סינדרום ירושלים

אומרים שזה אוויר ההרים הירושלמי, שמשכר ולא מיין. יכול להיות שמדובר בכלל באווירה הציבורית החגיגית לקראת יום איחוד העיר. חבר מערכת הציע שהכל בגלל ה'ריקודגלים' הממשמש ובא עלינו, נקווה שלטובה. הטור שאתם עומדים לקרוא, שנכתב בערב יום ירושלים יצא מפרגן במיוחד. מה שזה לא יהיה, זה בטוח קשור איכשהו לעיר שעושה את ישראל חברים. תהנו!

כך נראה פולמוס

הכל התחיל כשהרב בני לאו כתב מאמר על שינויים בהלכה. הרב התייחס בחיוב לסוגיית נשיאת כפיים של כהן נכה, והמשיך לתאר את הדינמיות שבהלכה. הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, בה למד הרב לאו, הגיב לדברים בחריפות בעלון "צהר לשבת" האחרון. הרב ליכטנשטיין כתב נגד מגמת הפסיקה המבקשת להתחשב כל העת ב"רוח הזמן", בלשונו, והביע את מורת רוחו מקולות אלו הנשמעים במגזר.

הרב בני לאו, הגיב במאמר משלו לדבריו של מורו ורבו בעמוד הבא בעלון. הרב לאו טען כי חלק מדבריו לא הובנו כהלכה, וכי הרושם השלילי שקיבל הרב ליכטנשטיין נבע בעיקר בגלל הכותרת שבחר עורך העלון לתת למאמר המקורי - "הציבור יחליט הציבור יקבע".

למרות הכותרת, מציתת המחלוקת, המדור מבקש לברך את עורך "צהר לשבת" איתמר מור על הבחירה לארח התנצחות שכזו בין שני תלמידי חכמים, פולמוס הערך בדרכים המקובלות והיפות.

כמו בליגה של הגדולים

תסריטי אימה שכאלו מוכרים לנו לרוב מתוכניות טלוויזיה וסקרי דעת-קהל. הסקר השבועי של "עולם קטן" עסק בשבוע שעבר בשאלת הבחירות הרחוקות, "אילו התקיימו הבחירות בימים אלה, לאיזו מפלגה היית מצביע?". קוראי העלון, שהסתקרנו לגלות מה חושב הציבור בסוגייה, הופתעו לגלות כי תוצאות הסקר עוותו בצורה לא חוקית. "פרסום תוצאות הסקר משבוע שעבר יידחה לשבוע הבא, בגלל נסיונות לא הוגנים להטיית תוצאותיו", כך נכתב בעלון השבוע. מעניין לאיזה צד במפה הפוליטית יש אינטרס להטות את תוצאות הסקרים... רעיון, מישהו?

שטו"ת סלולארי - שאלות קיטבג

הרב אבינר תמיד היה איש רב פעלים. הוא מעביר שיעורים ברחבי הארץ, מוציא ספרים בקצב מסחרר, מתחזק תכנית רדיו שבועית ובלוג יומי מצולם. בשש השנים האחרונות הוא גם ענה לעשרות אלפי שאלות סלולאריות שנשלחו הישר למכשירו האישי. החידוש האחרון בתחום שייך לקופירייטרים של "עולם קטן", שיזמו אפשרות לשלוח שאלות לרב דרך אתר האינטרנט של העלון, ללא עלות. אז כמו שהצלחתם להבין, הרב אבינר הוא בהחלט איש עסוק. וכאיש עסוק, הוא לאפ אוהב שמטרידים את מנוחתו בשאלות חסרות תוחלת. השבת נשאל הרב ב"באהבה ובאמונה" את השאלה הבאה: "האם מותר להיכנס למעיין בו מוצב שלט 'כניסה למים אסורה. קק"ל' ?". ותשובת הרב בצידה: "התשובה בגוף השאלה". קיטבג.

בקומה זקופה

זוכרים את העלון של תנועת "קוממיות"? שם יכולתם לקרוא על קו תפיסתי מסוים במגזר הדתי, החל מהרב דב ליאור ועד הרב דודי דודקביץ', יחד עם רעיונותיהם של הרב אליקים לבנון, הרב זלמן מלמד ועוד. נראה שהחד-גוניות היא שהכריעה את עורכי העלון דאז, והעלון נעלם בקול ענות חלושה לפני כמה שנים. בשבועות האחרונים מנסה התנועה לחדש את עלון השבת הוותיק, במתכונת דומה-וגם-שונה לזו הישנה. בתכנית: עלון מבית "פרסומי ישראל", 16 עמודי כרומו צבעוניים, שינסה לשחק על המגרש האקטואלי-פוליטי עם נתינת במה למרחב גדול יותר של דעות. נמשיל לעקוב.

אה, ולא שמעתם את זה ממני, כן?

משהו קטן לסיום

נספח התפילה המומלצת ליום ירושלים שהוציאה עמותת "צהר" לכבוד החג היה מוצלח במיוחד. שימושי, נעים למראה, מאיר פנים ואקטואלי. תודה.