תקשור עם מתים ב-EVP

ש: האם בתקשור עם מתים דרךEVP יש בעיה של דורש אל המתים?

ת: כן. כל דרך של תקשור אסורה. עיין שו"ת דעת כהן (סי' סט. ועיין צמח צבי איגרת יג עמ' מא). EVP - Electronic voice phenomena, הוא הבל. הטענה שבעזרת הקלטות ומכשירים אלקטרוניים שונים ניתן לשמוע קולות של מתים מדברים ברקע מקורה בתופעה פיסיקלית של קליטה מעורבת של אותות ממכשירים אחרים או תופעה פסיכולוגית של הזיה שמיעתית ונטייה לזהות תבניות בעלות משמעות ברשמים עמומים (נר באישון לילה עמ' 103 - מ"צ).

טלית קטן לפני התפילה

ש: אני לא מברך על טלית קטן אלא על טלית גדול גם עליו. אני לומד תורה שעה לפני התפילה, האם לברך?

ת: לא. מ"ב ח כד (וכן הגרשז"א בהליכות שלמה פ"ג ס"ק יח. אמנם החזו"א וסטייפלר פסקו שיברך על הטלית הקטן אם יש הפסקה גדולה על שעתיים-שלוש. אורחות רבנו א כב, ג קפז - מ"צ).

לימוד תורה ועבודה

ש: אם אלמד חצי יום ואעבוד חצי יום, ד' יעזור לי שתהיה פרנסה מספקת?

ת: ייתכן, אך לא בטוח. עיין ע"ז יט ב.

חזרה בתשובה

ש: אני חוזר בתשובה וזה מצער את הוריי. מה לעשות?

ת: לנחם אותם.

הרגשת לימוד תורה

ש: אני לומד תורה אך איני מרגיש מחובר. מה לעשות?

ת: חתנו של מרן הרב קוק שאלו שאלה זו והוא השיב: גם אני לא. גנזי הראיה שבועות. אך אל תתייאש, בסוף תרגיש.

עם הארץ ותלמיד חכם

ש: כתוב בספר פלא יועץ ערך בנין בשם רבנו עובדיה מברטנורא שעם הארץ נקרא כן כי הוא מיישב את הארץ ובונה בתים שמצד תלמיד חכם היה העולם חרב. יוצא שלתלמיד חכם יש תועלת פרטית ולעם הארץ תועלת כללית?

ת: לתלמיד חכם יש תועלת כללית של בנין נשמת האומה והעולם.

נרות שבת בבית-מלון

ש: האם אפשר להדליק נרות בבית-מלון בחדר סמוך לחדר אוכל?

ת: לא. כי אינו מוסיף אורה ושמחה בשעת סעודה, אלא יש להדליק בחדר אוכל עצמו בצורה שמוסיפה אורה ושמחה, או בחדר שינה, כלומר כאשר החשמל כבוי, לברך על החשמל. פס"ת רסג כז.

תיקון הכללי

ש: האם יש ערך עליון לתיקון הכללי מעבר לפרקי תהילים רגילים?

ת: אין לכך מקור קדום, אך לפרקי תהילים "רגילים" יש ערך עליון מן העליונים. עיין מסילת ישרים פרק כא: "רוב ההתמדה והעיון במזמורי דוד ע"ה וההתבוננות" עוזרת להגיע למידת החסידות שהיא מידה עלאית. אמנם אסור להתרפאות בדברי תורה מדין "חובר חבר" (דברים יח א), אבל אם אומר מזמורי תהילים כדי לעורר נפשו ליראת ד' ולזכך נפשו, אותה זכות עומדת ומגינה עליו. ספר החינוך תקיב (ופעם אמר הגרי"ש אלישיב על אמירת תהילים בלי כוונת המילים: "זה בסדר, דוד המלך כיוון בשביל כולנו את מה שצריך לכוון". הספד על הגרי"ש אלישיב מבנו הרב אברהם. ריש"א דגלותא עמ' יב. הסוד עמ' מח - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index