הכל התחיל בשיטוט תמים בפייסבוק. אגב רפרוף מהיר על הפוסטים האחרונים, נתקלתי בתמונה של אחד מבתי המלון היוקרתיים באילת. מעל התמונה הופיע הסטטוס "שבוע נופש מתחיל עכשיו!". בהתחלה כמעט לא ייחסתי חשיבות לפוסט הזה, אך כשראיתי מי העלה אותו, בערה בי חמתי. בעל הפוסט הנ"ל הוא לא אחר מאשר בחור הסדרניק, תלמיד שיעור ד' בישיבת הסדר ידועה בצפון הארץ. לאחר שירות צבאי מקוצר של שנה וארבעה חודשים, ובעוד חבריו - ואני ביניהם - שירתנו ומשרתים שירות צבאי מלא, הוא נרשם לישיבת הסדר, זכה לקיצור שירות ומבלה בעיר הדרומית להנאתו.

בהתחלה, כתגובה לפוסט המחפיר הנקודתי הזה, חשבתי - כפי שאמרתי לחברי, גם הוא בחור בישיבת הסדר - "למסור אותו לרשויות"; אך לדעתי תהיה זו טעות להתייחס לפוסט הזה כמקרה ספציפי, חריג, יוצא מן הכלל; ישיבות ההסדר, לצערנו, משופעות בתלמידים שאינם מתאימים למסגרת הישיבתית, ומנצלים אותה לצרכיהם. לא מדובר כאן ב"בני"שים שקופים", שלא מוצאים את עצמם בישיבה מבחינה לימודית. התופעה המדוברת כאן היא חמורה עשרת מונים: תלמידים שמנצלים את המסלול, קוצרים את פירות השירות המקוצר, פירות באושים: פה קצת פסיכומטרי, שם איזו חופשה באילת; הכל חוץ מתורה.

אין בכוונתי לערער על הלגיטימיות של מסלול ההסדר. אין חולק על זכויותיו הרבות של המסלול, שבגינן הוא זוכה לקונצנזוס חיובי בציבור הישראלי. אך כדי למנוע מקרים של ניצול לא מוסרי של מסלול ההסדר, נדרשת בדיקה קפדנית. הציבור החילוני, שמרוצה, פחות או יותר, ממסלול ההסדר, אינו מכיר את המסלול לפרטיו ואינו מודע לגרורותיו השליליות; דווקא בקרב הציבור שלנו, שבנינו לומדים במוסדות האלה ואנו מודעים לבעיות הקיימות בהן, חייבת לבוא דרישה לבדק בית ולתיקון. בימים שבהם קיימת ועדה לבחינת לימוד החרדים בישיבות, גם אצלנו, בדיקה וחקירה שכזו במוסדות ההסדר נחוצה. בדיקה כזו צריכה להתחיל מן השורש, מן הצעד הראשון: קבלת התלמידים לישיבה. למי מתאימה הישיבה? מה הייעוד האמיתי שלה?

מסלול ההסדר מצמיח והצמיח בעבר דמויות תורניות שמעמדן הכרחי לעם ישראל בכלל ולציבור הדתי בפרט. אין חולק על כך שבכדי לגדל תלמידי חכמים שיהיו פוסקי ומנהיגי הדור הבא, וכדי להכשיר מורים ומחנכים שיהיו הגורמים המשמעותיים בחינוך בני הציונות הדתית, יש צורך במסלול ייחודי שכזה. אך מכיוון שלא כל תלמיד בישיבת הסדר יהיה הרב הראשי הבא, ולא כל בחור בשיעור ד' הוא גדול הדור פוטנציאלי, יש צורך בסינון, שייחד את מסלול ההסדר לטובת אלו שמתאימים למטרותיו המקוריות. מסלול ההסדר, שנועד להצמיח רבנים ומחנכים, לא מתאים לכל בחור חובש כיפה שזה עתה סיים את לימודיו בישיבה התיכונית, טובה ככל שתהיה.

הסינון הזה ייעשה על ידי מבחנים: בחינות רמת משכל ויכולת לימוד לטובת גידול פוסקי הלכה ותלמידי חכמים שימשיכו בעולם הרבנות; בחינות התאמה להוראה לטובת הצמחת שכבה איכותית של מורים ומחנכים, ובדיקה מתמדת של תודעת השליחות והמוטיבציה. אין הכוונה שלימוד התורה ככלל חייב להיות מוכוון למטרה ספציפית; ערך הלימוד לשמה גם הוא חשוב, אך הוא אינו מצדיק קיצור שירות. קיצור שירות מוצדק רק לטובת לימוד שיישא פירות מעשיים בחברה הישראלית - בעולם הרבנות והחינוך.

הדרישה לרענן את ספסלי בתי המדרש צריכה להיות אינטרס של הישיבות עצמן, שאמונות על טובת כלל ישראל וטובתה של המדינה. ישנם רגעים שצריך לשים את הדברים על השולחן, ולומר באומץ לבחור אחד, או לקבוצה של בחורים: "סליחה, אבל אנחנו חושבים שתתרום יותר למדינה בשירות צבאי מלא". משום שכיום, בהיעדר סינון תלמידים ובפתיחת דלתות הישיבה בפני כולם, הישיבות מוצאות את עצמן נאלצות לשעשע תלמידים שכלל אינם רוצים ללמוד בה, ועושים את התורה קרדום לחפור בה. לא כאן המקום לתאר את המבוכה השוררת בישיבות רבות כאשר ביום בו מגיע פקח או מבקר מטעם הצבא, דואגים הרבנים והמזכירות לקבץ את התלמידים הסוררים כדי לעבור את הביקורת, ולחסוך הרבה כאבי ראש מהתלמידים ומהישיבה. אין מקום לתופעות כאלה בקרב ציבור שחרט על דגלו אהבה למדינה, יושר ואמינות.

ההסדרניק שנסע לנופש באילת בוודאי לא יהיה גדול הדור הבא, גם לא מורה מצטיין לתלמוד; כרגע, הוא משתמט מחובתו הדתית והמוסרית, וכמותו בני"שים נוספים, לא מתי מעט כפי שניתן היה לחשוב. הקמת ועדה אשר תבחן את מצב ישיבות ההסדר, את ייעודן המקורי ואת מידת ההגשמה של ייעוד זה, תוך ביצוע רפורמה אמיצה, תנקה את מסלול ההסדר מפגמיו החמורים ותמגר תופעות מביישות כאלו.