חברת הכנסת עליזה לביא תוקפת בחריפות את התנגדות הרבנים לשירות צבאי. על רקע דו"ח היוהל"ן אמש בדבר העלייה בהטרדות המיניות טוענת חברת הכנסת בראיון ל'כיפה' כי המצב הרבה יותר גרוע בשירות הלאומי. "הצבא הוא דוגמא לטיפול בסוגיה הכאובה של ההטרדות המיניות. הלוואי ועוד גופים היו מאמצים את דרך הניהול בנושא".

לדבריה "אני אימא לבת שהייתה בשירות הלאומי ואימא לבת שהייתה בצבא. אין ספק שהמצב בשירות הלאומי בנושא ההטרדות המיניות חמור הרבה יותר כי אין לבנות מקום לפנות. יש לי עשרות תיקים של בנות שנאנסו והוטרדו ואף אחד לא נותן להם מענה".

"המצב בצבא מצוין מבחינת טיפול בתופעה הזו", ממשיכה ח"כ לביא ואומרת. "אנחנו שומעים על טיפול בסוגיה בכל הרמות והדרגות. הבנות יודעות שיש להן כתובת. יש טיפול בנפגעים, במודעות ובענישה, ולא רואים את הטיפול הזה בארגונים מקבילים ודומים. לאחרונה הקים הצבא את מרכז מהות. זו הפעם הראשונה שיש בצבא מרכז שעוטף ומלווה נפגעות ונפגעי תקיפה מינית. נפגעים היום יכולים ללכת למרכז מהות ולא לפנות דרך המפקד הישיר. הלוואי שבשירות הלאומי היו מקימים מרכז דומה".

"בשירות הלאומי יש אונס והטרדות מיניות", מוסיפה ח"כ לביא. "אין אף אחד שמגן עליהן, הן לא יכולות לפנות לאחראי אליהן ואין להן שום פתרון. כשהבת שלי וחברותיה היו בשירות הלאומי הן היו ללא תמיכה כלל. הן עברו למקומות אחרים כי הן סבלו בשירות לאומי. הייתי שמחה לראות אם בשירות הלאומי היו עושים מה שהצבא עושה בנושא".

חברת הכנסת אומרת כי היא לא לוקחת צד בנושא גיוס בנות או שירות לאומי אך רוצה שהאופציות יהיו פתוחות. בדבריה היא מפנה אצבע מאשימה כלפי ראשי המוסדות הציוניים דתיים אשר לטענתה מונעים מהבנות את המידע הנצרך וכך, כשבנות נכנסות לצבא הן לא יודעות מה האפשרויות שלהן ועושות טעויות, אותן אי אפשר תמיד לתקן.

"אני לא אומרת לכו לצבא. אני חושבת שכל בת צריכה להחליט בגיל 17 מה נכון לה. יש היום מסלולים ייעודיים שהצבא פתח. הצבא באמת רוצה את הבנות הדתיות ומשנה עבורן את כל המערכת. הבעיה הגדולה היא שיש חסימה של ידע. הידע לא מגיע לצעירות כי מערכת החינוך הדתית לא מאפשרת לצבא להכניס אותו פנימה. החסימה פוגעת בבנות מכיוון שהן לא יודעות מראש מה ניתן לעשות ואיך הן יקבלו את הזכויות המגיעות להן מהצבא. בסופו של דבר 25% מהבנות הדתיות הולכות לצבא כך שכנראה שהחינוך נגד התופעה לא יעיל, והעובדה שהמערכת הדתית אומרת שיעזרו לבנות שמתגייסות בדיעבד לא מגינה עליהן. קשה לי לקבל את ההגדרה שקודם יתגייסו ואז ניתן להם את הכלים".

"הבנות שלנו מאוד ערכיות ויודעות מה הן רוצות", מוסיפה חברת הכנסת לביא. "כל אחת צריכה לבחור ואני רוצה תת להן את המידע כדי שידעו את הזכויות שלהן והתנאים הנדרשים. אני לא מבינה למה לחסום את המידע. חלק מהסיבה שהבנות הולכות לצבא הוא בגלל העליבות של השירות הלאומי. ראוי להקים גוף מסודר ולא להישאר עם שלוש עמותות נפרדות. לא יכול להיות שבנות מקבלות פחות בשירות הלאומי. צריך לתת לבנות אפשרות לבחור גם בשירות הלאומי וגם בצבא. צריך להנגיש אותן למידע ולתת להן להחליט. אי אפשר למנוע ידע בתירוצים".