צלבי קרס רוססו על קירות בית הכנסת העתיק בסמוע שהר חברון, כך התגלה למבקרים אשר הגיעו למקום היום (א') לציון 80 שנה לתחילת החפירות במקום.

בכנס לקחו חלק כ350 משתתפים כאשר לבית הכנסת הגיעו כ200 מהם להתרשמות מהמבנה היחודי של המקום וממשמעותו לתולדות ההיסטוריה של העם היהודי באזור.

בעקבות חשיפת ההרס הוגשה תלונה רשמית למשטרת ישראל. ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי אמר כי "מזעזע שכך מושחת מקום קדוש. אני מצפה מהמשטרה לטפל בכך לפחות באותה חומרה בה מטופלים הדברים במקומות המקודשים לדתות אחרות"

בית הכנסת באשתמוע הוא מבנה ייחודי עתיק שנתגלה לפני כ80 שנה בחפירות. מחקר עכשווי מגלה מערת מסתור מימי מרד בר כוכבא מתחת לבית הכנסת מה שמעלה את הסברה שבמקום היה ישוב יהודי שלחם וחרב בימי המרד וקם מחדש לאחר כ200-300 שנה (תקופת בית הכנסת)

(צילום: דוברות הר חברון)

ייחודה של חפירת בית הכנסת היא שהיא נעשתה ע"י חוקרים מן האוניברסיטה העברית עוד בשנת 1934, בתקופה ההיא הכפר מנה לא יותר מ200 משפחות כאשר כיום יטה וסמוע מונות יחד כ110,000 איש.

מחקרים נוספים והסתמכות על עדויות משנות ה40 - יצחק בן צבי וחבורת "המשוטטים" שערכה טיול מקיף באזור בשנות ה40 מלמדות על קבוצה יחודית, ערבית, המתגוררת במקום ונקראת "המחמרים" שמחזיקים במאפיינים יהודיים: לא נישאים למוסלמים מיטה וסמוע, נמנעים מאכילת בשר גמל. מדליקים נרות בשבת ובחנוכה וצמים ב"צום העשור" נוסף לצום הרמאדן. הקבוצה מצניעה את הקשר אבל החוקרים סבורים שזה יכול להוות תשובה לשאלה לאן נעלמו תושבי הר חברון היהודים באמצע האלף.- הם פשוט נטמעו בסביבה וצאצאיהם הם חלק מתושבי סמוע ויטא של ימינו.