עיריית תל אביב לא תחויב לפעול נגד חנויות בתל אביב אשר פועלות בשבתות - כך פסקה היום (ד') סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר קובו, אשר דחתה בכך עתירה שביקשה להורות לעיריית תל אביב למנוע פתיחת חנויות בשבת.

בפסיקתה טענה השופטת כי העירייה אינה מוסמכת לסגור עסקים כאלו ואין לחייב אותה לפנות לבית המשפט בבקשה שיעשה זאת.

ההחלטה ניתנה בעקבות עתירה שהגישו שבעה בעלי מכולות וחנויות, יחד עם התאחדות הסוחרים, בטענה כי פתיחת חנויות בשבת, דוגמת "טיב טעם" או "AM:PM" מהווה תחרות שאינה הוגנת הפוגעת בבעלי העסקים הסגורים בשבת. בעתירה נטען כמו כן כי פתיחת החנויות בשבת פוגעת באיכות החיים של תושבי העיר ונוגעת את ערכי היסוד של ישראל, כמדינה יהודית.

בפסיקתה טענה השופטת כי "שמירה על תחרות הוגנת אינה מצויה בין מטרותיו של חוק רישוי עסקים ואף נפסק שרשות מקומית אינה רשאית להתחשב בפגיעה בעסק אחד בעת מתן רישיון לעסק אחר". לדבריה, "חוק העזר בנוגע לסגירת עסקים בשבת וחוק שעות עבודה ומנוחה נועדו להשיג מטרות דתיות וסוציאליות, ולא להתערב בתחרות בין עסקים" - ועל כן דחתה את טענות העותרים.

לדברי השופטת קובו, "העותרים לא הוכיחו את הפגיעה הנטענת באיכות החיים, והם אף מתיימרים שלא בצדק לייצג את כלל תושבי תל אביב למרות שלא כולם תומכים בעמדתם".

"הלכה למעשה מבקשים העותרים כי בית המשפט יתערב בעניין המצוי במחלוקת קשה בציבוריות הישראלית - המידה הראויה, אם בכלל, בה יש להגביל חירויות פרט כמו החופש מדת, חופש המצפון וחופש העיסוק, על-מנת להגשים ערכים דתיים", הסבירה קובו את פסיקתה, וציינה כי "ככל שדעתם של העותרים היא כי יש מקום לכפות על עיריית תל אביב לנקוט בסנקציות חריפות יותר כנגד עסקים הפועלים בשבת, ובכך לנקוט באיזון שונה מזה שנעשה על ידה כיום, עליהם לפעול במגרש הציבורי - בו נשמעות הדעות השונות, ובכלל זה דעתם של המתנגדים".