזון הצמחונות והשלום') על היתר אכילת בשר לאחר המבול, כי האנושות טרם הגיעה למדרגת גאולתה כמו בגן עדן מקדם. לפיכך, לפי הטבע האנושי, איסור אכילת בשר וצמחונות אידאולוגית לא יעלו את הבהמות למדרגת האדם אלא להפך - יורידו את האדם למדרגת בהמה (=שיויוניות, כבר אמרנו). כך ינתן האות ל"איש את רעהו חיים בלעו" (משנה, אבות ג,ב) - ממש כמו בעלי החיים הטורפים זה את זה, כצורך קיומי לאור חוקי הברירה הטבעית.

גזירת המילה

ואם חשבתם שגרמניה מפגרת כיום אחרי החקיקה ההומאנית האנטי-יהודית - התבדיתם. בית משפט בקלן אסר לערוך ברית מילה כהתעללות ביצור בלתי מוגן, ורק בלחץ יהודי ובינלאומי, ובהשתדלות נמרצת של הקנצלרית הנוכחית, בטלה הגזירה. האם רק לפי שעה? חוששני שאכן כך, שהרי גם בישראל כבר קיימת 'התעוררות' בענין, ומן השוליים האולטרה-הומאניות בישראל כבר מצייצים נגד אכזריות עריכת ברית מילה לתינוק חסר ישע. הד לפולמוס זה בקע לפני שבועות אחדים משופרו של היועץ המשפטי לממשלה אשר תמך בעתירה נגד בית הדין הרבני שחייב אשה למול את בנה (במסגרת סכסוך גירושין). אגב, בארצות הברית מעל 50% מקרב התינוקות נימולים מסיבות רפואיות ובעידוד גורמי בריאות.

* * *

נשית לבנו לכך כי חמרי המשכן היו מן הדומם ("זהב וכסף ונחושת") ומן...החי, ולא מהצומח (ושמא יחכימני מי מן הקוראים מה המסר הטמון בדבר?) כמצוטט בראש המדור מן הפסוק בפרשתנו. לפי דרכנו למדנו כי אין מניעה ליטול נשמתם של בעלי חיים ולהעלותם למלאכת המשכן... ובתורת החסידות למדנו כי אכילת בשר, וכן מזון מן הצומח, מעלה אותם ממדרגתם הנמוכה למדרגת האדם.

בעל-חי המושך תשומת לב מיוחדת במלאכת המשכן הוא התחש. "תחש שהיה בימי משה בריה בפני עצמה היה, ולא הכריעו בה חכמים אם מין חיה הוא אם מין בהמה הוא... ולפי שעה נזדמן לו למשה, ועשה ממנו משכן ונגנז". וראו עוד על התחש ב...שבת בשבתו, במדבר תשע"ג, במדורו המאלף של ידידנו משה רענן.

.

(נכתב במוצ"ש תשא)