פרקי אבות פרק חמישי:


למעשה פרק זה הוא הפרק החותם את מסכת אבות. הפרק השישי הוא תוספת.

פרק זה כמעט כולו, למעט כמה משניות בסוף, מביא רעיונות על בסיס מספרים ללא שמות של האומרים אותם.

המספרים הם 10, 7, ו 4. כאשר הסדר הוא מהמספר הגבוהה אל הנמוך. ייתכן והסידור הזה הוא חלק מדרך הקטלוגית לחדד את הזיכרון בעולם של תורה שבעל פה.

נתרכז בששת המשניות הראשונות בהם המספר 10 מככב.

המספר 10 מסמל ריבוי. כאשר מדובר על 10 דברים מדובר על תופעה קבועה ולא על מקרה חולף. לכן 10 אנשים הם מניין. 10 אנשים יצאו מגדר יחידים לגדר של קבוצה. כלומר במספר 10 יש קפיצת מדרגה. אין מדובר בתשעה ועוד אחד כי אם במהות אחרת. מהות של ריבוי.

משניות ה"עשר" מדברות על אירועים היסטוריים ומסודרות לפי הרצף ההיסטורי הכרונולוגי מבריאת העולם והלאה.
המשנה הראשונה עוסקת ב 10 מאמרות שנברא העולם.
משנה ב' עוסקת ב10 דורות שמאדם עד נח וכן ב 10 דורות מאדם עד אברהם.
משנה ג' עוסקת ב10 ניסיונות של אברהם.
משנה ד' מדלגת על כמה מאות שנים ועוסקת ב 10 ניסים שהיו במצרים וים סוף.
משנה ה' ממשיכה קדימה אל תקופת המקדש ועוסקת ב 10 ניסים בבית המקדש
משנה ו' מדברת על 10 דברים שאומנם נבראו בבין השמשות של היום השישי לבריאה,אך הופעתם מפוזרת על פני כל תקופת התנ"ך.

הרמב"ם במורה נבוכים שואל האם יש משמעות למספר.לדוגמא: מדוע דווקא 7 כבשים ולא 6 כבשים. המסר של ריבוי יהיה גם כך וגם כך. ותשובתו שאין משמעות דווקא למספר. כלומר לפרטים בקיום המצוות יש מימד של ציווי ולא של היגיון.

המהר"ל מדבר על תורת המספרים ומוצא לכל מספר יחוד משלו. המספר 10 הוא יחידה שלמה שעברה שלב וקפצה מדרגה

בשיטה העשרונית המספר 10 הוא קפיצת מדרגה מיחידות לעשרות. כך בעולם התופעות שינוי מצב בא לידי ביטוי בחזרה על התופעה 10 פעמים. הריבוי מאפשר מדרגה אחרת.

הבריאה שהוציאה את המציאות מתוהו ובוהו אל הסדר והיופי התרחשה ב10 מאמרות. הקב"ה עשה 10 ניסים מיוחדים מול המעצמה המצרית, כדי להוציא את ישראל מהמציאות המצרית העבדותית אל החרות.

רש"י בפרשת בחוקתי על הפסוק "ורדפו מכם חמישה מאה מכם רבבה ירדפו". שואל: אין הגיון בפסוק. שהרי, חמישה מול מאה זהו יחס של אחד ל 20 ואילו מאה מול רבבה היחס הוא אחד ל 100.

רש"י עונה: אינו דומה יחידים העוסקים בתורה לרבים העוסקים בתורה. הכמות נהפכת לאיכות מתוך עוצמה של ריבוי.

המסר הגדול של המשניות הפותחות את פרק חמישי הוא שיש משמעות לריבוי כמדרגה בפני עצמה. הריבוי זה לא עוד אחד ועוד אחד כי אם מציאות אחרת. לכן רבים העוסקים בתורה, רבים המתפללים יוצרים מהות אחרת שהיא עוצמה של ציבור.

הרב שמואל רוזנבלום הוא ראש ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום במודיעין