מרכז "שורשים" לבירור יהדות, מפרסם כעת את סיכום שנת 2013 עם נתונים מעניינים. מעל אלפיים פניות של עולים חדשים וותיקים התקבלו השנה במשרדי המרכז. התקבלו גם פניות מיהודים בחו"ל, וחלקם הגיעו לארץ במיוחד. כ-85% מאלה שסיימו את התהליך הוכחו כיהודים על פי הדרישות של בית הדין הרבני. "שורשים" הינו מיזם מבית רבני "צהר" אשר עוסק בבירור יהדות באופן מקצועי, ומסייע לפונים בהליך הוכחת יהדותם בבית הדין הרבני. פועל גם כמוקד מידע במגוון נושאים הקשורים לסוגיות מעמד אישי והסדר מול הממסד הרבני. השירות ניתן חינם לכל פונה.

שמעון הר שלום, מנהל המיזם אומר כי הליך בירור היהדות נצרך לעולים ולכלל האוכלוסייה. את הליך הבירור כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר, ולא לחכות עד לשלב החתונה. אדם שיהדותו הוכחה, חלה הגדרת היהדות גם על האחים ופעמים אף על המשפחה המורחבת כולה. למשל במקרה שהוכח שהסבתא יהודייה, אזי כל נכדיה מוכרים כיהודים. בממוצע, כל תיק מוכיח יהדותם של ארבעה אנשים. לדבריו, רוב הפונים מבקשים ליווי צמוד של מרכז שורשים, בזכות היחס האישי והנגישות. "חשוב לזכור כי את הליך בירור היהדות נדרשים לעבור כל מי שפונה להירשם לנישואין, אצל כלל האוכלוסייה ההוכחות נגישות וקלות להשגה, אך העולים פעמים רבות נתקלים בקשיים להשיג מסמכים מארצות המוצא. לכן, ככל שנקדים את התהליך, כך יש סיכוי גדול יותר לקבל אישור בקלות ובמהירות", הוא מסביר.

משך הטיפול בכל תיק הוא מאד אינדיבדואלי, ישנם תיקים שפשוט צריך להכווין את הפונים ולהסביר אילו מסמכים הם צריכים להביא, ובכך מספיק כדי לקבל את אישור בית הדין. לעומת זאת, ישנם תיקים מורכבים כאשר לאנשים חסר תעודות או מסמכים, ואז צריך לאתר מידע בחו"ל ולמצוא קרובי משפחה או עדויות. המיזם נתמך על ידי המשרד לשירותי דת, קרן הארי א. טריגובוף וקרן דוב פרידברג.

רוב הפונים לשורשים הם עולי מדינות ברה"מ לשעבר (90%), שאר הפונים הם מארצות אירופה או מדינות דרום אמריקה. המיזם כולל צוות של אנשי מקצוע בתפקיד מבררי יהדות, בעלי ידע הלכתי והיסטורי, יחד עם הבנה מעמיקה בתרבות ובשפה הרוסית. המרכז מטפח קשרי עבודה עם קהילות יהודיות בחו"ל, ומסתייע במקורות מידע רבים.

"עולים רבים עלו ארצה מכוח חוק השבות עם ביטחון בכך שהם יהודים, רובם גם רשומים במרשם האוכלוסין כיהודים, אך אינם מודעים לכך שיצטרכו בירור יהדות בממסד הרבני" אומר אחד ממובילי המיזם, "פקידי העלייה של הסוכנות הסתפקו במסמכים המעידים על זכאות לחוק השבות, ובלחץ הזמן רבים מהעולים הסתפקו בכך. הסיוע של שורשים כאן הוא מאד חשוב, ומאפשר לרבים לאשר באופן מוחלט את יהדותם. זו חובתנו המוסרית והאזרחית לסייע להם. עלינו לעשות הכל כדי שזהותם היהודית תוכר בחברה הישראלית ובכל מוסדות השלטון".