הצעת חוק של חבר הכנסת מוטי יוגב לפיה תוחמר משמעותית הענישה כלפי מסייעים לשב"חים עברה ברוב מוחץ בוועדת השרים לענייני חקיקה היום (א').

ההצעה, שהוגשה בידי יוגב, החבר בוועדת חוץ וביטחון, מבקשת "לעצור את הרצח הבא" בעקבות התגברות אירועי הטרור בחצי השנה האחרונה על ידי שוהים בלתי חוקיים. חבר הכנסת מבקש לטפל בבעיה בעזרת החמרה משמעותית בענישה על מסיעי, מעסיקי ומליני שוהים בלתי חוקיים וכך לגרום להרתעה בקרב דרגי הביניים. למעט שרת הבריאות ח"כ יעל גרמן שנמנעה בהצבעה, ההצעה עברה ברוב גדול.

כיום נכנסים תחומי הקו הירוק קרוב למאה אלף פלסטינים לעבודה. ל-50,000 מהם יש אישורי עבודה של מערכת הביטחון וכ-50,000 מהם נחשבים שוהים בלתי חוקים שכניסתם לתחומי הקו הירוק, עבודתם, שהייתם וחזרתם לתחומי יהודה ושומרון נאסרה מטעמים ביטחוניים והיא נעשית שלא כחוק ובקשיי אכיפה מצד מערכת הביטחון ומשטרת ישראל.

כזכור, בשנה האחרונה בוצעו מספר פיגועים וניסיונות לפיגועים בידי שב"חים. ליאור פרחי ז"ל, רבש"ץ הישוב שערי תקווה נרצח על ידי פלשתינים בעת שהתעקשו לעבור את גדר ההפרדה בכח והוא ניסה לעצרים, החייל תומר חזן ז"ל נחטף ונרצח על ידי פלשתיני שוהה בלתי חוקי שעבד עמו במסעדה בבת ים, והחייל עדן אטיאס ז"ל נרצח באוטובוס בעפולה על ידי שוהה בלתי חוקי. המטען שהונח השנה באוטובוס בתל אביב שהתפוצץ, הונח על ידי שוהה בלתי חוקי פלשתיני.

חבר הכנסת יוגב הודה לשרים בעקבות אישור ההצעה ובראשם לשר לביטחון פנים. "מטרת החוק היא לתת כלי נוסף בידי מערכת הביטחון, המשטרה ובתי המשפט בכדי להרתיע ולצמצם את תופעת השוהים הבלתי חוקיים ואת הסיכון הנובע מהם לאזרחי ישראל".

החוק מבקש להחמיר עבירה זו מדרגת "עוון" ל"פשע" ולאפשר לשופטים לשפוט את מסיעי השב"חים, את המעסיקים ואת המלינים העושים כסף רב מתעשייה זו בעונשים יותר חמורים, של מעצר עד 4 שנים וקנס מוגדל.

בדברי ההסבר נכתב שהחוק נועד "לייצר עוד כלי הרתעה לצמצום התופעה וסיכוניה ולשדר מסר ברור מהרשות המחוקקת לרשות השופטת לפיה קיימת חשיבות עליונה להחמיר בענישת המסיעים, המעסיקים והמלינים שב"חים ומעודדים בעצם מעשיהם את תופעת ההסתננות והשהייה הבלתי חוקית ומסייעים בכך לפוטנציאל הפיגועים."

עו"ד עידן אבוהב מהפורום המשפטי למען ישראל שהכין את ההצעה עם ח"כ יוגב, אומר כי "הסעת והעסקת שוהים בלתי חוקיים הן מכות מדינה ויש להתמודד עימן ביד ברזל. החמרת הענישה חיונית כי מדובר בסיוע לרוצחים פוטנציאליים וסיכון ביטחון אזרחי ישראל."

כאמור, הצעת החוק עברה היום את ועדת השרים לחקיקה. על ההצעה חתומים גם יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין וחברי הכנסת איילת שקד, מירי רגב, ניסים זאב, אברהם מיכאלי, יעקב מרגי, זבולון כלפה, יוני שטבון, ניסן סלומינסקי, אורית סטרוק ושולי מועלם.