קראתי את דבריה של חברת הכנסת לביא, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, בצער רב, כיוון שהתמונה שהיא מציירת בדבריה אינה משקפת את המציאות בשטח .

ה"אגודה להתנדבות" המפעילה כ-6,000 מתנדבות ומתנדבים הציבה את נושא מניעת ההטרדות המיניות על סדר יומה. אנו רואים בכך אחריות מהמעלה הראשונה כלפי המתנדבות. מגיעות אלינו, לשירות הלאומי, מתנדבים מאוכלוסיות שונות, מרקעים שונים בעלות רמות מודעות משתנה לנושא. אנו רואים בתקופת השירות הלאומי חלון הזדמנויות להעניק למשרתים מכל האוכלוסיות, בנים ובנות, הדרכה וידע ובכך להגביר מודעות, חינוך וטיפול בנושא.

במקום "להיפגע" מדבריה הקשים של חה"כ לביא, אבקש לפרט כיצד אנו מתמודדים עם תופעה קשה זו בצורה מקצועית. ב"אגודה להתנדבות" נבנתה תכנית כוללת לטיפול בנושא, בשיתוף המרכז לסיוע נפגעות תקיפה מינית, תכנית הכוללת סדנאות והכשרות בנושא מניעת הטרדות מיניות לבנות "האגודה להתנדבות" בכל הארץ. כחלק מהסדנאות מקבלות הבנות פרטים ומידע לגבי התמודדות עם התופעה ולמי פונים במקרה הצורך. צוות האגודה ערוך ומוכן לטיפול בתופעה, לאגודה מערך עובדות סוציאליות בפריסה ארצית אשר עבר הכשרה בשיתוף מרכז הסיוע, בה התקיימה למידה עמוקה של התופעה ונרכשו כלים מקצועיים לטיפול וליווי. בנות "האגודה" יכולות לפנות לעובדת סוציאלית באופן פרטי וחסוי מבלי יידוע האחראים עליהן במקום השירות. בנוסף, רכזות השירות הלאומי עוברות הדרכה על מנת לדעת לאתר, לזהות ולטפל בתופעה בצורה המתאימה.

כאשר, חס וחלילה, מתרחשת הטרדה מינית ואנו מקבלים תלונה (לעתים התלונה אינה מתקבלת מהבת אלא ממקום השירות, חברות, רכזת וכו'), המתלוננת מקבלת מעטפת כפולה של טיפול, הן ממקום השירות אשר מחויב להפעיל טיפול והן מטעם האגודה אשר מלווה את התהליך, מעניקה טיפול ומציגה בפני המתלוננת את זכויותיה בהליך החוקי ובליווי הטיפולי.

לומר כי ״בשירות הלאומי יש אונס והטרדות מיניות״ היא אמירה מכלילה, בוטה ואינה מייצגת, הטרדות מיניות לצערי הרב מתרחשות בשירות הלאומי כפי שלצערי הן מתרחשות בכל מקום. ההטרדות עלולות להתרחש במקום השירות וגם ללא שום קשר לשירות, ברחוב, בקניון, באוטובוס ולכן על כולם להיות ערניים ומודעים.

ההטרדות המיניות לא יפסקו כאשר הבנות תבחרנה מסגרת כזו או אחרת, ההטרדות המיניות יפסקו רק כאשר ילדים וילדות, נערים ונערות יקבלו חינוך ראוי והצבת גבולות בכל אשר קשור במיניות.

הכפשת השירות הלאומי, לא תעזור לבנות לקבל בחירה נכונה יותר לגבי עתידן, אלא פוגעת בלמעלה מ-12,000 בנות שירות שקמות כל בוקר עם תקווה ורוח לתרום ולעשות למען החברה הישראלית ולצוות היקר והמסור העוטף אותן.

אני מזמין את ח"כ לביא להיפגש עמנו, לסייר בשטח, להכיר את המערכת התומכת, את ההתמודדויות והמענה להן.

הכותב הוא ירון לוץ, מנכ"ל "האגודה להתנדבות-שירות לאומי"