חצי שנה לאחר הכישלון בבחירות לרבנות הראשית נראה כי למרות שלא יהיה רב ראשי ציוני, המשרד לשירותי דת מעוניין לנהל את העניינים בפועל. בעקבות תלונות של נבחנים לקבלת סמיכה לרבנות יוציאו במשרד את הניהול המערכתי של הבחינות למיקור חוץ ובקרוב יתפרסם מכרז בנושא.

עשרות תלונות התקבלו מנבחנים המדווחים כי כדי לקבל תוצאות למבחני הרבנות צריך להמתין תקופה ארוכה. כך למשל, על מנת לקבל את ציוני הבחינות, הנבחנים נאצלים להמתין כחצי שנה, ובמבחני הדיינות המצב אף קשה יותר, שם ממתינים הנבחנים למעלה משנה. במקרי קיצון, יכולים לחלוף גם שנתיים בטרם תתקבל התשובה המיוחלת. אמנם ברבנות התחייבו כי התשובות יגיעו לנבחנים תוך 120 יום לכל היותר, אך בפועל המציאות רחוקה מכך.

זאת ועוד, לטענת הנבחנים, התקשורת עם מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית לקויה. כך למשל, לא ניתן להשיג את המחלקה בטלפון לבירורים בעניין הרשמה ותוצאות. גם במייל כמעט ולא ניתן לקבל תשובה, או כמו שהגדיר זאת אחד הנבחנים "כשהם צריכים אותך הם יודעים להשיג אותך. להיפך לא ממש". בנוסף, קשה לדעת האם ההרשמה לבחינה אכן בוצעה למעט הגעה פיזית למשרדי הרבנות הראשית בירושלים, גם אם הנבחן עצמו גר רחוק מהבירה.

האתר והמשיבון הטלפוני אינו מעודכן בזמני המבחן והתוצאות וממילא המידע שהוא מספק לא רלוונטי. ואם כל זה לא מספיק, בדיקה שביצעו הנבנחים אצל הבוחנים גילתה כי מבחני דיינות שבוצעו כבר לפני למעלה משנה עדיין לא הגיעו לבוחן לבדיקה.

הנבחנים מרגישים תסכול רב כיוון שאינם יודעים להעריך מתי יקבלו תשובות והאם להשקיע את תקופת הלימוד הבאה בנושאי הבחינה הבאה, או שלא הצליחו במבחן האחרון וממילא להשקיע את הזמן בחזרה על החומר הקודם ולגשת למבחן פעם נוספת. עיכוב כה ארוך בתשובות מעכב ממילא גם את הסמיכה כרב לנבחנים שסיימו את כל הבחינות, ואף יכול למנוע בעדם קבלת משרה במשך כל אותה תקופה.

בעקבות הבעיות השונות והעובדה שלא השתנה דבר על אף ההבטחות החוזרות מצד הרבנות, פנו תלמידים מישיבות וכוללים ברחבי הארץ לצוות פניות הציבור בבית היהודי, במטרה לקדם טיפול בעניין.

"נדהמנו לגלות סחבת כל כך קשה, שאין לה שום הסבר ושום הצדקה", אמר אסף דנוך, רכז צוות פניות הציבור בית היהודי שיזם פגישה עם סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן.

בפגישה שהתקיימה לאחרונה, שטחו הנבחנים את הטענות בדבר ההתנהלות הקלוקלת של מערך הבחינות ברבנות וביקשו את התערבותו האישית של סגן השר על מנת לפתור את הבעיה החמורה. הנבחנים הוסיפו כי אין בכוונתם לנגח את הרבנות הראשית, שמאוד יקרה להם והם רוצים בכבודה, אלא לתקן את הליקויים בכדי שהליך הסמיכה לרבנות יתנהל בצורה תקינה.

סגן השר הרב בן דהן הודה כי הטענות מוכרות לו היטב וכי יש בעיה אמיתית של כוח אדם במחלקה הזו. סגן השר פירט וציין כי הוא פועל לכך שכבר בחודש בקרוב ייצא מכרז לגוף חיצוני שינהל את הבחינות, מה שיביא לשיפור בהרשמה ובמעקב. לדברי סגן השר, את הבוחנים עצמם תבחר הרבנות, אך כל הנושא המנהלתי, בו טמונה עיקר הבעיה, ישתפר ללא היכר.