בדיקת חמץ וביעורו (יום ראשון י"ג ניסן בלילה)

"אור לי"ד בודקים את החמץ" השנה כולנו, אי"ה, נבדוק את החמץ ביום ראשון בלילה לאחר צאת הכוכבים. ראוי ונכון לבדוק מיד עם צאת הכוכבים.

המקומות שיש לבדוק בהם חמץ

כל מקום שידוע לנו שהכניסו לשם חמץ חייב בבדיקה[1]. סביר להניח שהוכנס חמץ לחדרי הבית השונים, מקום העבודה, מכונית, חצר הבית. מי שמאחסן במחסן שבחצירו רק כלים או חפצים ואינו מכניס לשם אוכל, אינו צריך לבדוק את המחסן. (כמו כן לא צריך לנקות שם). בדיקת חמץ מתבצעת גם במקומות העבודה. אין להסתפק רק בניקיון עצמו, אלא יש להקפיד אף לבדוק חמץ בליל י"ד כפי שכל אחד מאתנו בודק בביתו. הגבאים מופקדים על בדיקת חמץ כללית בבית הכנסת ובית המדרש[2]. ספרים אינם צריכים בדיקה דגש: בדיקה בכיסים, בין צעצועי הילדים, ליד המחשב , תיקים ובמיוחד של הילדים.

חמץ שקבור עמוק במקום שאי אפשר להוציאו מבלי לפרק את הארון או מתחת למושבי המכונית אין צורך להתאמץ ולהוציא את החמץ.

כיצד עלינו לבדוק את החמץ?

מנהג קדום העובר במסורת הדורות לנקות היטב את הבית לפני בדיקת חמץ. יתכן ומנהג זה יצר נורמה שבדיקת חמץ נעשית בחטף שהרי לאחר ניקיון יסודי של הבית לא תתכן אפשרות שיהיה חמץ בתוך ביתנו[3]. אולם מי שכוחו במותניו ראוי לעשות בדיקת חמץ יסודית עד כמה שאפשר בחדרי הבית השונים. לבדוק בארונות, ואף בכיסי הבגדים, מעילים, בין הצעצועים, ובכל מקום שניתן לשער שקיים בו חמץ. רצוי ונכון לשתף כמה שיותר מבני הבית על מנת שכולם יהיו שותפים למצווה. מנהג נוסף הקשור לבדיקה הוא להניח עשר חתיכות חמץ בחדרי הבית, היו שטענו שאין צורך הלכתי לעשות כן, ולכן כל אחד ינהג כמנהג אבותיו[4]. מי שנוהג להניח חתיכות חמץ יקפיד שתהיינה חתיכות קטנות, ויעטוף בנייר ויזכור וירשום את מקום הנחתם.

הברכה על הבדיקה

לפני הבדיקה יש לברך "על ביעור חמץ" ויתחיל בבדיקה. אין להסיח דעתו מהבדיקה או לשוחח אלא צריך להתרכז בבדיקה עצמה ולדבר בעניינים הקשורים למעשה הבדיקה. מי שבודק במקומות נוספים לאחר שסיים את הבדיקה בביתו אינו מברך פעם נוספת אלא יוצא ידי חובה בברכה הראשונה (ויכוון באותה ברכה על המקומות הנוספים) אסור להפסיק בין הבדיקות אלא מיד לאחר הבדיקה בבית ילך ויבדוק בשאר מקומות על סמך הברכה הראשונה. [5]

נוהגים לבדוק לאור נר שעווה[6], במקומות שעלול להיגרם נזק כמו בדיקה בארונות בגדים וכיו"ב יש לבדוק בפנס[7]. כמו כן, אם פתיחת האור בחדר תאפשר שדה ראיה רחב יותר יש להדליק את האור בנוסף לנר הדולק. שלב בדיקת חמץ הוא שלב שמזכיר לנו שעלינו להיות זהירים יותר ולשמור שהילדים הקטנים לא יטלטלו חמץ ממקום למקום.

העוזבים את ביתם לכל הפסח

מי שנוסע לכל חג הפסח כגון: משפחות הנוסעות לבתי מלון, שעוזבים את בתיהם מבעוד מועד לפני הזמן הרשמי של בדיקת חמץ (יום ראשון בלילה) בודקים חמץ בלילה האחרון שלפני נסיעתם ללא ברכה. אם הם עוזבים רק ביום שני בבוקר (י"ד בבוקר) שיבדקו את הבית בברכה ביום ראשון בלילה. אין צורך להשקיע יתר על המידה בניקיון הבית אלא יש לסדר את הארונות לרכז את החמץ למכירה או שריפה ולארגן את מכירת החמץ כראוי, ומה שמיועד לשריפה לבצע ביום שני (בעצמו או על ידי שליח) או לשרוף קודם לכן. לא לשכוח את ביטול חמץ כל אחד במקומו.

בדיקה בבתי מלון

מי שמגיע לבית המלון לפני זמן בדיקת חמץ (לפני יום ראשון בלילה) צריך לעשות בדיקה בברכה בחדר שהוא שוכר. לפעמים יכול להיות שנשאר במיני בר, הממוקם בחדר שבו לנים בירה או חמץ אחר ולפי ההלכה אסור שזה יהיה ברשותנו (חדר שאותו אנו שוכרים). במקרה זה, יש למסור את החמץ להנהלת המלון. מי שמגיע בערב פסח (יום שישי בבוקר) ולא עשו בדיקת חמץ בחדר יעשה בדיקה בלי ברכה ויראה שאין חמץ בחדר.

מה עושים לאחר הבדיקה?

החמץ שנמצא (כולל חתיכות הלחם המוצנעות) יש להניח בתוך שקית כדי שלא יתפזר בחדרי הבית. יש לבטל את החמץ שלא נמצא בבדיקה. בסידורים מודפס נוסח הביטול בארמית. אין להתייחס לביטול זה כעין תפילה, אלא אדם מחויב לבטל את החמץ בשפה הברורה לו משום שיש כאן חלות משפטית. להלן תרגומו לעברית:

כל חמץ ושאור שיש ברשותי שלא ראיתיו ושלא ביערתיו יהא מבוטל ויהא הפקר כעפר הארץ.

ביעור חמץ

זמני הביעור

נהגו לבער עד לפני תחילת שעה שישית (שעות זמניות) את החמץ.

אופן הביעור

אנו נוהגים לבער את החמץ ע"י שריפתו.[8] נבדוק שהחמץ נשרף היטב מבפנים.[9] מומלץ לחתוך לפרוסות קטנות כדי שיישרף כל החמץ, במידה והאש אינה שורפת את החמץ כולו יש לשפוך חומר שיפגום את החמץ. לאחר שריפת החמץ נבטל פעם נוספת[10], הביטול נאמר לאחר שהחמץ נשרף ולכן יש להמתין מספר דקות שהחמץ ישרף. מי שלא יהיה בביתו ימנה את אחד מבני הבית[11] (מעל גיל בר/בת מצווה) שיבער את החמץ. השליחים יאמרו את נוסח הביטול בהתאם (כל חמץ שיש ברשות אבינו...), ובנוסף לכך בעל הבית יאמר את 'נוסח הביטול' במקום שהוא נמצא אפילו שאינו נוכח ליד שרפת החמץ. צריך להקפיד להבין את נוסח הביטול שנאמר בזמן הביעור. לכן מי שאינו מבין בארמית שיאמר בעברית כדלקמן:

"כל חמץ ושאור שקיים וישנו ברשותי שראיתיו ושלא ראיתיו שביערתי אותו ושלא ביערתי יהיה מבוטל ויהיה כעפר הארץ". וראוי לומר פעם נוספת כל חמץ ושאור שקיים ישנו ברשותי שראיתיו ושלא ראיתיו שביערתי אותו ושלא ביערתי יהיה הפקר".

גם מי שנוסע לחג ועזב את ביתו מוקדם חייב בביטול חמץ ויבטל במקום הימצאו - לא לשכוח!!!

כמו כן נערים ונערות שנמצאים במהלך השנה בפנימיות ראוי שיעשו ביטול חמץ.

מתי אסור לאכול חמץ?

סוף זמן אכילת חמץ - 9:58

סוף זמן ביעור חמץ - 11:18

( יש לבטל את החמץ לפני סוף זמן ביעור)

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני בית הלל



[1] שולחן ערוך (תל"ג,ג).

[2] שולחן ערוך (תל"ג,י') ומשנה ברורה ס"ק מ"ג "והשמשים אינם נזהרים לבדוק בלילה אלא מכבדים היטב

ביום ולא יפה הם עושים ... ".

[3] חכמת שלמה על שולחן ערוך (תל"ג,י"א) .

[4] רמ"א תל"ב,ב ומשנה ברורה ס"ק י"ג שכותב שאעפ"י שיש אחרונים שחולקים טוב לשמור על המנהג.

[5] שולחן ערוך (תל"ב,ב) משנה ברורה ס"ק ז' בגלל שחובה על האדם לבדוק את כל מקומותיו אין ההליכה

נחשבת להפסק.

[6] שולחן ערוך (תל"ג,א) ובמשנה ברורה ס"ק א'.

[7] הרב עובדיה יוסף (יחווה דעת חלק א' סימן ד') הרחיב ביחס לפנס ודעתו שלכתחילה יש לבדוק בנר ולכן במקום שיש בו ספק נזק יש לבדוק בפנס.

[8] שולחן ערוך תמ"ה, א והרמ"א מוסיף: "והמנהג לשורפו...".

[9] שולחן ערוך הרב קונטרס אחרון סעיף ד'.

[10] רמ"א שם.

[11] לפי רוב השיטות אשה חייבת במצות "תשביתו" ספר החינוך מצוה ט', שאגת אריה סימן פ"ב שלא כדעת הפרי מגדים בפתיחה לדיני פסח אות ז' .