"לימוד החלק המדעי של הרבייה הוא דווקא הזדמנות עצומה לחינוך לצניעות" כך השיב הרב יובל שרלו ראש ישיבת ההסדר אמי"ת אורות שאול בכפר בתיה למורה לביולוגיה שפנה אליו בשאלה האם מותר לעסוק בנושא בבית ספר דתי. המורה סיפר על ספר חדש שיצא ללימוד ביולוגיה ממנו נעדרים פרקי לימוד על מערכת הרבייה, הרב שרלו לעומת זאת, טען כי הסתרת מידע אינה דרכה של תורה.

"לימוד החלק המדעי של הרבייה הוא הזדמנות עצומה לחינוך לצניעות והזדמנויות חינוכיות אסור להחמיץ" כך כתב הרב יובל שרלו למורה לביולוגיה שתהה על לימוד מערכת הרבייה בשיעורי ביולוגיה בבתי ספר דתיים, "מורה ירא שמיים ומוכשר לניצול אירועי למידה, ינצל את ההזדמנות החינוכית שנקלעה בדרכו, ילמד מבחינה מדעית את העובדות, ואז - בלימוד אינטגרטיבי לפי בשלות הכיתה ואופייה, יוכל לדבר, על המשמעויות הנורמטיביות והרוחניות שהתורה העניקה לטבע. האם לא נצמיח ילדים הרבה יותר צנועים בדרך זו? זוהי ההזדמנות העצומה לחנך למשמעות האמיתית של הצניעות, שאין בה הכחשה של הגוף והכחשה של הרבייה, כי אם עידונם וקידושם".

הרב שרלו טוען כי הסתרת נושא הרבייה טומנת בחובה מסר דתי בעייתי לתלמידי מערכת החינוך, "לאיזה חיים אמוניים אנו מכוונים אותם אם אנו מקיימים תוכנית לימודים שמחביאה את אחד הדברים המופלאים ביותר שקיים בעולם הטבעי הנחשף במדע, והוא הרבייה?", תמה הרב. "להפך, המגע עם הטבע המופלא שברא ריבונו של עולם וההיכרות עימו הם חלק בלתי נפרד מדמות האדם שאנו מבקשים לכונן בעולם, ולימוד הרבייה הוא חלק בלתי נפרד ממצווה זו - בכל גיל לפי ההתאמה לו".

בטענתו השלישית טען הרב כי מורה במערכת החינוך הדתית צריך לשאול עצמו מהי האלטרנטיבה של התלמיד להשגת המידע והנגישות אליו. כאשר התשובה הנפוצה ביותר היא רשת האינטרנט רצוי שהתלמיד ייחשף למידע במערכת החינוך ולא מחוצה לה. "לעתים נדמה לי שאנחנו לא מפנימים את העובדה ש'בריון' חדש הגיע לעולמנו, והוא חודר למבצר המובהק ביותר - הבית שלנו", כתב הרב למורה "אנחנו עוד תקועים בדיון על בשאלת החברה הנפרדת או השלמה, ולא תמיד שמים לב שלעתים סניף תנועת הנוער הבעייתי ביותר הוא טוב פי כמה מונים מילד שיושב בבית ליד מסך מחשב; אנחנו עדיין חושבים שניתן להסתיר ידע, ולא מבינים כי אם לא אנחנו ננגיש אותו - הוא יגיע בצורה מעוותת".

"התורה עצמה אינה מסתירה דבר, והיא חושפת לעין כל את כל התחומים, גם הבעייתיים ביותר, במישורי המוסר ובמישורי הצניעות, בידע ובחכמה", כותב הרב שרלו למורה בסוף דבריו. "התורה אינה מתמודדת על ידי הסתרה, כי אם על ידי קריאת 'קדושים תהיו' ו'ועשית הישר והטוב', ואין היא עוינת את הידע, כי אם מלמדת אותנו כיצד לנהוג בו. כל הקורא תנ"ך, כל הקורא את חז"ל, רואה את הדרך הבשלה כל כך שבה הם התייחסו לכל תחום שיש בחיים, וזו דרכה של תורה לכתחילה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il