"בשנה שעברה התגייסו 1600 בנות דתיות לצה"ל והשנה כבר התגייסו 1800 והיד עוד נטויה. הבנות הדתיות מצביעות ברגליים", אומרת בראיון ל"כיפה" יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים תא"ל רחל טבת ויזל.

"כבר ברגע שבת מתגייסת היא מסומנת כדתיה על מנת שתקבל את כל התנאים הרלוונטיים. מחכות לה חצאיות בלשכת הגיוס, מחייבים את המפקדים שתצא לימי עיון והבנות בדרך כלל מצוותות בזוגות בטירונות על מנת שלא יאלצו להתמודד עם הקשיים לבד. אין שום בעיה להיות חיילת בצה"ל ולהישאר דתייה", היא אומרת בתשובה לטענות הרבנים כי אין שום אפשרות להישאר דתייה בצה"ל ועל כן אסור לבנות הציונות הדתית לשרת בצבא אלא רק בשירות לאומי.

"הבנות הדתיות משובצות היום במגוון רחב מאוד בצה"ל. פעם היו בעיקר בחיל החינוך ובחיל המודיעין, והיום יש לנו קצינה בחיל האוויר שאחראית על השיבוץ ובחיל התקשוב יש קבוצה גדולה של נשים דתיות. הדברים מוסדו ויש אפשרות לאישה דתייה לשרת בצה"ל באופן האופטימלי ביותר. חשוב לי שלחיילות תהינה האפשרות המלאה להמשיך את אורחות חייהן כפי שהורגלו. זה מתחיל מחצאית, שיעור של רב פעם בחודש, שיבוץ בזוג, מפגש עם המפקד וקבלת כל הזכויות. גם הרבנות הצבאית מעורבת בצורה טובה, וזה חלחל פנימה. הרב של היחידה הוא גם הרב של הבנות ויותר ויותר רבנים יודעים לברר מה קורה גם עם החיילות ולא רק עם החיילים. זה כבר הפך לשגרה.

טבת ויזל לא מסתירה את מורת רוחה מכך שעדיין יש קשיים בהגעה לבנות באולפנות, ומסירוב המוחלט מצד האולפנות להכניס תכנים מטעם הצבא. "לא נותנים לנו להיכנס לאולפנות, אבל מצאנו דרכים אחרות. אנחנו מגיעים למקומות אחרי הצהריים ומבצעים מפגשים מרוכזים. ברוב מוחלט של המקרים אנחנו לא נכנסים לבתי הספר אבל יש לנו קשר יותר טוב עם הבנות בלי שהן תרגשנה שזה לא בסדר. לא קרה שהבנות באו וסיפרו באולפנה שהיו במפגש עם הצבא ומישהו כעס".

"האולפנות לא מעלימות עין", אומרת טבת ויזל. "יש הכרה שילדות טובות בוחרות בדרך שהאולפנה לא מתווה אליו, אבל גם באולפנות יודעים שכמות ניכרת של הבנות שמתגייסות נשארות דתיות. בסופו של דבר מספר הבנות שנשארות דתיות בצבא הולך ועולה, ואני מרגישה שיש פחות רתיעה בקרב הבנות. מנגד, האולפנות לא אומרות לבנות 'תלכו לצבא' וזה מקשה עלינו לעיתים".

"זה לא דרך המלך", מודה טבת ויזל. "דרך המלך זה לאפשר לבנות את האינפורמציה ואנחנו לא שם. לכן אני שמחה להיות בכנס של צהר ולחשוף בפני המורים וההורים מה הצבא עושה. הבנות מצביעות ברגליים ואלו העובדות. המספרים עולים והנוכחות שלהן מאוד מורגשת. הייתי בשבוע שעבר ביום עיון והאולם היה מלא בבנות דתיות. הגיעו בנות מכל הצבא לשמוע שיעורים ביום מרוכז".

(צילום: דובר צהל) רחל טבת ויזל

מחר (ד') צפויה טבת ויזל להופיע לראשונה בפני מאות אנשי ציבור, הורים ורבנים במסגרת כנס צהר. מדובר ככל הנראה בפעם הראשונה בה נושא גיוס נשים דתיות לצה"ל עולה על סדר היום המיינסטרימי הרבני באופן בולט, וטבת ויזל לא מסתירה את שביעות רצונה.

"אין ספק שיש שינוי במחשבה. זו הפעם הראשונה שאני בכנס רבנים בסדר גודל כזה. היו לי פגישות עם רבנים, עם רבני אולפנות, אבל לא בכנס פתוח לקהל. זו הפעם הראשונה שאני יכולה להביא את הדברים בפורום פתוח שכזה ואני שמחה על ההזדמנות הזו. מדובר בשינוי במחשבה, להבין שהדברים קורים וצריך לבחון אותם במקום לומר אסור וזהו. הבנות הללו לא עושות משהו נגד ההלכה, והן בהחלט אומרות כאן אמירה. צריך להבין מאיפה הן באות ולמה הן הולכות לצבא".

טבת ויזל נמנעת מלתקוף את רבני הציונות הדתית, אך מדבריה עולה ביקורת נגד עמדתם הנחרצת נגד שירות בנות בצה"ל. "אני לא רוצה לדבר בשם הרבנים, אבל יש להם תפיסה לא נכונה בקשר לשירות הצבאי. אם הם חושבים שהבנות לא תישארנה דתיות הם צריכים לבוא ולראות את הבנות בצה"ל. רואים בנות במודיעין, בהוראה, נותנות תרומה משמעותית. קשה לומר שהן מתקלקלות. הרבנים צריכים להכיר יותר, לתת יותר קרדיט לבנות שיודעות מה הן רוצות - להישאר דתיות ולשרת בצה"ל, ושהן מסוגלות לכך.

"אני מצפה ממערכת החינוך הדתית לתת כלים להתמודדות עם שהייה ממושכת מחוץ למסגרת דתית פרופר. גם הבת שלי, שתתגייס בשנה הבאה, תלך למדרשה קודם. מערכת החינוך יכולה לתרום יותר להכנת הבנות לשירות הצבאי בדיוק כפי שהבנות מוכנות לשירות הלאומי. אם בת דתייה מחליטה ללכת לצבא ומגיעה בלי שפגשנו אותו ונתנו לה את האפשרויות היא יכולה לפספס את האופציות שיקלו עליה. היא תלך במילא וחבל שתפספס את האינפורמציה החשובה".

בניגוד לרבנים, אומרת טבת ויזל, הציבור הדתי מקבל את העובדה שיש בנות שמתגייסות לצה"ל. "הציבור הדתי כן מכיל את הבנות. הן מגיעות הביתה בגאווה עם המדים ולא מוקיעים אותם אלא מכבדים.

(צילום: דובר צהל)

ומה הלאה? מבחינת טבת ויזל צריך להמשיך להנגיש את האינפורמציה. "האינפורמציה חייבת להיות נגישה. הכלים שנקבעו בצבא טובים ואין עוד דברים דרמטיים שצריך לעשות. אין צורך לפתוח עוד מקצועות. יש בנות דתיות שהן רוצות להיות לוחמות וצריך לראות איך מקבלים אותן. השאיפה היא להמשיך ולשמר את הנעשה. לאחרונה קיבלתי פניה ממפקד בה"ד 1, שאמר שעל פי הכללים חייבים לראיין כל חיילת דתיה שמגיעה למסגרת חדשה, אך יש 30 בנות דתיות בקורס. אמרתי לו שחייבים לראיין אחת אחת. מזל שאלו הצרות שלנו".