ריח הגשם האוחז בשדות ובהרים, מבשר את בוא הפריחה. לפני כמאה ושלושים שנה בשנת 1884 נולד בליטא ישראל דושמן. בשנת 1905 החליט ישראל שהיה קנאי לשפה העברית, לעלות לארץ ישראל ולשמש בה כמורה. הטבע הארצישראלי עשה את שלו על ישראל, שביקש לכתוב שירים וסיפורים עבור ילדי היישוב, שלטעמו לא היה להם מספיק חומר קריאה בעברית. דושמן התיישב בחדר עבודתו ובמוחו הוא מדמיין את השקדייה: "השקדייה פורחת ושמש פז זורחת". מדוע דווקא השקדייה היא זו שהייתה עבורו המודל מעורר ההשראה לשירו המפורסם על ט"ו בשבט? בשביל זה נצטרך לעלות על הרכבים ולנסוע לביקור בשמורת המסרק.

כדי להגיע לשמורת המסרק, צריך לנסוע בכביש תל אביב ירושלים עד למחלף שורש, ממשיכים לכיוון המושב בית מאיר, כמאה מטרים לפני המושב יהיה ניתן להבחין בשלט דרכים ובפנייה ימינה, שתעלה אותנו אל עבר תחילת המסלול של שמורת המסרק.

עצי האורן הגדלים בחורשה והנראים למרחוק כשיני מסרק, הם שהקנו לה את שמה. בשמורה ניתן למצוא חורש ים תיכוני, לצד קבר שייח' וזיכרונות תש"ח. אנו נחנה את הרכב במגרש החנייה ונעלה במדרגות המוליכות אל תוך השמורה. "הָאָרֶץ מְשַׁוַּעַת: הִגִּיעָה עֵת לָטַעַת! כָּל אֶחָד יִטַּע פֹּה עֵץ, בְּאִתִּים נֵצֵא חוֹצֵץ", כך כתב דושמן בשירו המפורסם 'השקדייה פורחת'. האורן שניתן להבחין בו בשמורה, הפך להיות סמל לעצים ששתלה קרן קיימת לישראל. האורן הפך להיות לסמל ציוני, של הפרחת השממה. בשמורה נוכל להבחין באורן ירושלמי עתיק, שגודלו מעיד על עתיקותיו. פרט אחד שלא ידעתם על ישראל דושמן, הוא חיבר את 'יונתן הקטן' המוכר היום לכל ילד בגן. ישראל דושמן נפטר בתל אביב בשנת 1947, אותה שנה בה התקבלה החלטת החלוקה באו"ם ומלחמת העצמאות הגיעה לעולם. בדרכנו נוכל להבחין בתעלות קשר, זכר לימי קרבות.

רצוי להביא לטיול בשמורה, מגדיר צמחים (ניתן גם להוריד לפלאפון אפליקציה) ולשחק עם הילדים בזהה את הצמח. צמחים רבים תראו בשמורה, אך מה באשר לבעלי חיים? סמוך לשמורה נמצא המושב בית מאיר ובתוכו בית ספר שדה שער הגיא, שבו ניתן לפגוש את חיות הסביבה. בתיאום מראש (בטלפון: 02-5331665) ובתשלום סמלי, ניתן לבקר בחדר הפוחלצים של חיות האזור. המסלול הינו מעגלי ומתאים לכל גיל.

לסיכום:

איך מגיעים: ירידה מכביש תל אביב- ירושלים במחלף שורש, נסיעה לכיוון מושב בית מאיר, כמאה מטרים לפני הכניסה למושב פונים ימינה לשמות המסרק.

משך הטיול: כשעתיים

סוג המסלול : מסלול מעגלי

התאמה: משפחות

דרגת קושי: קלה

המסלול באדיבות בית ספר שדה שער הגיא הפועל במסגרת איגוד המדרשות בתקצוב האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך

למסלולים נוספים:

אתר בית ספר שדה שער הגיא http://www.s-hagay.co.il

Bisash@ramotshapira.org.il

ובפייסבוק