העיתונאי אריאל כהנא תקף אמש (ה') בחריפות את המועצה האזורית מטה בנימין בפרופיל הפייסבוק שלו וטען כי היא מפלה במודע בין תלמידות היישוב גבע בנימין (אדם) שבשטח המועצה לתלמידות ביישובים האחרים בקבלה לאולפנת עפרה.

"אינני יכול לשתוק עוד", כותב כהנא. "כבר שנים ש'אדם' היא בן חורג במועצה האזורית מטה בנימין. בוגרות בית הספר הדתי שהקמנו כאן, לא יכולות להירשם לאולפנת עפרה. הן ורק הן מנועות מכך. כמעט כל בנות היישובים הסמוכים ל'אדם', מתקבלות לאולפנת עפרה באופן אוטומטי. לנו, הורי הבנות במחזור א' בביה"ס הממ"ד 'אהבת תורה', הודיעו ש'אין מקום'", הוא מאשים.

היישוב גבע בנימין (אדם) הוא יישוב עירוני בשטח המועצה האזורית מטה בנימין, סמוך לירושלים ובו מגוררים יחד חילונים ודתיים. המסה העיקרית של התושבים מורכבת מירושלמים, תושבי נווה יעקב ופסגת זאב ששיפרו דיור, מסביר כהנא ואומר "'אדם' היא עוף מוזר בנוף ההתנחלויות, שרוב תושביו שונים מאוד מהמודל הטיפוסי של מתנחלים".

"לא רק ש'אין מקום'", תוקף כהנא, "אלא שמועצת בנימין גם מתנערת מהבטחה מפורשת שהיא עצמה נתנה בעניין. לפני שלשה חודשים נמסר לנו מהמועצה שהם מצטערים אבל בניגוד להבטחתם מהשנה שעברה: 'כל הבנות יתקבלו בעפרה כשוות בין שוות, ללא סינון וללא מבחן על פי קריטריונים שווים', בעצם "אין מקום בעפרה".

"כלומר", הוא מסביר, "בנות פסגות (18.7 ק"מ מעפרה) , מכמש (18 ק"מ), כוכב השחר (27.7 ק"מ), עלי (18.6), בית חורון (36 ק"מ!!) ואפילו בנות שכלל אינן מבנימין - מתקבלות לעפרה כי כך החליטה הנהלת האולפנה. רק ל'אדם' שהיא הכי קרובה (15.9 ק"מ) לא נשאר".

כבר שבועות ארוכים עובדים על פתרון, הסבירו לכהנא בהנהלת האולפנה והנהלת המועצה, אבל לדבריו מספקים להם אלף ואחד תירוצים ונעלבים שהתושבים הכועסים מדברים על אפליה. "המתנו זמן רב מדי והשורה התחתונה אחת היא. לכל מכריי ביישובי בנימין יש חטיבה אזורית עליונה שתקלוט את בנותיהן. לבִּתי בת ה-12 ול-20 חברותיה מ'אדם', אין מושג היכן ילמדו בשנה הבאה. מועצת בנימין הבטיחה? אז הבטיחה", רותח כהנא.

בדבריו כתב כהנא כי הוא בטוח שיביאו הסברים ותירוצים שונים ויאמרו שתושבי היישוב לא הבינו על מה מדובר ושלא מדובר באפליה אך הוא מבחינתו "לא קונה".

"מדובר בסך הכל ב-20 בנות", הוא אומר, "במוסד שמונה קרוב לאלף תלמידות. מה הבעיה לקלוט אותן? ובכלל, למה דווקא לבנות 'אדם' "אין מקום", ולבנות כל אחד מהיישובים הנ"ל יש?! מי ולמה החליט לקבל יישוב X ולזרוק את יישוב Y? מה זו אם לא אפליה? איפה הדין השווה לכולם?"

"אם אין מקום", מציע כהנא, "תתכבד המועצה ותערוך הגרלה בין כלל היישובים, או תקבע רף שוויוני אחר. כל עוד זה לא נעשה מדובר באפליה פראקסלנס ואל תספרו לי סיפורים".

"ניסינו במשך חודשים לפתור את העניין בדרכים שקטות. לצערי דוחקים אותנו עם הגב לקיר. נעשה כאן עוול. עוול כפול ומכופל. זה סיפור על עוול אפליה ורמיה שמאלץ אותי להתנגש ראש בראש עם כמה מטובי ידידי אבל, אינני יכול לשתוק עוד", הוא מסיים את דבריו החריפים.

תגובת מועצה אזורית מטה בנימין:

במועצה אזורית מטה בנימין קיים גידול שנתי של 15% בממוצע במספר הילדים שעולים לכיתה א'.

לצד הגידול המבורך קיים קושי עצום בהרחבת בתי הספר ובבניית בתי ספר חדשים, משרד החינוך בשיתוף המועצה משתדלים למצוא לכל תלמיד בבנימין בית ספר ללמוד בו.

אריאל כהנא כותב את הדברים ביחס לאולפנת עפרה אך בפועל מדובר על כיתה ז' ששייכת לחטיבת הביניים בעפרה.

ההרשמה לבתי ספר היסודיים וחטיבות הביניים נעשית לפי אזורי רישום אשר נקבעים ע"י משרד החינוך, הישוב אדם שייך לאזור ירושלים ולא לאזור עפרה. ישובי המועצה מחולקים לאזורי רישום שונים ורק חמישה ישובים מתוך כ 40 ישובים נמצאים באזור הרישום של חטיבת הביניים בעפרה.

בית הספר עליו מדבר כהנא הוא בית ספר צומח ובשנה הבאה יעלה המחזור הראשון לכיתה ז', זהו "שחקן חדש" בזירה צפופה ועמוסה. המועצה הציעה להמשיך את בית הספר הקיים עד כיתה ח' אז תוכלנה בנות הישוב להירשם לאולפנת עפרה כמו כל בת אחרת בבנימין, בהתאם להנחיות משרד החינוך.

מסיבות רבות הומלץ שמחזור כיתה ה' (כיום) יהיה המחזור הראשון שימשיך לכיתה ז'-ח'. בנוסף, בשנה הבאה צפוי לעמוד בניין בית ספר חדש ובנוי, בשונה מהיבילים הקיימים היום.

בימים אלו מנסים במועצה בשיתוף משרד החינוך למצוא פתרון ראוי לבנות שכבה ו' שעדיין לא נרשמו (חלק מנות מהמחזור כבר נרשמו לבתי ספר בירושלים).

בשבוע הבא מתקיים מפגש נוסף בעניין והנושא נמצא בטיפול ובליווי צמוד של המועצה.

אנו מצטערים שאריאל כהנא בחר לפרסם כתב אישום חמור נגד המועצה כשחלק מהדברים שנכתבו שם אינם נכונים וחוטאים לאמת. האשמות בנוסח הפלייה עדתית כמובן אינם נכונים ואף אינם רלוונטים לסיפור. מדובר בבעיה טכנית של אזורי רישום, בתי ספר מלאים ובשילוב בית ספר חדש שרוצה ליצור שינוי ובמועצה שמנסה לסייע לו בכל דרך אפשרית.