דו"ח חדש שהוציאה תנועת התעוררות בעיר ירושלים חושפת נתונים מדאיגים על רקע מלחמת הכשרות בעיר. בבחינה מדגמית של 76 בתי עסק בירושלים חשפו בתנועה כי רק חמישית מבעלי העסקים מדווחים על כך שהמשגיח עושה עבודתו כפי שצריך.

הדו"ח, אשר מתפרסם לקראת כנס של התנועה אשר יתקיים הערב בהשתתפות חבר הכנסת אלעזר שטרן ומועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי בעיר הרב אריה שטרן, חושף כי 14% מבעלי העסקים דיווחו כי המשגיח כלל לא מגיע לבית העסק ו-25% מדווחים כי המשגיח מגיע אך לא עושה דבר.41% מהעסקים דיווחו כי המשגיח עושה עבודתו באופן חלקי בלבד ו20% בלבד טענו שהמשגיח עושה עבודתו נאמנה.

בשנה החולפת פתחו תנועות שונות בירושלים במלחמה, בכל קנה מידה, מול הרבנות הראשית והחלו במיזם של מסעדות ובתי עסק אשר נושאים תעודת כשרות אלטרנטיבית, שכמובן אסורה על פי חוק ועל פי ההלכה מכיוון שאין יודע מיהו המשגיח ומידת ההשגחה. בעקבות המיזם אף נעצרו מספר בעלי עסקים בעיר.

כעת, מציעים בתנועת התעוררות לפרק את המונופול, כהגדרתם, של הרבנות הראשית בנושא כשרות ויצירת מנגנון רגולטרי ממשלתי המפקח על נושא הכשרות הארצי תוך מתן אישור פיקוח לגופים פרטיים, היינו הפרטת המערכת.

"כיום פועלים מספר ארגונים המעניקים כשרות 'מחמירה' או 'מהודרת' יותר לכאורה, מזו שמעניקה הרבנות הראשית ומחירה נקבע בהתאם. הרעיון הוא לפתח נוהג זה, להעניק לו לגיטימציה באמצעות מנגנון פיקוח ובקרה ולאפשר זאת גם לגורמים נוספים המעוניינים בכך, מלבד אלה הפועלים כיום", מסבירים בארגון.

על פי המודל המוצע, יפעלו בשטח ארגונים עצמאיים נותני כשרות תוך הגבלה מינימלית בחקיקה על מנת להבטיח שהמסורת היהודית מהווה בסיס לקביעות אלה. ארגונים אלו יפעלו תחת פקוח הרבנות הראשית אשר תגדיר נהלי שקיפות אשר אותם ארגונים חייבים לעמוד בהם על פי הציבור כולל תהליך ההכשרה של המשגיח, נהלי בקרה אותם מפעיל הארגון להבטחת יישום הקריטריונים, אמצעי אכיפה של הארגון מול בתי העסק וכן מנגנון תשלומים אשר יהיה שקוף כלפי הרבנות הציבור.

מצד הרבנות הראשית יידרש לנהל מערכת בקרה ואכיפה אחר ארגוני הכשרות ועמידתם בנהלים ובהתחייבויות כלפי הציבור וכן תפעיל אתר פתוח בו יובא המידע אותות הארגונים. כן ידרשו ברבנות להפעיל סנקציות כלכלות ומשפטיות אשר יעוגנו בחקיקה כלפי ארגונים שלא יעמדו בהצהרותיהם כלפי הציבור.

"תעודת הכשרות תהפוך להיות מוצר שוק המורכב מהיבט האיכות וממספר האנשים שסומכים על תעודת ההכשר לצד נהלי הכשרות שהיא דורשת מבעל העסק", מסבירים בהתעוררות. "גם מבחינת המחיר, ככל שמחיר תעודת הכשרות ירד ואיכותה תעלה, תעלה רמת המוטיבציה של בעלי עסקים לרכוש תעודת כשרות. בכך ניתן יהיה להבטיח מספר הישגים, בהם יעילות מנגנון הכשרות בהנחה שהמגזר הפרטי פועל ביתר יעילות לעומת המגזר הציבורי, צביונה היהודי של המדינה תיקבע בהתאם לרצון הציבור, התחרות תוביל להוזלה של מחירי התעודות ותעודד עסקים להצטרף למערך הכשרות וכן מגוון תעודות הכשרות יאפשרו למעוניינים בהחמרות יתרות להקפיד עליהם".

על פי ההצעה תופעל התכנית בשלושה שלבים. בשלב הראשון תגדיר הרבנות נהלי כשרות והפעלת המערך עצמו ינוהל על ידי תאגידי כשרות פרטיים אשר יבחרו על ידי מכרז.

בשלב השני ישונה חוק הונאה בכשרות כך שלרבנות לא תהיה בלעדיות על המונח 'כשר'. כך למעשה יוכלו גופים פרטיים להעניק תעודות כשרות בהתאם לנהלי השקיפות והבקרה של התוכנית. בשלב זה תעניק המועצה הדתית תעודות כשרות במקביל לתאגידים פרטיים אך לא יתקיים קשר בין הגופים. המועצות הדתיות יהפכו לגוף אחד מני רבים אשר יכולים להעניק כשרות תחת אישורה של המדינה.

(צילום: Pink Sherbet Photography-cc-by)

בשלב השלישי תפסיק הרבנות להנפיק תעודות כשרות מטעמה ותשמש אך ורק כרגולטור האוכף את נהלי השקיפות והבקרה . בשלב זה כל תאגיד יקבע את נהלי הכשרות על פיהם הוא מעניק את תעודת הכשרות ואת נהלי הפיקוח והאכיפה שלו. הרבנות תפתח אפליקציות למעקב ופיקוח אחר תאגידי הכשרות.

כשלב אחרון, אשר הינו אופציונלי בלבד ואשר גם אנשי התעוררות יודעים שככל הנראה אינו ישים, מבקשים היוזמים לשקול ולהסיר את תפקיד הרבנות כגורם רגולטורי ולהשאיר לשוק ולתאגידי הכשרות להתנהל בעצמם.

"רמאויות תמיד ייתכנו. עלינו לבחון מה המצב בו הרמאות פחות משתלמת. ", עונים בהתעוררות בנוגע לשאלה אודות הקשיים והבעיות בתוכנית העתידית. "במצב כיום אי אפשר באמת לסמוך על תעודת הכשרות כיוון שסטיות של משגיחי הכשרות מהנהלים אינן אירוע נדיר. לעומת זאת, במודל המוצע, כל סטייה מהנהלים וההנחיות שנחשפת גורמת לפגימה באיכות המוצא וממילא פוגעת בביקוש לתעודת הכשרות ולרווחיות התאגיד".

"מדובר בפירוק מונופול ממשלתי והפיכתו לרגולטור", מבהירים בתנועה. "הגופים הפרטיים הם אילו שעושים את עבודת הכשרות, ותפקיד הרבנות הוא בסך הכל לוודא שהם מקיימים את התחייבויותיהם, בדיוק כשם שמשרד הבריאות מוודא שמוצרי מזון כוללים את הרכיבים שהיצרן הצהיר עליהם. יחד עם זאת, ייתכן מאוד שעבודת הרגולטור פה תהיה מיותרת ויהיה עדיף לשוק החופשי להתייעל בעצמו. בשל כך מוצע בשלב ד' לבטל את תפקדי הרגולטור ובכך לבטל אתה עבודה הכפולה".