חילול השם

ש: איך יתכן שיש אנשים שומרי מצות אבל עם התנהגות מגעילה כל כך?

ת: זה הגדר של חילול השם. יומא פה. רמב"ם יסודי התורה ה.

ארץ ישראל

ש: האם ארץ ישראל היא מטרה או אמצעי ללמוד תורה ולקיים מצוות בשלמות ובשלווה?

ת: מטרה עצמית. וגם מביאה שלמות ושלווה, ככל מצוה של תורה. ועיין אורות, א"י א (עיין ספר הרב עם וארצו, המאמר הראשון על השאלה הזאת - מ"צ).

משחה נוזלית בשבת

ש: מותר להשתמש במשחה נוזלית או חצי נוזלית בשבת?

ת: כן. אין זה ממרח. וגם במשחה סמיכה יש מקילים. עיין שמירת שבת כהלכתה (שש"כ מהדורה תשל"ט פ' לג הערה נח בשם הגרשז"א - מ"צ).

ילד משקר

ש: מה אני יכולה לעשות אם ילד שלי, בן 4, משקר?

ת: סליחה. זה נושא מורכב למסרון. שאלי את אשתי (או עייני בספר על חינוך של הרב: חינוך באהבה - מ"צ).

פסוקים בעל פה

ש: אני מלמד תורה ופעמים רבות מצטט פסוקים, אך ראיתי בקיצור שולחן ערוך א ו שאסור לומר פסוק בעל פה. האם עליי לפתוח תנ"ך כל פעם?

ת: לא חייבים. א. פסוק שגור בפה מותר. ב. לפי התוס' זה רק כדי להוציא אחרים ידי חובה. ג. בטירחא דצבורא מותר (פס"ת מט ט. ועיין שם שמביא עוד אופני היתר - מ"צ).

נטילת ידיים אחר שינה

ש: אם אין לי מים על יד המיטה, האם עדיף ללכת פחות פחות מארבע אמות לברז או במרוצה?

ת: מחלוקת ועדיף במרוצה (עיין פס"ת ד ז - מ"צ).

רוח הקודש

ש: איך זוכים לרוח הקודש?

ת: במסילה מראש עד סוף של ספר מסילת ישרים.

וואטסאפ

ש: האם יש איסור בוואטסאפ?

ת: אם יש רכילות ולשון הרע ובזיונות ודברים בטלים.

קריאת ספרים בחנות

ש: האם מותר לי לקרוא ספרים בחנות, אם איני מתכוון לקנותם, אך בלי לקלקל?

ת: זה גזל. הספרים שלהם ואסור לך להשתמש בהם בלי רשותם.

פסיכולוגיה על פי הבעל שם טוב

ש: האם יש דבר כזה פסיכולוגיה על פי הבעל שם טוב?

ת: לא במובן העכשוי של פסיכולוגיה. אלא פסיכולוגיה אלהית של סודות הנפש ועבודת ד' על פיהם.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index