ברוכים הבאים לעולם הנאור! אם הרופא בישר לכם שהנכם סובלים מיתר לחץ דם, משמע שעד עכשיו חשבתם שאתם חיים בעולם המודרני, אך כעת קיבלתם לכך אישור רשמי. בעבר אנשים מתו מזיהומים ומתת תזונה. היום בני האדם חולים במחלות מודרניות ובכללן ביתר לחץ דם. למען הגילוי הנאות אציין, שלא כל תושבי הגלובוס נמצאים בסיכון לחלות. בעולם השלישי, שניזון מתזונה צמחונית ולא ממזון מעובד, שעשיר בנתרן, בשומנים מהחי ובשומני טרנס (מרגרינה בשבילכם), לא מתים מיתר לחץ דם. אני לא יוצאת בקריאה לחיים בתנאים סניטריים קשים. אך אני בהחלט יוצאת בקריאה להפסיק ללחוץ על כלי הדם שלכם. מתברר שיש מה ללמוד גם מהמדינות המתפתחות. אז בואו נלמד.

אך ראשית, אין ולא תהיה כאן, המלצה להפסיק ליטול תרופות להורדת לחץ דם. אך בהחלט אם תחליטו לאמץ את ההמלצות שלהלן, כדאי מאוד שתיידעו את הרופא שלכם, כדי שהוא יתאים לכם מינון חדש של תרופות או שימליץ לכם להפסיק ליטול תרופות. בכל מקרה, הפסקת התרופות היא רק בהנחיית הרופא. אם עדיין לא התחלתם ליטול תרופות, אולי כדאי שתאמצו את ההמלצות הבאות, כדי שהרופא יחליט שאינכם זקוקים לתרופות. ולאלה שעוברים כעת למאמר אחר, כי לחץ הדם שלהם עומד על הערכים 120/80 או למטה מזה, ולכן הם חשבו שהפעם לא מדברים עליהם, אז זהו שאני ממש מדברת עליכם. למה לפתור בעיות? אם אפשר למנוע אותן? חזרתם? יופי! אז אני מתחילה.

  • הבאסה הכי גדולה היא, כשאומרים למישהו להוריד את המלח. איזה טעם יש לאוכל בלי מלח? תאמינו לי, עדיף להגדיל את המינון של התרופות, העיקר שהאוכל יהיה טעים. תוסיפו לזה שגם מורידים לבן אדם את אבקת המרק. ומודיעים לו שזה לכל החיים. יש אנשים שאומרים: "שכשאתה צעיר תאכל הכול. כשתהיה מבוגר תתחיל להתנזר". איזה דיכאון! אני אומרת: "אם כשאתה צעיר תאכל הכול, כשתהיה מבוגר תהיה חייב להתנזר".
  • תבלינים אמיתיים עשויים מצמחים מיובשים ולא מנתרן כלורי (מלח בשבילכם). נא להכיר: אגוז מוסקט, אורגנו, אניס, בזיליקום, זנגביל - ג'ינג'ר, זעפרן, זעתר, חרדל, טרגון, טימין, כורכום, כוסברה, כמון, מיורן, מנטה, מרווה, עירית, עלי דפנה, פטרוזיליה, פלפל אנגלי, פלפל שחור ולבן, ציפורן, קארי, קימל, קינמון, רוזמרין, שמיר. מספיק? כבר לא תפל? שימו לב, בתבלינים הרגילים שנמכרים ברשתות השיווק ישנה תוספת של נתרן. לכן, תקנו תבלינים טריים שטחנו אותם במקום. או שתטחנו אותם בעצמכם. אל תקנו סתם תבלינים שנמכרים בתפזורת. אין לכם אפשרות לדעת אם אין בהם נתרן.
  • מאזן נתרן - אשלגן: כשרוצים לשמור על לחץ דם תקין, חייבים להפחית בנתרן אך חייבים להגביר את האשלגן. משום מה החלק השני של ההמלצה (האשלגן) כמעט תמיד נשמט. הנתרן נמצא בכל מקום. תתפלאו אפילו בשוקולד למריחה יש נתרן. (תבדקו ברשימת הרכיבים). מה שאומר, שאתם לא צריכים ל'חשוש לנתרן'. הוא נמצא בבשר ובעוף מעצם היותם בשר ועוף ומעצם הכשרתם. בביצים, גם אם לא המלחתם אותם. בדגים, בחלב ומוצריו ובעיקר בגבינת קוטג'. בלחם (גם בלחם הבריא), בירקות ובפירות ובעיקר במזון המתועש. כך שהנתרן חשוב מאוד לשפע תפקודים של הגוף. ובלי נתרן אין חיים. אך אל תחששו לנתרן. תקבלו נתרן גם אם לא תזרו מלח מתוך המלחייה. לא בזמן הבישול ולא בזמן הארוחה. המקור העיקרי לחצי השני במשוואה, כלומר לאשלגן הוא בעיקר בפירות ובירקות.

(צילום: Bruce Tuten-cc-by)

  • עכשיו תתחילו לזוז. למה? מחקרים מראים שספורט מאזן את לחץ הדם. זה מסביר גם למה כל כך הרבה אנשים סובלים מיתר לחץ דם. מישהו כאן זז בכלל?

מה מותר לעשות? פעילות אירובית כמו הליכה, ריצה, רכיבה באופניים, מחול אירובי, שחייה ועוד. הפעילויות האלה יתרמו באופן מהותי לשיפור היכולות הפיזיות שלכם. אמנם בהתחלה לחץ הדם שלכם יעלה. אך ככל שתמשיכו באימון, לחץ הדם ירד מהערכים שהתרגלתם אליהם. זאת, בזכות הרחבת כלי הדם שלכם. כמובן, חשוב מאוד ולמעשה הכרחי להתייעץ קודם כל עם איש מקצוע.

  • מה עוד? האמת היא שכמו לכל מחלה גם כאן צריך לברר את המקור לבעיה. לכן, הטיפול צריך להתרכז בסיבה ולא בתוצאה. מה שאני אומרת הוא, שהטיפול שונה מאדם אחד לאדם אחר. אם נברר את הסיבה, נטפל בגורם ונעלה את סיכויי הריפוי. אז הנה סיבות אפשריות והצעות לטיפול:
  • מתח- סטרס - עקה: תקראו לזה איך שאתם רוצים. המקום היחידי בעולם שאין בו מתח, הוא לא בעולם הזה, אלא בעולם הבא. מעודד. אני יודעת. ובכל זאת, עד המאה הקודמת אנשים היו די רגועים. נכון שמידי פעם הופיע מולם נמר ואז הם היו צריכים להעלות את לחץ הדם שאפשר להם לברוח ולהגן על נפשם. אך היום אנחנו פוגשים נמרים כל יום וכל היום. הם נראים בצורת מכוניות דוהרות בכביש, בוסים דעתניים, או מבזק חדשות בכל חצי שעה. יוצא מזה, שאנחנו חיים בחוסר שקט תמידי. אז מה אתם מצפים מלחץ הדם שלכם? שלא יעלה?
  • הדבר הכי מעצבן שאפשר להגיד לאדם שנמצא במתח הוא: "תירגע!" אז אני לא אומרת. ובכל זאת, אני ממליצה על טכניקות הרפיה. כל אחד יכול לבחור את הטכניקה שמתאימה לו. ובלבד שיוריד לחץ. לרפואה המשלימה יש שפע של טכניקות: דמיון מודרך, הילינג, עיסוי, פרחי באך ועוד. יש אנשים שדווקא הליכה מהירה בחוץ מרגיעה אותם. וישנם אנשים שנרגעים מכתיבה לעצמם. תבחרו את מה שמתאים לכם. רק תירגעו!
  • קפאין- כל דקה יוצאים מחקרים על הקפה והקפאין. ישנם בעד וישנם נגד. התבלבלתם? אתם לא יודעים אם הוא מועיל או מזיק? אני מציעה שתשאלו את הגוף שלכם. הוא יספר לכם את התשובה. היגמלו מקפאין בהדרגה. אני חוזרת שוב: ב-ה-ד-ר-ג-ה! קחו לכם פרק זמן של שבועיים - שלושה. ותפחיתו לגמרי את הקפה, תה שחור וירוק, קקאו, שוקולד וקולה. אם אתם מרגישים יותר רגועים, סבבה! אל תחזרו לקפאין.
  • עודף משקל הוא גם סיבה ליתר לחץ דם. מה הפתרון? אתם יודעים. תבדקו גם את השומן בכלי הדם שלכם. השומן הזה יושב בתוך כלי הדם ומיצר אותם. אפשר לטפל בזה בעזרת תרופות, תזונה דלה בשומן אך לא דלה בטעם ובאמצעות תפריט שעשיר בסיבים תזונתיים. וכן בצמחי מרפא. (לפני שנה כתבתי טור על טיפול טבעי בכולסטרול. תחפשו אותו).
  • לסיום, אכלו פטרוזיליה. לפטרוזיליה ישנה השפעה משתנת, כלומר היא גורמת לירידה בנפח הנוזלים בכלי הדם על ידי השתנה מרובה ובכך היא מורידה את לחץ הדם. זאת ועוד, הפטרוזיליה עשירה במגנזיום ובאשלגן. המינרלים האלה, מאזנים את לחץ הדם. כמות האשלגן שבפטרוזיליה הוא 550 מ"ג. וכמות המגנזיום הוא 50 מ"ג. תחלטו כף גדושה של פטרוזיליה בכוס מים רותחים. תשתו 3 כוסות כאלה בכל יום. אתם יכולים להוסיף גם פטרוזיליה בסלטים ובתבשילים.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא, תעשיית המזון ותזונה לפי הרמב"ם