קרן 'נדיבי ארץ' מיסודם של 'מכון התורה והארץ', 'אוצר הארץ' וארגון 'פעמונים' חברו כדי לאפשר את קיום מצוות שמיטת הכספים, לתמוך במשפחות נזקקות ובעלות חובות ולסייע להן וכך להביא לצמצום פערים בחברה הישראלית.

מצוות שמיטת הכספים עליה ציוותה התורה מחייבת את כל מלווי הכספים לשמוט את הלוואתם בסוף שנת השמיטה. מאז שתיקן הלל את 'תקנת הפרוזבול', המאפשרת את גביית החוב חרף שנת השמיטה, המשיך עם ישראל לגבות את ההלוואות. עם זאת, הערך הייחודי של מצוות שמיטת הכספים שריר וקיים ותכליתו מתן הזדמנות לחייבים הנזקקים לפתוח דף חדש ונקי מתוך אחריות אישית.

מנתוני ארגון פעמונים עולה כי ממוצע החובות של משקי בית של משפחות שפנו לקבלת סיוע מהארגון בשנה שחלפה עומד על כ-100,000 ₪, לא כולל משכנתה.

הקרן מעוניינת להעניק למשפחות אלו תקווה ולסלול עבורן דרך חדשה שבאמצעותה יגיעו אל היעד של חיים נטולי חובות.

לשם כך הוקמה קרן נדיבי ארץ הפועלת בשני שלבים:

  1. במהלך שנת השמיטה יוכלו מלווים להעמיד הלוואות לטובת ועד נדיבי ארץ, המורכב מרבנים ואישי ציבור מוכרים. בערב ראש השנה התשע"ו יישמטו המלווים את ההלוואות שנתנו ויקיימו את מצוות שמיטת הכספים כהלכתה. (החל מהשבוע נפתחת האפשרות להלוות כספים לקרן 'נדיבי ארץ')
  2. ועד נדיבי ארץ יעביר את כספי ההלוואות שנשמטו כתרומה לארגון פעמונים אשר ינפיק למלווים קבלות על התרומה. כספי ההלוואות יוזרמו לקרן ייעודית שתסייע למשפחות נזקקות המלוות על ידי ארגון פעמונים להסדיר את חובותיהן באופן מקצועי ובליווי אנשי מקצוע לרבות משפטנים ובנקאים.

ועדה ציבורית תבחן את הקריטריונים לפיהן יבחנו המשפחות בין הקריטריונים:

משפחות הנמצאות בהליך הבראה כלכלית של פעמונים ויש איזון בין הכנסות להוצאות, וכן משפחות המסוגלות להחזיר חלק מהחוב.

בנוסף ארגון פעמונים כבר הגיע להבנות עם נושים כדי לאפשר את הסדרת החובות על פי העיקרון המנחה של 'משולש האחריות'- תמהיל הכולל ויתור חלקי על החוב מצד הנושה ומימון יתרת החוב באמצעות מענק מקרן 'נדיבי ארץ' וכן השתתפות כספית של המשפחה.

ההלוואה הכספית אינה תרומה רגילה, זוהי מצווה חברתית שניתן לקיימה אחת לשבע שנים בלבד, ובאמצעותה ניתן לסייע בשיקום ארוך טווח וחילוץ מסבך החבל הכלכלי הנכרך סביב גרונן של משפחות רבות בישראל. בזכות שיתוף הפעולה בין נדיבי ארץ לפעמונים, כוח התרומה מכפיל עצמו מתרומה רגילה למשקמת- ומאפשר לבעלי החוב להפוך מעניים נזקקים לנצח לאנשים שקיבלו את חייהם במתנה ויחזרו לשגרת חייהם כמפרנסים.

הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן ונשיא מכון התורה והארץ: "הצדקה הבאה מכספי שמיטת כספים בלא נגישה של אדם לחברו, מעולה היא, והקב"ה מבטיחנו: "בצדקה תכונני" בכך בע"ה נזכה לישוב ישראל על אדמת הקודש מתוך אהבת חינם איש לרעהו, עד יחדל אביון מקרב הארץ".

מנכ"ל 'אוצר הארץ', עמיר דרור, המרכז את פרויקט ׳נדיבי ארץ׳: באמצעות נדיבי ארץ נצליח בעזרת ה' ובעזרתכם הנדיבה, לממש הלכה למעשה ערכים של אחריות וערבות ההדדית של אחד ואחד מאיתנו שיהוו מנוף אמיתי ל"חילוץ" משפחות מחובות העבר שיאפשרו להם להתחיל חיים חדשים ללא נטל ההלוואות הכבד.