הצעת חוק של חברת הכנסת גילה גמליאל שתעלה מחר (א') לוועדת השרים לענייני חקיקה עשויה, אם תתקבל, לעורר זעזוע עמוק בבתי הדין הרבניים.

על פי ההצעה, תוכלנה נשים להתמנות לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים, תפקיד אשר הינו מנהלי בלבד אך יחד עם זאת גם משמעותי ביותר מכיוון שלמעשה התפקיד משני רק לרב הראשי לישראל ולשר הדתות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב "במצב המשפטי הקיים כיום, בתי הדין הרבניים מאוישים על ידי דיינים גברים בלבד. החוק אינו מאפשר לאישה להתמנות אף למשרה של מנהלת בתי הדין שהיא משרה מינהלית ולא שיפוטית".

"הצעת חוק זו נועדה לאפשר מינויה של אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים", מבהירות היוזמות, ח"כ גילה גמליאל והארגונים "מבוי סתום" ו"נעמ"ת". "לשם כך מבוטלת הדרישה הייחודית לכשירות לדיינות או לרבנות, הניתנת בישראל לגברים בלבד".

על פי יוזמות ההצעה, המטרה היא בין היתר ליצור אחידות בין הליך מינויו של מנהל בתי הדין הרבניים להליך מינויו של מנהל בתי המשפט. "הצעת חוק זו אינה עומדת בסתירה להלכה היהודית", מבהירות הכותבות.

"הצעת החוק מחד, ממשיכה את המהפכה לקידום שוויון מגדרי, ומאידך תחזק את אמון הנשים והציבור בכלל בבית הדין הרבני וביכולת של המדינה היהודית והדמוקרטית להתקיים יחדיו", אמרה יוזמת החוק ח"כ גילה גמליאל.

"יש לזכור כי נשים מנועות מלכהן במשרות שיפוטיות בבתי הדין הרבניים, דבר המטה את הפסיקה ומעמיק את אי-השוויון הקיים ממילא בין נשים לגברים בהליך גירושין", הוסיפה בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית מבוי סתום.

יש לציין כי למהפך שכזה בבתי הדין הרבניים ישנה משמעות לא קטנה בכל הקשור לפסקי דין הקשורים לנשים כדוגמת עגונות ומסורבות גט. עם זאת, הדרך למהפכה כזו עוד ארוכה וכן יש צפי להתנגדות עזה מטעם בתי הדין הרבניים בכל הנוגע לתהליך. גם אם יאשרו את החוק בקריאה שניה ושלישית בעתיד, אין הדבר מבטיח מינוי של אישה לתפקיד.