חזל"ש

אדיקות דתית בנושא איסור הכתיבה בחוה"מ יחד עם רצון אנושי להפוגה מדי פעם בפעם הביאו את עורכי העלונים השונים לנוח מעט מעמלם השבועי ולצאת לפגרת אביב קצרצרה בחול המועד פסח. בעוד כל עמך ישראל נשארו להשתעמם בחזרת הש"ץ, היה עלון ציוני אחד שהחליט דווקא כן להוציא גיליון גם בשבת שעברה. העלון המדובר הוא "שבת שלום", ששייך לתנועת השמאל הדתית "עוז ושלום-נתיבות שלום", עלון קטן וחביב, מודפס על דף A4 משני צדדיו, מלווה במדרשי חז"ל על "גדול השלום" ו-וורטים שוויוניים בטעם "זכר ונקבה בראם".

פוקדי בתי הכנסיות הנבוכים שנקלעו לשבת נטולת-עלונים מבלי הכנה מראש נאלצו להסתפק בקריאת דברי תורה הומניים במיוחד על "מעשי ידי שטובעים בים ואתם אומרים שירה?!" וגם "בנפול אויבך אל תשמח", לרגל שביעי של פסח. ובעוד העלון היבשושי-למראה זכה לעדנה זוטא ונחטף שבת אחת בשנה כלחמניות לפני מימונה, בחר ילד קטן אחד עם פאות מסולסלות ונקיות להפליא בבית-הכנסת הקרוב למקום מגוריי להפיג את שעמום התפילה בדרכים מעט מקוריות יותר, והכין מטוסי-נייר מהעלון ה"מימדניקי". את העלון המוטס זרק להנאתו (הרבה, יש לציין) ברחבי המבואה של בית-הכנסת, ואותיות פורחות באוויר.

האם חזרו עלוני השבת מחופשת החג עם כוחות מחודשים ורצון לפתוח את הקיץ המתקרב בצורה משמעותית? כל זאת ועוד בסקירה שלפניכם. תהנו!

זה לא פרסום סמוי - זה רק "תוכן שיווקי"

מכבסת המילים ע"ש Ynet חדשות ועיתון "הארץ" עובדת שעות נוספות - בעוד עלונים רבים מקפידים לעשות הפרדה בין מודעות הפרסומת ובין התוכן בעלון, נראה שיש כמה שיחסי "הון-עיתון" לא נהירים להם די הצורך. על הנקודה הזו, שהמעלעל בוחר להוקיע אותה לפרקים, עמד השבת גם הרב רוזן מ"שבת בשבתו". במאמרו השבועי בעמוד האחורי של העלון תקף הרב "פרסום ידיעות, כתבות וראיונות ניטראליים בתמורה לרכישת שטחי פרסום". הרב רוזן הצהיר כי בעלון עליו הוא מופקד אין קשר בין המודעות המפורסמות ובין התוכן, והוקיע את אלו שהתוכן שהם מפיצים תלוי במפרסמים.

ותיקי המדור זוכים לא פעם (ולמעשה, הרבה יותר מכך) שהתרענו על טשטוש הגבולות בין תוכן שיווקי ומודעות פרסומות לכתבות המתפרסמות בעלונים. עד כדי כך שקשה למצוא עלון שמעולם לא מעד בנושא. איך כתב שם הרב רוזן? "האתיקה היא מדאורייתא!". וכל מילה נוספת מיותרת.

שלום שלום, ילד רע?

על פרשת האלימות שבין סא"ל שלום אייזנר ופעילי הארגון ISM בשבת שעברה נשתברו קולמוסים רבים מספור. המערכת לא מתכננת להלאות אתכם בעוד ניתוח מקרה מלומד על "הטרוריסטים במסווה של פעילי שלום שניסו לחסום כביש" או "הסמח"ט שראוי לכל גינוי", אבל מתוקף התפקיד נסקור כאן את השפעת האירוע על העלונים השונים.

אלופי ההתייחסות למאורע הם, ללא ספק, אנשי "מצב הרוח". חגי הוברמן מתיימר לשפוך "אור חדש" על הפרשה בטורו בפתח העלון, אלישיב רייכנר הקדיש אייטם להתייחסות האוטומטית של אנשים שונים למאורע וגם עמיעד טאוב נידב פרשנות פרי-עטו בטור "עמיעד מצוברח". ב"עולם קטן" התעצבו על החלטת הרמטכ"ל להדיח את אייזנר מתפקידו כסמח"ט הבקעה, ובחרו להעניק את שופר הגינויים לשניים - הרבצ"ר לשעבר אביחי רונצקי ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר נפתלי בנט. ב"גילוי דעת" התפרסמה מודעת עידוד אנונימית לסגן-אלוף, שהוא "מפקד מסור מקצועי וערכי". ב"יש"ע שלנו" הקדיש רוני ארזי, העורך ודובר מועצת יש"ע, את מאמר המערכת לפרסום דבריו של אריאל כהנא מ"מקור ראשון" על הפרשה בליווי תמונה מאיימת של שוטר מכה בפגין במהלך הפגנה בדנמרק. הרב שמואל אליהו כתב בפתח "בראש יהודי" שאנשי הממשלה והמפקדים הבכירים "משתפנים", ואנחנו צריכים לתמוך בחיילים כדוגמת אייזנר. ולסיכום, עו"ד הילה כהן מהפורום המשפטי למען א"י כתבה גם היא תובנות מהסיפור.

אולי זה רק אני, אבל נראה שמקהלת התשבוחות לאייזנר לצד קולות הגינוי הרבים לרמטכ"ל ולממשלת ישראל הם קצת הטרוגניים. רגע, אין דעות אחרות בציבור? אולי שווה להשמיע גם קולות נוספים בנוגע לפרשייה האומללה הזו? להבא אולי כדאי גם להשמיע קולות נוספים.

סבא שלי היה ח"כ

תחת הכותרת המאד-יומרנית "המדריך הסרוג השלם" בחר חיים אקשטיין לעשות מעשה אורבך ולנסות לאגד יחדיו אנקדוטות, ביטויים ומשפטים שמאפיינים את המגזר לגווניו, ממש כמו ספרו של אורי אורבך, "סבא שלי היה רב". לצד קטעים קלאסיים על בני-עקיבא, הקיבוץ הדתי וסנדלי שורש, הבריק אקשטיין עם כמה מושגים שנוספו לליקסיקון הדתי-לאומי רק בשנים האחרונות (בעיקר אחרי ההתנתקות), כמו "ממלכתי", "סירוב פקודה", "גרעינים תורניים", "ידיעות ספרים" וגם חביב המדור, "שו"ת סלולארי". אלמלא ניתנה הכותרת המפציצה לקטע היה אקשטיין זוכה ב"צל"ש השבוע". אבל גם בלי התארים המפוקפקים שמחלקת מערכת המדור, אקשטיין המוכשר עשה עבודה טובה. המשך כך!

משכתבים את ההיסטוריה

השבת פורסמה בעלון "מעייני הישועה" כתבה על הימים שלפני ה' באייר תש"ח, כשהיישוב היהודי בארץ עסוק בלחימה מול צבאות אויב ואיש לא יודע מה ילד יום. הכתבה מבוססת על קטעים מספרו של פנחס יורמן, עיתונאי שעסק רבות בשחזור הפרטים הנוגעים להכרזת המדינה. הכתבה עשויה היטב והיא מלאה חומר היסטורי מרתק שמובא בשפה סיפורית.

בעלון יש"ע שלנו בחר רוני ארזי להביא את אותו הסיפור בדיוק, בלשונו של לא אחר מאשר אותו פנחס הרמן. במסגרת המדור "סיפורי ארץ ישראל" הביא ארזי את דבריו של הרמן במקור, כפי שהתפרסמו בעיתון "דבר" לפני כמעט 60 שנה.

שני עלונים, שתי כתבות, סיפור אחד. האמת - את העבודה של רוזנברג יותר אהבתי.

צל"ש השבוע - תורה מן המתים

הילה של מסתורין אופפת עיון בדברי תורה של תלמידי-חכמים שקיפחו את חייהם במיני מיתות משונות. לעיתים מנצלים זאת עורכי העלונים ומעלים את הפופולאריות של העלון באמצעות פרסום אותם דברי תורה בעלון, תוך הדגשה של המאמר בהפניות שער נרחבות. כך עשו, למשל, אנשי "גילוי דעת" עם תורתו של ר' אודי פוגל הי"ד, שזכתה לעדנה אחרי הירצחו בשנה שעברה.

השבת, במסגרת עלעול מקוצר בתוכן "שבתון", נתקלתי במאמר שכתב הרב יונתן סנדלר הי"ד. השם צילצל לי מוכר, אבל לאסימון לקח איזה דקה או שתיים כדי לרדת סופית - הרב סנדלר הוא המורה היהודי שנרצח בפיגוע האכזרי בטולוז, צרפת, בחודש שעבר. המאמר הובא במובהק כדי להגדיל תורה ולהאדירה מבלי שאנשי העלון יקצרו קרדיט מיוחד: בלי הפניית שער ובלי לציין כלל את הרקע של הרב, המאמר המתורגם נדחק לעמוד 28. ב"שבתון" יכלו לצאת בהצהרות בומבסטיות על "המאמר של הרב שנרצח בפיגוע", אבל בחרו פשוט להביא דברים כהווייתם.

חזקו ואמצו!

שטו"ת סלולארי - זה מורכב מדי להודעה...

גם לשו"ת הסלולארי יש מגבלות. השבת נשאל הרב אבינר ב"מעייני הישועה" שאלה שהתחבטו בה רבים בכל הדורות: "איך אפשר להיות מאושר באופן קבוע לכל החיים?". אה, ואם אפשר לקצר בבקשה זה יהיה נפלא. כשענה ראש ישיבת "עטרת כהנים" שסוד האושר הכמוס הוא דבקות בה', השואל המדוכא לא התרצה: "אבל דבקות בה' מצריכה עמל ואני רוצה מייד", הרב הפנה את ידידנו בעל הייסורים לפרק א' ברב-המכר של ר' משה חיים לוצאטו, "מסילת ישרים", שיפתור את כל בעיותיו. השואל לא מסתפק בזה, ודורש הסבר יותר מעמיק. הרב אבינר לא נרתע, ומזמין את השואל להתקשר אליו או לעיין בספרו של הרב שעוסק בנושא הזה. ויש גם אופציה שלישית: "או שאל רב שיודע להסביר דברים עמוקים בס.מ.ס, כי איני יודע".

קוראים יקרים, נבקש את עזרתכם - אולי אתם מכירים רב שיודע להסביר עניינים שכאלו בהודעות טקסט? פשוט מטריד אותי כרגע איפה אלוהים היה בשואה ולמה בכלל הוא ברא את העולם, אשמח לשלוח על זה הודעת לרב או משהו כזה.

גם לכם שבר "פעיל שלום" דני שתי אצבעות? גם אתם חולמים על הזמנת VIP לחידון התנ"ך העולמי? רוצים להגיב? אל תהססו לשתף: Mealel@kipa.co.il. ועכשיו - גם בפייסבוק!