טיול מחקרי ראשון זה 15 שנה התקיים השבוע בלב העיר שכם במסגרת כנס שכם הראשון שעסק בהיסטוריית המקום ובחקירת הממצאים הארכיאולוגים והמחקרים האחרונים בנושא. במסגרת הכנס, שיזמה מדרשת חלקת השדה יחד עם המועצה האזורית שומרון, נכנסו 350 איש ללב העיר ולתל בלטה וסקרו את הממצאים במקום.

צפו בכתבת וידיאו:

[embed][/embed]

בין החוקרים שהשתתפו בכנס: פרופ' זאב ספראי, מאונ' בר אילן, זאב חנוך ז’אבו ארליך - מטובי חוקר ארץ ישראל בדגש על יהודה ושומרון, דביר רביב ארכיאולוג באוניברסיטת בר אילן ואחרים.

במהלך הכנס חשפו החוקרים מחקרים חדשים הנוגעים לשכם העתיקה, בין השאר חשף ז'אבו מחקר שהוא מקיים בימים אלו, ממנו עולה כי האירוע המתואר במשנה: שריפת ספרי התורה ע"י אפיסטומוס בשבעה עשר בתמוז התרחש דווקא בשכם. דביר רביב מהמכון לארכיאולוגיה הציג תזה הטוענת כי בניגוד למה שהיה נהוג לחשוב עד היום, נראה כי רכס איתמר היה מיושב ע"י יהודים כבר בתקופת בית שני והיה חלק מגבולות ארץ יהודה. את הכנס והסיור שלאחריו ארגנו מדרשת חלקת השדה בראשות תחיה כץ ופרויקט "שומרון נעים להכיר" של המועצה האזורית שומרון הפועלת במסגרת איגוד המדרשות שבפיקוח האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך.

(צילום: מאיר רוטר)

לאחר הכנס יצאו המטיילים לראות את הממצאים בעיניים. המדריכים של מדרשת חלקת השדה יחד עם מדריכי עמיתים לטיולים נכנסו עם 350 המטיילים דרך שער העיר המזרחית לכיוון מערב העיר הקדומה בדרך בה נכנס יעקב אל העיר לפני כ 4,000 שנה. ('ויבא יעקב שלם, עיר שכם, ויחן את פני העיר ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אהלו מיד בני חמור אבי שכם במאה קשיטה...'), לאחר מכן המשיכו אל בתי ארבעת המרחבים המאפיינים את נקודות הישוב הישראליות בתקופת ממלכת יהודה וממלכת ישראל ומתוארכים לתקופת השופטים. ומשם הגיעו לאבן בריתו של יהושע שם כרת יהושע בן נון ברית בין עם ישראל ל ד' בשכם טרם מותו ("ויאמר יהושע אל כל העם הנה האבן הזאת תהיה בנו לעדה כי היא שמעה את כל אמרי ד' " (יהשע כ"ד, כ"ז) גם האבן מתוארכת על בדיקות ארכיאולוגיות לתקופה זו.

יוסי דגן מ"מ ראש מועצת שומרון ומי שהקים את פרויקט שומרון נעים להכיר ליווה את הסיור ואמר לאחריו בהתרגשות: "חווינו חוויה עוצמתית מאוד ומלמדת מאוד. חיממנו את האבנים שכף רגל יהודית לא דרכה עליהם מזה 13 שנה, חזרנו אל כור מחצבתנו. אני מקווה שמדינת ישראל תמשיך לאפשר לנו למטיילים ולחוקרים להגיע לשכם, לתל בלטה וללמוד וללמד את ההיסטוריה של עם ישראל מהממצאים הארכיאולוגים בשטח, למען דור העתיד כי שלא יינתק חוט הידע המוביל אותנו אל לב לבה של הקמת העם היהודי".

(צילום: מאיר רוטר)

צחי דיקשטיין מנכ"ל איגוד המדרשות ליהדות וללימודי א"י שהיו שותפים גם הם למיסוד כנס שכם אמר: "במסגרת הכנסים והסיורים שמקיימים המדרשות ליהדות וללימודי ארץ ישראל ברחבי הארץ במהלך השנה, מדרשת חלקת השדה בשומרון קיימה השנה לראשונה כנס וסיור ייחודי העוסק בהיסטוריית העיר שכם. איגוד המדרשות מברך על היוזמה הברוכה ומברך את באי הכנס ומאחל להמשך מסורת בחקר הקשר ההיסטורי בין עם ישראל לארצו"