"אני מודאג מרמת האנטישמיות בעולם וחזרתה לאירופה", כך אומר רבה הראשי לשעבר של בריטניה, הרב ד"ר לורד יונתן זקס בראיון לרשת הטלוויזיה CNN, בהתייחסו לאנטישמיות הגואה במדינות האיחוד האירופי.

"דו"ח של האיחוד האירופי חשף כי שלושה רבעים מהיהודים אשר התראיינו אמרו שהאנטישמיות גדלה בשנים האחרונות, שני שלישים מאותם מרואיינים הביעו דאגה אישית ממצבם ורבע חוו צורה כלשהי של תקרית אנטישמית. לא פחות מ23% אחוזים אמרו שיש אירועים מסוימים שהם לא הולכים אליהם מחשש שיותקפו", אמר הרב. "ישנן רמות חמורות ביותר של אנטישמיות במספר מדינות באירופה ואסור שזיכרונות התקופה לפני השואה יחזרו על עצמם. הדבר לא יעלה על הדעת".

עוד הוסיף הרב ואמר כי "מבחינה היסטורית אנטישמיות תמיד מתרחשת בתקופות של שינוי גדול, בו אנשים חרדים ומאוימים על ידי שינוי טכנולוגי, כלכלי ותעשייתי. יש היום דאגות לגבי מצב הכלכלה האירופית, רמות האבטלה בקרב צעירים ואנשים תמיד מחפשים מישהו להאשים".

"תמיד האשימו את היהודים וגם כשלא היו יהודים בבריטניה האשימו אותם. זו תופעה שטנית שקיימת באירופה כבר אלף שנים וההנהגה הפוליטית צריכה להיות מודאגת מהתופעה ולקחת אותה ברצינות. אירופה לא יכולה להרשות לעצמה לחזור לרמה הגבוהה של אנטישמיות כפי שהייתה בעבר", אמר הרב. "לפני 13 ראשי המדינות באירופה התחייבו בשטוקהולם לתוכנית מאבק באנטישמיות ועכשיו אנחנו רואים שהתופעה חוזרת.

הרב זקס נשאל על שיחות השלום המתמשכות בין ישראל לרשות הפלסטינית ואמר "הצעדים שממשלת ישראל נקטה על מנת להגן על אזרחיה נכונים ומגיעות מניסיון של שנות אלימות מפיגועי התאבדות".

עם זאת אמר כי "הניסיון של העם היהודי עם הרדיפה המתמשכת מחייבת אותנו להגיע לשלום. יש יותר מדי כאב בהיסטוריה שלנו מכדי להיות אדישים לסבלם של אחרים. יש לנו הזדמנות של פעם במילניום ליצירת חברה טובה, הוגנת וצודקת, ובו בעת להגן על עצמנו מסיכון מתמיד של טרור. ישראל עושה עבודה נהדרת וראוי לזכור שאין מדינה בעולם העומדת בפני סיכונים כה קשים".

בהתייחסו לנושא איראן והפצצה האטומית אמר הרב זקס כי "צריך לעסוק בהשלכות הגלובליות של הנושא. איראן נותרה איום ממשי על ישראל והמערב ואני לא חושב שצריך להסתכל על העניין כבעיה הנוגעת רק לישראל. מדובר במושא דאגה חמורה לכולנו".

בימים אלו מתחיל הרב זקס תפקיד חדש כפרופסור ב'ישיבה יוניברסטי' בניו יורק. באופן אופטימי למדי לעומת הנתונים אשר מציגים ירידה מתמשכת ביחסם של צעירי ארה"ב ליהדות, אמר הרב כי "היהודים חזרו לחוכמה העתיקה של היהדות ומוצאים את הכוח והכיוון בעולם המודרני".

"הצעירים היהודיים שנולדו זמן רב אחרי השואה והאירועים הקריטיים בהיסטוריה של מדינת ישראל", התייחס ליהודים בכל העולם, "מחפשים מסר חיובי של רוחניות, דברים שיגרמו להם שהיהדות היא קול התקווה של המין היהודי".

"יש משהו ביהודים שגורם לנו לרצות להפוך את המצב האנושי לטוב יותר", מסכם הרב, "מבלי לאבד את הזהות המיוחדת שלנו. זו דוקטרינה חשוב המאוד בעידן בו הסכסוך הדתי מאוד אמיתי ומאוד מסוכן. אני מצפה להתקשרות עם יהודים אמריקאים צעירים. אשתו של דוד המלך חשבה שהוא איבד מהכבוד שלו בזמן שרקד סביב הבאת הארון חזרה לירושלים, אבל אני שמח לאבד קצת מהכבוד שלי, לרקוד עם צעירים יהודיים ולתת לרוח היהודית לשיר".