התרשמתי מאוד מכך שאתר האינטרנט "כיפה" בחר להעלות לכותרות את דוח מבקר המדינה בנושא הוראת האנגלית בבתי ספר דתיים, דבר שנדחק לצערי זמן רב מידי מהעין המקצועית והציבורית. לדאבוני אני לא מופתעת מממצאי הדו"ח.

לפני כשנה וחצי פתחה מכללת הרצוג- גוש עציון את החוג להכשרת מורים לאנגלית באווירה דתית. מאז, החלנו להיות מוצפים בפניות מבתי ספר דתיים שונים המבקשים לקבל המלצות על סטודנטים, גם כאלה שעדיין לא סיימו את התואר וההכשרה, על מנת שיילמדו אנגלית בבית ספרם.

למרות המחסור הקשה בשטח של מורי אנגלית מוכשרים ומיומנים. לא ניתן, ואפילו אסור, להכניס סטודנט ללמד בכיתה, לפני שסיים את לימודיו כראוי. ישנם כיום במערכת החינוך בישראל, בוגרים רבים מכללות ואוניברסיטאות להכשרת מורים, שאינם מוכשרים ללמד אנגלית, אך משמשים בפועל כמורים למקצוע.

מעשה זה כשלעצמו, גורר אחריו זילות נוראית של מקצוע האנגלית בכלל ופוגע בצורה ברורה ביכולות תלמידי מדינת ישראל בפרט. כפי שבא לידי ביטוי בדוח מבקר המדינה שחשף אמש את ההישגים הנמוכים של התלמידים באנגלית.

כמה חבל, שאין זה ברור שלימוד אנגלית שהיא שפה זרה, שונה מללמד היסטוריה או תנ"ך. המורה נדרש לדעת איך ללמד: מיומנויות דיבור, קריאה, כתיבה, וכו'. רבים מהמורים היום לאנגלית מעולם לא התנסו ברכישת מיומנויות אלו.

על המכללות והאוניברסיטאות להכשיר את הסטודנטים להוראת אנגלית, באמצעות קשת רחבה ומלאה של מיומנויות, כלים פדגוגיים ודידקטיים שונים ובנוסף, ניסיון הוראה בשטח במהלך הלימודים. רק בתום התהליך שכזה, יצטרפו למערכת החינוך מורים מוכשרים ומקצועיים שיעלו את רמת האנגלית של ילדי ישראל.

האם אתם ההורים בדקתם שמורה האנגלית של ילדכם עבר הכשרה מתאימה?
אם לא, טובה שעה אחת קודם.

ד"ר איימי גלברט משמש כראש החוג לאנגלית במכללת הרצוג- גוש עציון