בריתה

ש: האם יש מקור לבריתה או זו המצאה של חילוניים?

ת: זו המצאה, אבל אפשר לעשות סעודת הודאה לד'.

מרן הרב קוק וחב"ד

ש: מה ההבדל בין מרן הרב קוק לבין חב"ד?

ת: חב"ד זה תיקון הפרט, מרן הרב קוק זה תיקון הכלל ותיקון הפרט מתוך הכלל (ואכן כאשר הגיע מרן הרב קוק לארץ, הלך רבי דוד הכהן - הנזיר - כל הלילה ברגל מירושלים לחברון כדי להקביל את פניו, ושמע שם שיעור ממנו. אמר לו הנזיר: אם כן, מה שהרב אומר, זה כמו חב"ד". חייך מרן הרב ואמר לו "אני בונה האומה". עיין ספרן של יחידים לרב הלל צייטלין 235 - מ"צ).

פסוקים בארמית ב"ובא לציון"

ש: מה המקור לכך שפסוקים בארמית ב-"ובא לציון" אומרים בלחש?

ת: רק בציבור אומרים בלחש. הלכות ובא לציון בשו"ע ובמ"ב (שו"ע או"ח קלב א הגה. מ"ב סק"ד - מ"צ).

תג מחיר מזוייף

ש: על יד ישובנו, ערבים עוקרים את הזיתים של עצמם, ותוליים שלט תג מחיר. אנו מצלמים. מותר בשבת?

ת: כן. זה חלק של המלחמה על ארצנו, כלומר על השלטון והנוכחות, כדברי שמאי הזקן, עד רדתה. שבת יט (ע"פ כלל זה, הגר"ש גורן שהתיר ללכת בשבת למערת המכפלה אחרי ששוחררה עם נשק ואבטחה. תרומת הגורן ח"א סי' צז-צח - מ"צ).

נישואים שניים

ש: אני נשואה לאלמן. הוא מזכיר את אשתו הקודמת, זה מעורר אצלי קנאה וקשה לי. יש אפילו תמונות שלה באלבומים בבית. ראוי שאבקש שיחדול מזה?

ת: בודאי. הקנאה שלך היא רגש טבעי. אולי יותר טוב שמישהו שלישי יסביר לו שלא טוב שנוהג כן (אשתו השלישית של החת"ס היתה אלמנת הגאון רבי צבי חריף, מח"ס טיב גיטין, ופעם אחת ראה החת"ס שהדליקה ביום כ"ה תשרי נר נשמה לזכרון בעלה הראשון, ונרתע לאחוריו, אבל בצדקתו לא אמר לה מאומה בסוברו שאינו ראוי לעשות כן, ופרט בפניה, שלא לצער אותה, אבל הוא לעצמו גנח על הדבר, ולדאבון כל בית ישראל נפטר אחר כך גם הוא באותו היום. זכרון למשה סח א - מ"צ).

ילד עם 6 אצבעות

ש: לחבר נולד ילד עם 6 אצבעות. לברך ברוך משנה הבריות?

ת: כן. כמובן בלי להעליב (שו"ע או"ח רכה ח-ט - מ"צ)

כבוד הבריות

ש: אם העלבתי מישהו שהוא רגיש במיוחד ומסתבך, עליי לבקש ממנו סליחה?

ת: כן. מה שהוא רגיש זו בעיה שלו, אך לנו אסור לפגוע בו. לכן גנב משלם על שה רק תשלומי 4 ולא 5, כי ביזה את עצמו בהרכיבו על כתפו. בבא קמא עט ב. ועיין רמב"ם סנהדרין סוף פרק כד, ודברי הסבא מקלם בספר חכמה ומוסר (חכמה ומוסר א רפט: "הדברים המעטים הללו, מרעישים עולם למשכיל אמיתי... לעשותו בעל מידות מצויין וירא שמים נפלא... הנה, אם כל כך חסה התורה על כבוד גנב..." - מ"צ).

תפילין בלילה

ש: חייל שחזר מפעילות מתמשכת בלילה, יכול להניח אז תפילין?

ת: לא. אסור להניח בלילה, שו"ע או"ח ל ב, אבל אפשר בין השמשות בלי ברכה. ויש מתירים עם ברכה. פס"ת שם ב.

תפירה מוצאי שבת

ש: נפל לי כפתור בשבת וביקשתי מאשתי לתפור אותו במוצאי שבת. אמרה לי שבמוצש"ק נהוג לא לתפור. זה נכון?

ת: יש נשים שנהגו לא לעשות מוצאי שבת מלאכות כבדות. מג"א רצט סק"א, כתפירה מקו"ח לבעל חו"י. אבל תפירת כפתור אינה מלאכה כבדה ומלאכת אומן (עיין פס"ת ש אות ו - מ"צ).

עיתונים

ש: מה שהעיתונים מחטטים אצל אנשים ומגלים סודותיהם, זה מותר?

ת: ודאי לא. זו עבירה על לא תלך רכיל בעמך. ואם מגלה, עובר כמספר האנשים שקוראים את העיתון. ועיין פלא יועץ סוף ערך סוד (חפץ חיים הלכות לשון הרע ב א - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index