פרקי אבות פרק רביעי משנה א'

בן זומא אומר:

איזהו חכם? הלומד מכל אדם, שנאמר:(תהלים קיט צט): "מכל מלמדי השכלתי כי עדותיך שיחה לי".

איזהו גבור? הכובש את יצרוה, שנאמר(משלי טז לב): "טוב ארך אפים מגבור ומשל ברוחו מלכד עיר".

איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר:(תהלים קכח ב): "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".

אשריך, בעולם הזה.

וטוב לך, לעולם הבא.

איזהו מכֻבד? המכבד את הבריות, שנאמר:(שמואל א ב ל): "כי מכבדי אכבד ובזי יקלו".

בן זומא מפתיע אותנו בדרך אל המסר שהוא רוצה לומר.

במקום לומר את המסר בדרך חיובית כפי שנהגו כמעט כל החכמים בפרקי אבות, בוחר בן זומא לשאול שאלה ולענות עליה בדרך מפתיעה. והפוכה מהמשמעות הפשוטה

מיהו החכם? חכם אינו כפי שאתה חושב אדם בעל הידע הגדול ביותר מכל האחרים. חכם הוא זה שיודע את עצמו. חכם הוא זה שיודע, שיש לו עוד הרבה ללמוד והוא לומד מכל אדם ומכל אירוע.

מיהו הגיבור? גיבור אינו כפי שאתה חושב בעל הכוח הגדול ביותר המנצח את כל האחרים . גיבור הוא זה שמצליח לנצח את עצמו. את תאוותיו ולהיות על ידי כך נאמן לעצמיותו .

מיהו העשיר? העשיר אינו כפי שאתה חושב, אדם שיש לו ממון רב הרבה מכל האחרים. עשיר הוא זה שחי עם עצמו בהרמוניה ומסתכל פנימה ועל ידי כך ומרגיש שמח שכל אשר נפל בחלקו.

מיהו המכובד? המכובד אינו כפי שאתה חושב, אדם שכל האחרים מכבדים אותו וחפצים בקרבתו. המכובד הוא זה שמצליח להיות עצמו ומתוך כך לכבד את האחר.

בן זומא בראייתו הבהירה אומר לאדם אם אתה מחפש את אושרך אל מול האחר אתה מפספס בגדול. מדד החכמה, מדד הכוח, מדד העושר ומדד הכבוד נמדד בעולם שלנו ביחס לסובבים. בשביל להיות עשיר אתה צריך להיות בעשירון העליון בחברה בה אתה חי. בשביל להיות חכם עליך להוציא ציון גבוה בפסיכמוטרי שנמדד ביחס לאחרים. אף הגיבור נמדד ביכולתו לגבור על אחרים בתחרות או בקרב. כמו כן, המכובד מקבל את כבודו מבחוץ, מאילו שנותנים לו את הכבוד.

בן זומא אומר לאדם עצור! הכל טעות. בעולם של שקר המוקד הוא החוץ בעולם של אמת המוקד הוא הפנים. בעולם של שקר המדד הוא יחסי בעולם של אמת המדד הוא מוחלט, קיומי ואישי.

רצונך להיות חכם, עשיר, גיבור או מכובד. תהיה אתה באמת ותהיה שלם עם זה.
צא למסע של השתלמות. למד מכל אדם, מכל תופעת טבע. תשתכלל כי החכמה היא אין סופית.
עבוד על עצמך. בדל את רצונותיך הפנימיים מהתאוות שמושכות אותך לכיוונים שאינם ממהותך.
חפש את האושר בתוכך. שמח בחלקך שנתן לך אלוקים. אל תחפש את האושר בעושר. האושר שמור לך כאשר הנשמה תחיה בשלום עם הגוף.

את הכבוד תלמד לתת. את הכבוד תמצא כאשר תצא מעצמך ותיתן לאחר את הכבוד שהוא כל כך צריך. תהפוך את עצמך מצרכן של כבוד לכזה שנותן כבוד. אל תחיה אל מול האחר אלא לכזה התומך באחר תזכה לכבוד הנובע מאישיותך הפנימית ולא ממעמדך החיצוני.

במילים פשוטות העולם שלנו הוא עולם של שקר הבנוי על אני מול האחר. בן זומא מבקש להיכנס לעולם של אמת בו האדם עומד אל מול עצמו ואל מול עולמו הפנימי. רק כך יכול לזכות האדם לאושר האמיתי.

הרב שמואל רוזנבלום הוא ראש ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום במודיעין