במסמך רשמי של המועצה הדתית בעפולה, קורא רבה הראשי של העיר לשלוח בנות ללמוד במדרשה טרם גיוסן לצה"ל זאת על מנת לחזק אותן טרם השירות. קריאה זו של הרב שמואל דוד יוצאת על רקע תמיכתו בגיוס בנות דתיות לצה"ל כאשר במסמך החדש מודה ואומר: "המציאות הוכיחה כי בדרך כלל המטען שאנו נותנים לנוער הדתי לאומי עד כתה י"ב אינו מספיק".

הרב שמואל דוד, רבה הראשי של העיר עפולה שבעבר הביע תמיכה בגיוס בנות דתיות לצה"ל, מוציא מסמך רשמי משלכתו בו הוא קורא לשלוח את הבנות למדרשה טרם גיוסן זאת על מנת לחזק אותן מבחינה רוחנית. מצד אחד אומר הרב כי "אסור לומר כי רוב הבנות מתדרדרות מבחינה רוחנית בצבא" אולם מודה כי "יש ירידה רוחנית אצל תלמידינו מכל מגוון הישיבות והאולפנות בעת שהם עוזבים את חממת הבית ובית המדרש" אך מדגיש כי לא מדובר על בעיה מיוחדת בצה"ל כי אם בעיה קיימת "גם בעת הלימודים הגבוהים במכללות ובאוניברסיטאות".

"המציאות הוכיחה כי בדרך כלל המטען שאנו נותנים לנוער הדתי לאומי עד כתה י"ב אינו מספיק" אומר הרב ומוסיף כי רבים מהבנים הפנימו זאת מזה זמן, ורבים מהם דוחים את שרותם ולומדים לפני כן בישיבה גבוהה, בישיבת הסדר, או במכינה קדם צבאית" ומוסיף ומדגיש, "יש לצאת בקריאה גם לבנות, נא דחו את השרות בשנה, ולכו ללמוד תורה שנה אחת במדרשה".

מלבד החיזוק הרוחני בהתמודדות עם היציאה מחוץ למוסדות התורניים של המגזר הדתי, אומר הרב דוד כי "חלק מהנהירה של הבנות לצבא, כולל מהאולפנות התורניות, נובע מהתמרדות של גיל העשרה. לאחר שנת מדרשה, הבת תהיה בוגרת יותר, אחראית יותר, פחות מתמרדת, והשיקולים שלה יהיו ראויים יותר. אם היא תחליט לשרת בצבא בברכת מחנכיה, הסיכויים שהשרות יהיה ראוי ויביא ברכה יהיו גדולים יותר".

בנוגע להחלטת הרבנות הראשית לאסור על גיוס בנות לצה"ל אומר רבה הראשי של עפולה כי "אי אפשר לנפנף בהחלטות הרבנות הראשית מהשנים הראשונות של קום המדינה, ולטעון שדי בכך שהם אסרו, ואנו מחויבים לפסקים שלהם. זה אינו נכון. יחס הצבא שונה, וחינוך הבנות שלנו שונה. המציאות עברה שינוי, וכל תקופה יש לבחון ולהחליט מחדש". כאמור, בעבר הביע הרב תמיכתו בגיוס בנות דתיות לצה"ל וטען כי לא מדובר בסוגיה הלכתית כי אם בסוגיה חינוכית בלבד.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il