את מיליונר הנדל"ן הערבי-אמריקאי שריף אל ג'מאל, אתם בוודאי כבר מכירים, גם אם לא בשמו, כשביקש ב-2011 לבנות מסגד, או מרכז תרבות ותפילה מוסלמי על פי הגדרתו, רק רחובות ספורים מהמקום בו עמדו מגדלי התאומים. בעקבות לחץ שהובל על ידי משפחות הרוגי האסון וארגונים יהודיים בוטלה תוכניתו.

שלוש שנים לאחר מכן, סימן השבוע המיליונר יעד חדש בתחום הדתי כשהחליט לבנות מרכז מסחרי ומלון בן 23 קומות במקום בו שוכן אחד מבתי הכנסת הוותיקים בעיר ניו יורק.

מדובר בבית כנסת בן לא פחות מ-83 אשר קהילתו מונה 500 מושבים. בחגים ובמועדים, מספרים תושבים יהודיים בעיר, קשה למצוא בבית הכנסת מושב פנוי.

בהחלטה אשר מעוררת גלים בקהילה היהודית בעיר, קיבלו אנשי הנהלת בית הכנסת עסקה אשר במסגרתה יקבלו סכום כסף נאה תמורת מעבר למבנה אחר באזור הטיימס סקוור המפורסם, וויתרו על חוזה ל-99 שנים נוספות עליו הם משלמים כיום דולר אחד בלבד בשנה.

כשנשאל אל ג'מאל מהן תחושותיו בהריסת בית הכנסת העתיק, השיב המיליונר כי לתפיסתו לבית הכנסת המפונה נוצרה הזדמנות להבטיח את המשכיותו לעשורים הבאים בעקבות תרומתו.

אומנם כמובן ישנם לא מעט בתי כנסת בעיר ניו יורק ואי אפשר לומר שמעבר בית הכנסת למיקום אחר ישנה את ייעודו אך עם זאת מדובר במהלך שנוי במחלוקת אשר מהותו, בין היתר, מחיקת סממני יהדות וותיקים בעיר.

יחד עם זאת, יש לתהות על החלטתם של אנשי הנהלת בית הכנסת אשר ביטלו חוזה במחיר מגוחך.