בכותרות בכלי התקשורת אנחנו קוראים שמשרד החינוך יצא בבשורה גדולה של "מעבר ללמידה משמעותית". למידה שכזו היא יעד מבורך שיש בו צורך אמיתי אבל לפחות ממה שעולה מהדיווחים נראה שהצעדים החשובים באמת לקראת המהפכה הזו עדיין לא נעשו.

בעשרת הדיברות הדיבר הראשון הוא "אנכי ה' אלוקיך" ולאחר מכן "לא יהיה לך אלוקים אחרים..." החיוב (אנכי ה') קודם לשלילה ( לא יהיה לך). בתורת החסידות היו שלמדו מכך עיקרון רחב יותר תתחיל בלהגיד מה כן ואחר כך מה לא.

בינתיים הסיפור על הלמידה המשמעותית הוא בעיקר על מה לא עושים יותר "לא פסיכומטרי" , "לא בגרויות בכיתה י", "צמצום חומר הלימודים" וכדו'. נראה שלמידה משמעותית היא בעצם ללמוד פחות, אני סמוך ובטוח שלא זו כוונת הדברים ולא זה הכיוון עליו חולמים במשרד החינוך אבל לצערי זה הרושם שמתקבל.

המהפכה האמתית שצריך לעשות היא אולי פחות פוטוגנית, יותר איטית ופחות סנסציונית אבל היא השורש של הלמידה שמבקשים להצמיח . השקעה משמעותית בפיתוח תכנים, תכוניות למידה ומסגרות שיניחו את התשתיות לדרך נחדשה שמבקשים לסלול. השינוי המיוחל דורש כלים, מערכים, רעיונות מקוריים, אמצעים מתודיים מגוונים, עזרי הוראה ומסגרות שיאפשרו את המעבר אל "העולם החדש" ויגשרו על הפער שבין אוצרות הידע לתלמידים.

מי שבאופן טבעי אמורים לשאת בנטל הזה הם המורים אלא שלמורים לא תמיד יש את המיומנויות הנדרשות לפיתוח אמצעי לימוד מהסוג הזה, פעמים רבות הם לא הורגלו והתנסו בכך ובעיקר אין להם את הפנאי כדי ליצור זאת בעצמם, אם עד עכשיו התבקשו המורים לבנות את הבניין הלימודי מלבנים מאד מוגדרות שהונחו לפניהם כעת יהיה עליהם גם לקושש את התבן ליצירת הלבנים תוך כדי שהם צריכים גם להחזיק את הכיתה. האחריות לעניין נופלת על כתפיו של המשרד.

מדובר בצורך דחוף, הסכנה הגדולה ביותר היא שייווצר וואקום, אל תוך הרווחים יזדחל ריק ואחר יהיה מסובך להטעין את המערכת באנרגיות של יצירה או לסובב את הגלגל לאחור. איך אמר המשורר(מאיר אריאל) "קפצת ממנה היום חלפו שעתיים והנה נשארת מאחור". יש לגייס כוחות רעננים מכל תחומי הדעת שיכולים להוביל תהליך של מחשבה ויצירה.

למידה משמעותית , אם היא לא רק סיסמא (בניגוד לרושם המוטעה שהיא יוצרת) היא לא וויתור או ירידה ברמה אלא להפך דורשת הרבה יותר מאמץ רק אם נטעיו את המושג הזה בתוכן חיובי ותהיה השקעה גדולה הרבה יותר ביצירת התכנים בהדרכה והטמעה יש סיכוי שנראה פה שינוי אמיתי לטובה.