פניה לכל שואלי סמ"ס מאת הרב מרדכי ציון (עורך המדור):

אני עורך את שו"ת סמ"ס של הרב שלמה אבינר שליט"א ומתברר ש99% של השאלות חוזרות על עצמן ונמצאים באתר "ספרית חוה". לכן אני מציע לכל שואל לעשות מאמץ קל ולבדוק במנוע חיפוש של ספרית חוה אם אין שאלתו מופיעה, כדי לחסוך זמן יקר לרב המקבל כ-400 סמ"ס ליום.

תמונת רבו

ש: יש ערך שתהיה תמונת רבי בספרי או על הקיר?

ת: כן. והיו עיניך רואות את מוריך. עירובין יג ב. הוריות יב א. כריתות ו א. ויוסף ראה דיוקן אביו וכבש יצרו. סוטה לו ב (ע' סגולות רבותינו 293-290 - מ"צ).

משנכנס אדם

ש: משנכנס אדר מרבים בשמחה. גם אדר א?

ת: מחלוקת. ויש לנהוג רק באדר ב. שאילת יעב"ץ. שו"ת תשובה מאהבה. שו"ת שבט הלוי (שאילת יעב"ץ ב פח. שו"ת תשובה מאהבה ב שא. שו"ת שבט הלוי י קה ג - מ"צ).

רחוב על שם רב

ש: כשרחוב נקרא על שם רב, צריך לומר הרב, או רק שם הרחוב?

ת: הרב (פסקי שלמה ח"ב ערך תלמידי חכמיםרבנים. עי' טובך יביעו ב יז-יט - מ"צ).

פקח אוטובוס

ש: אני פקח אוטובוס הבודק אם הנוסעים שלמו. מותר להעיר נוסע ישן או זה גזל שינה?

ת: חייב להעירו. גזל שינה זה מדין ואהבת לרעך כמוך, והרי כאן זה נצרך (עי' פסקי שלמה ח"ג ערך גניבהגזל - מ"צ).

לימוד גמרא וחזרות

ש: מה עדיף, ללמוד גמרא ולחזור כמה פעמים כדי להבין יותר טוב, או רק פעם אחת כדי לסיים את הש"ס?

ת: עדיף לחזור פעמים רבות מאוד עד שיודעים ממש, שזה נקרא לימוד, ולא - כדברי גדול אחד - להיות "עם הארץ בכל הש"ס" (מרן הרב קוק כותב לאחיו: "מאד נבהלתי ממה שראיתי שהנך חוזר רק שלש פעמים על תלמודך. דע לך אחי יקירי, כי הנני יודע ועד על פי הנסיון כי אי-אפשר כלל לזכות בחזרה של ג' פעמים, ואבקשך מאד אחי יקירי להרגיל עצמך לחזור לכל הפחות עשר פעמים כל פרק קודם שתתחיל פרק אחר. כי אין תועלת כלל בלימוד שנשכח מיד אחר הלימוד". אגרות הראיה א ט. והגרי"ש אלישיב היה מרבה לצטט אגרת זו של מרן הרב קוק. אי"ש שלום עמ' 34-33 - מ"צ).

שמירת הברית

ש: קשה לי מאוד להתגבר על היצר של עריות! למה הוא כל כך קשה?

ת: זה כדי לזכות לאור גדול. חפץ חיים. נדחי ישראל ("נמצא בספרים הקדומים שמי שמתגבר על יצרו בדבר ערוה, זוכה למאור אור גדול על ראשו מן השמים, ובדורות ראשונים היו רואין זה בעיניהן וכדאיתא בסנהדרין לא ב באחד שהתגבר עח יצרו וכשהיה יוצא לשוק היו רואים שאור דלוק על ראשו מן השמים". נדחי ישראל פ' כג - מ"צ).

דברי טומאה

ש: איך יכול להיות שאנשים דתיים אומרים דברי טומאה ודברי כפירה נוראים עטופים במילים יפות, כביכול של תורה?! זה נורא!

ת: בעקבתא דמשיחא יש ירידה עד שער נ' של קליפה. אור החיים שמות ג ח. וצריך גבורה ואמונה.

תפילין עם בלורית

ש: מותר לי להשאיל תפילין למי שמגדל שער ארוך, הרי זו תהיה ברכה לבטלה?

ת: להשאיל ולומר לו שיברך רק על תפילין של יד כשיטת הספרדים. פס"ת כז 81.

פקודה קולית בשבת

ש: האם מותר להשתמש בשבת במכשיר אלקטרוני המופעל על ידי פקודה קולית? למה?

ת: לא. הפעלת קול נחשב הפעלה, כמו מנהיג בהמות כלאים (חכמת אדם קי ג). וכן אל תחסום שור בדישו, בקול (שו"ע חו"מ שלח - מ"צ).

שער ארוך

ש: שמעתי שעל פי הזוהר יש טומאה בגידול שער ארוך?

ת: מסלסל שער מסטרא דיצר הרע הוא למשכו לגהינם. זוהר א קסו ב. אך גם אסור על פי ההלכה מסיבות שונות. פסקי תשובות כז י (א. חציצה בתפילין וברכה לבטלה. ב. חוקות הגויים של שחץ וגאוה. ג. לא ילבש, של טיפול בגוף והבלטת יופיו של הגבר. שו"ת שאילת שלמה א כג - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index