נוכח מכתב איגוד רופאי הילדים, שקרא השבוע למשרד הבריאות להורות למוהלים שלא לבצע את מנהג מציצת הדם במהלך הטקסים השונים, זאת מסיבות בריאותיות, מתברר כי רבים מהמוהלים המכהנים גם כרופאים בכירים טוענים כי החשש איננו מוצדק.

ד"ר יוסי בנימיני, רופא אורולוג בכיר במחלקה האורולוגית מרכז רפואי תל אביב-איכילוב ואורולוג ילדים בכיר בבית חולים "דנה" לילדים, משמש גם כאחד המוהלים המנוסים בארץ. ד"ר בנימיני יוצא כנגד המתקפות "הרפואיות" נגד ברית המילה וטוען - פוליטיקה. "פעם אברהם אבינו עשה את זה עם אבן צור מחודדת אך ב-2012 אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. הרפואה כעיקרון אינה נוקטת צד בדבר שאלת ברית המילה ואינה קובעת חד משמעית שכדאי לעשות אולם גם לא יוצאת נגד. אני חושב שיש אלמנט פוליטי שמניע את המתנגדים כיוון שברגע שעושים את הברית בצורה נכונה אין מקום לחשש. אני יכול לומר שבחצי שנה האחרונה ראיתי ארבעה מקרים של פגיעה באיבר של הילד וזאת בגלל שהמוהל עשה זאת בצורה לא נכונה ומכאן נובע הכל". כאמירה עקרונית קובע ד"ר בנימיני כי "ההליך אינו בעייתי ואינו מסובך אם לומדים לעשות זאת נכון".

ד"ר בנימיני, אתה סבור כי רק רופאים יכולים לבצע את התהליך?

"לא, ישנם מוהלים הרבה יותר טובים מרופאים ואני אומר זאת בפרוש".

לעומת זאת ד"ר בנימני מצביע על כשל חמור פחות במוהלים עצמם אלא יותר בגוף המפקח עליהם. "כשרופא עושה טעות לוקחים לו את רישיון הרפואה, הוא מסביר, "הדבר הזה אינו תקף כלפי מוהלים. צריך לקחת ולמסד זאת בצורה כזאת שיהיה גוף מפקח. כך לא תיווצר תופעה של מוהל שמקיים את ההליך עם הרפס בפה או מוהל שמוציא את הכלים מכיס מכנסיו, זה זוועת עולם. אני מציע למסד את עולם המוהלים ולעשות זאת תחת חסות ולא כל אחד שיש לו זקן ופאות יוכל להיות מוהל".

הרבנות מפקחת על המוהלים מדוע זה לא מספיק?

"הרבנות אכן מפקחת אבל עוצמת עיניים כשצריך ופוקחת אותן כשצריך. מדובר בהליך רפואי ומשרד הבריאות הוא זה שצריך לפקח עליו. וחרף זאת אני מדגיש שוב כי ראיתי מוהלים מיומנים מהשורה הראשונה על אף שהם לא רופאים אבל אני חושב שצריך להכשיר את המוהלים באופן כזה שידעו לעשות את הברית ולהתמודד עם תקלות כמו למשל דימום. ישנם תקלות פשוטות מאוד שאם לא מטפלים בהן מיידית הן יכולות להחמיר".

ד"ר בנימיני מייחס למתנגדים יותר מניעים פוליטיים ואנטי-דתיים ופחות טענות רפואיות כבדות משקל. "הרפואה לא נוקטת עמדה באופן רשמי, אך לדעתי הברית היא הליך טוב ובריא, היא מונעת סרטן הפין, דלקות שתן, סרטן הרחם ומחלות מגוונות. המניע הפוליטי רפואי הוא שלא לתת גושפנקה שתאמר שזה הליך שצריך להיעשות לכולם. הם טוענים שזה בגלל זכויות הילד והאדם אך כל היפה נפש שאומרים 'אני לבן שלי לא עושה, אני משאיר לו להחליט' גורמים את היפך הדבר כי בגיל שמונה עשר זה גם יכאב לו פי שמונה עשרה".

הרב ד"ר מיכאל אברהם מבית המדרש של המכון הגבוה לתורה שבאוניברסיטת בר-אילן מתייחס להיבט המוסרי ואומר לכיפה "אם אתה מקבל את ההנחה שבברית המילה - אזי שמדובר בהליך אתי ומוסרי". כנגד הטענה כי ההורה מבצע בילד הליך בלתי הפיך הוא טוען: "ההורים הרי שולחים את אותו הילד לבית ספר וקובעים לו מה יהיה עתידו, לרוב מבלי יכולת לשנות".

הרב ד"ר אברהם מסכם ואומר כי הוא "לא רואה בכך שאלה מוסרית, זה הכל עניין של צורך, אם אתה רואה צורך בברית מילה אתה תעשה את זה. מי שלא רואה צורך בברית מילה יוותר על כך. אני אתנגד לעשות זאת לנשים כפי שנעשה לא אחת באפריקה מאותה הסיבה כיוון שאני חושב שזה מעשה שהוא לא נכון. אם צריך לנתח ילד כדי שיחיה, נעשה זאת בגלל שצריך".

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il