מאז הרס ביתו של מנכ"ל ועד מתיישבי שומרון שגיא קייזלר ואשתו מורג, מעלים גורמים רבים בהתיישבות ובכנסת טענות קשות כלפי המנהל האזרחי, לפיהן הרס ביתו של קייזלר היה צעד נקמני של המנהל האזרחי נגדם. 'תג מחיר' שלטוני כפי שהם מכנים את הפעולה.

ח"כ אורית סטרוק פנתה לשר הביטחון במליאת הכנסת בתלונה על ההרס וסיפרה כי השר נדהם לשמוע כי מדובר היה בבית קבע מאוכלס. לטענתו דווח לו על ידי המנהל האזרחי לפני אישור המבצע כי מדובר היה בקרוונים לא מאוכלסים.

בעקבות הסערה הציבורית החלו בכירים במנהל האזרחי לתדרך כתבים ואנשי תקשורת כי מדובר היה בכל זאת בבית לא מאוכל ולא מחובר לתשתיות והגדירו את טענות המתיישבים כהסתה.

הבוקר (ב') מפרסם סגן ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תמונות מזמן ההרס ומהתקופה לפניו, המעלות סימני שאלה קשים על התנהלות המנהל האזרח, מפריכות את גרסת המנהל ומחזקות את החשד לפיה הרס ביתו של קייזלר היה מעין פעולת 'תג מחיר' של רשויות האכיפה.

בין התמונות אשר מפרסם דגן בולטת תמונה של 5 ג'יפים לבנים של יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי, זאת מתוך 14 אשר הגיעו להריסת הבית.

"הייתי לצערי בלא מעט הריסות בשנים האחרונות", אומר דגן. "המבצעים הללו מנוהלים על ידי המשטרה והצבא ועל מנת לפקח על הנושאים המשפטיים הקשורים להריסה או הפינוי מגיע לאירוע שכזה גם הג'יפ של הפקח הרלוונטי לאזור. במקרים מיוחדים מגיעים שני ג'יפים. לעומת זאת, להרס ביתו של קייזלר הגיעו על פי עדויות הנוכחים במקום לא פחות מ-14 ג'יפים, כמחצית מכל כוח הפקחים של המנהל האזרחי. אין צורך בכל כך הרבה צוותי פקחים על מנת לפקח על הרס בית בודד, כך שהמספר העצום של צוותי הפיקוח שהגיעו לצפות ולקחת חלק מעלה סמני שאלה כבדים".

דגן פרסם בנוסף תמונות של הבית בתקופה לפני הריסתו, אשר מפריכות את הגרסאות שהוצגו על ידי המנהל האזרחי. כך ניתן לראות כי הבית היה מחובר לחשמל, מרוהט לחלוטין ובני המשפחה מתגוררים בתוכו.

(צילום: ועד מתיישבי בנימין)

כך, למשל, מצולמת מורג קייזלר מכינה ארוחת ערב במטבח, כשסיר מתבשל על הכירים ואוכל מונח על השולחן. בתמונה אחרת נראה חבר המשפחה מנגן בפסנתר בסלון הבית, כשברקע ארון ספרים עם סט ש"ס-תלמוד בבלי בתוכו.

(צילום: ועד מתיישבי בנימין)

על פי עדויות אשר אסף דגן, בנוסף לפקחים שהגיעו במספר שיא להרס הבית, עשו אנשי המנהל האזרחי הכל על מנת לסיים את ההריסה במהירות, על פי הטענה על מנת שלא יעצרו אותם באמצע בעזרת צו בג"צ או על ידי הדרג המדיני.

תוך כדי פינוי הרהיטים מהבית, ניגשו אישי ציבור בכירים מהאזור לאחראי במקום וביקש לחכות עשר דקות מכיוון שבאותו הזמן כבר עמד אדם בשערי בית המשפט העליון בציפיה לצו עיכוב.

בתגובה, הורה האחראי לפועלים להפסיק לפנות את הציוד מהבית והנחה את הטרקטור להתחיל להרוס באופן מיידי את הבית - על הריהוט והחפצים שנשארו בתוכו. כל זאת, כדי שלא יספיקו לעצור את ההריסה עד לבירור.

"תמונות הללו מראות יותר מחשד סביר לכך שהיה כאן תג מחיר שלטוני", אומר יוסי דגן. "מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה שגורמי אכיפת החוק שלה יטעו את הדרג הנבחר והמחליט. מי שרימה והטעה צריך לשלם את המחיר".

"הציבור מצפה ששר הביטחון והממשלה הנבחרת ישלטו, ולא פקידים במחשכים", אומר ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה. "ברור כי שר הביטחון לא תכנן להרוס בית מאוכלס בתוך השטח המוניציפאלי של שילה ובאדמות מדינה, אלא שגורמים שונים הטעו אותו. אולם הציפיה שלנו משר הביטחון היא לשלוט ולקבוע מדיניות".

(צילום: ועד מתיישבי בנימין)