לפני כשבועיים הוציאה רשות מקרקעי ישראל תשעה מתחמים בישוב אפרת המיועדים לבנייה של כ-200 דירות. על המכרזים עתידות להתמודד חברות ועמותות רבות שהביעו בשנתיים האחרונות התעניינות רבה בישוב.

מיקום הישוב אפרת, במרחק של 10 דקות נסיעה בלבד מירושלים, חיי הקהילה, מוסדות הציבור, והעדר שיווקים בישוב בעשור האחרון, גרמו לעליה משמעותית של מחירי הדירות במקום.

בדומה לישובים דומים מעבר לקו, גם בישוב אפרת לא שווקו קרקעות לבניה רוויה מאז 2002. השיווקים בישוב החלו עם כניסתו של בנצי ליברמן לתפקידו כיו"ר רשות מקרקעי ישראל. ליברמן, יו"ר מועצת יש"ע ותנופה לשעבר, שם לו למטרה להציף את הארץ בקרקעות, גם כאלה שמעבר לקו הירוק. זמן קצר לאחר מינויו נבחר אורי אריאל, לשעבר מ"מ מועצת יש"ע, לשר הבינוי והשיכון. השניים פועלים לפי מדיניות זו עד היום.

על אף המדיניות המוכתבת, הקיפאון בשיווקי הקרקע בישובים רבים מעבר לקו הירוק, כבר הכתיב רמות מחיר משלו, העולים גם על אלו שבמרכז הארץ.

מכרז אחרון לבניה רוויה שיצא בישוב אפרת ב-2012 נסגר לפי מחיר של 350 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. מחירים דומים נרשמו באזורים נוספים כגון בישוב ביתר עלית (כ-400 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור), מעלה אדומים (כ-450 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור), גבעת זאב (כ-300 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור) ואריאל (215 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור).

"בישוב אריאל המחיר משקף עלייה בשיעור של 50% תוך כחצי שנה בלבד", מסביר רונן וייל, סמנכ"ל חברת באמונה הבונה לציבור הדתי. "בישוב אלקנה ובשכונות בירושלים כרמת שלמה וגילה - לא נעשו שיווקים בעשור האחרון. רמות המחיר שנסגרו זהות לאלה שנסגרו לפני מספר חודשים בישוב באר יעקב שבמרכז הארץ".

גם המכרז שיוצא כעת בישוב אפרת לא מעודד ומחירי הקרקע עשויים להגיע לכ-400 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. במכרז הנוכחי רשות מקרקעי ישראל נוקבת בעלויות פיתוח גבוהות שנעות בין 200-300 אלף שקל לדירה, לא כולל מחיר הקרקע.

במטרה להשפיע על רמות המחירים הוקמה עמותת רכישה דתית המתמודדת במכרז. העמותה החלה בשיווק ראשוני של הדירות באמצעות חברת באמונה במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק. דירת שלושה חדרים מוצעת תמורת על-ידי העמותה בכ- 850 אלף שקל במקום במיליון שקל לפי מחירי השוק; דירת ארבעה חדרים משווקת תמורת כמיליון שקל, לעומת 1.2 מיליון שקל לפי מחירי השוק ומחיר קוטג' בישוב משווק על-ידי העמותה ב-1.45 מיליון שקל, לעומת כשני מיליון שקל.

"המחירים המוצעים משקפים הוזלה משמעותית בשיעור של כ-20% ממחירי השוק", מסביר וייל, "עמותות/קבוצות רכישה זה הפתרון להורדת מחירי הדירות. התגבשות באמצעות עמותה מצליחה להפחית את הרווח היזמי ולהקטינו לשיעור של כ-10 אחוזים. חברות הנדל"ן המשווקות בשיטה המסורתית אינן יכולות לוותר על הרווח היזמי כיוון שהן כפופות לדרישות הבנקים המחייבות רווח יזמי שנע בין 17%-20%. יש להן גם הוצאות שיווק ופרסום, הן מחויבות למתן ערבויות חוק מכר ונדרשות לקחת מימון מהבנק. בתנאים האלה שום חברת נדל"ן לא יכולה להתחרות במחירים שמציעות העמותות. זו הסיבה שהחלטנו להתארגן כך ולשווק דירות".