המדינה תקים רשות כשרות שתשים סוף לתשלום הישיר שמעבירים בעלי עסקים ומסעדות למשגיחי כשרות. נכון להיום, המשגיח הוא לכל דבר ועניין מועסק של המסעדה ולא של הרבנות הראשית, שהיא יחידת סמך של המשרד לשירותי דת.

על פי התוכנית, שצפויה להגיע בשבועות הקרובים לאישור הממשלה ופורסמה הבוקר (ג') בישראל היום, בעלי עסקים ומסעדות ישלמו אגרת כשרות למדינה והיא זו שתעביר את הסכום למשגיחי הכשרות.

המטרה בתוכנית החדשה, שיזם סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, היא להילחם בעסקאות מפוקפקות בין משגיחי כשרות לבעלי מסעדות ולאסור בחוק אפשרות של תגמול או תלות בין עובדי המדינה לבעלי המסעדות.

כיום, קיימות תלונות רבות של בעלי עסקים שרוכשים תעודת כשרות על התנהלות משגיחי הכשרות, על דרישות מוגזמות ועל יחסים פסולים בין נותן הישרות מטעם הגוף הממשלתי לגוף העסקי. על פי הצעתו של הרב בן דהן, תוקם חברת ממשלתית שתהיה אחראית לגביית ארגה, בדומה לגביית ארנונה. החברה גם תשלם למשגיחי הכשרות וגם תפקח עליהם. כמו כן, ייקבעו כללי אתיקה וכללים ברורים לפעילות משגיחי הכשרות ולזמני עבודה. פרטי המשגיח יוצגו בצמות לתעודת הכשרות.

הרב בן דהן הודיע לאחרונה כי בכוונתו לחזק את מותג הכשרות של הרבנות הראשית לישראל, שהיום נפגע בשל ריבוי חברות רבניות שונות שמעניקות כשרות. השוני קיים גם בין סוגי הכשרות ויוצר בלבול. המטרה של המשרד לשירותי דת כעת היא לחזק את מותג הכשרות של הרבנות הראשית.