האם מכון לנדר בירושלים ייסגר? המכללה הירושלמית הגישה לפני מספר ימים בקשה בבית המשפט המחוזי בירושלים למינוי נאמן והקפאת הליכים למשך שבועיים, זאת עיצומו של הסמסטר השני של שנת הלימודים.

הבקשה הוגשה בעקבות חובות של 22.5 מיליוני שקלים. מסיבות שונות העמותה אשר מפעילה את המכללה הינה חדלת פירעון ומצויה במצוקה תזרימית קשה שהביאה לאי תשלום שכר המרצים והעובדים מאז חודש אפריל וכן סכומים משמעותיים בהם דמי שכירות במבנים בהם פועלת המכללה. מכון לנדר מעסיק כיום 170 עובדים, מתוכם 25 עובדי מנהלה והשאר מרצים.

"בתחילת 2013, הוחלפה הנהלת המכללה בהנהלה חדשה, וזו קיבלה לידיה מוסד אקדמאי בגירעון עצום של כ-15 מיליון שקל, שהתנהלותו הכלכלית (השגויה) יוצרת גירעון שנתי שוטף של כ-6 מיליון שקל".

"ההנהלה היוצאת לא חשפה בפני ההנהלה החדשה את מצבה הקשה של המכללה וזה נתגלה לה רק לקראת סוף 2013", הם טוענים. עם גילוי הפעילות הגירעונית והחובות האדירים שהותירה ההנהלה הקודמת החלה ההנהלה החדשה בצעדי התייעלות והבראה, ובהם קיצוץ של 50% מעובדי המנהלה במכללה, הפחתת תנאים והורדת שכרם של העובדים וההנהלה וכן קיצוץ בשטחים אותם שוכרת המכללה לצורך הפעלתה", כתבו המבקשים מטעם מכון לנדר.

"קריסת המכללה, תביא באופן מידי לשלילת הרישיונות מטעם המועצה להשכלה גבוהה ומתוך כך לאובדן הנכס היחיד של המכללה. בנסיבות אלה, גם לנושי המכללה קיים אינטרס ראשון במעלה כי ייעשה ניסיון לשמר את פעילות המכללה, על מנת לאפשר את שיקומה שכן אחרת לא יהיה לנושים כל סכום משמעותי להיפרע ממנו", הם מבהירים וטוענים כי מתקיים משא ומתן עם גוף שביקש לתרום סכומי כסף משמעותיים למכללה ולסייע לה לניהול.

ביום חמישי הקרוב צפויים סטודנטים מהמכללה להפגין מול בית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה להעמיד גוף אשר ידאג להם וייקח אחריות על מכון לנדר. "במשרד מספרים לנו כבר חודשים שיהיה בסדר ובפועל אין עם מי לדבר", מספרת ליהי, סטודנטית במכללה. "חייבים לחשוף את כל השחיתות הזו. המכללה מסירה את האחריות מאיתנו. אין לנו מושג איפה ההנהלה והדיקן של המכללה לא יודע מי המנכ"ל של המכון. יש כאן חוסר אמון מוחלט. במשך השנתיים האחרונות מרצים איחרו ולא הגיעו. בפועל היו המון נורות אדומות וסיפרו לנו סיפורים על כך שהכל בסדר".

ליהי אומרת שהתואר לחינוך במכון לא מאושר על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה. ח"ג) והסטודנטים חוששים כי הם יגיעו למצב בו כל נקודות הזכות אותן צברו ילכו לטמיון. "אנשים מסיימים את התואר ולא יודעים אם הם יקבלו את הדיפלומה. אם בית המשפט יחליט שלא לאשר להם הקפאת הליכים המל"ג יסיר מאיתנו את האחריות ושנתיים של לימודים ילכו לפח. אנחנו באותה הסירה עם המרצים. עומדים מולנו מרצים עם דמעות בעיניים ואומרים שהסיבה היחידה שהם מגיעים ללמד היא מתוך כבוד אלינו. אנחנו מרגישים מרומים".