בטקס שנערך הערב (ג') ברובע היהודי בירושלים, הונחה אבן פינה לשיקומו ובנייתו מחדש של בית הכנסת תפארת ישראל.

בית הכנסת "תפארת ישראל" שנוסד בשנת 1872 פיאר את העיר העתיקה לצד בית הכנסת "החורבה" עד מלחמת העצמאות בשנת 1948, אז נחרבו שניהם על ידי הירדנים. בית הכנסת ישוקם במבצע הנדסי מורכב, לאחר שהחפירות הארכיאולוגיות שהתבצעו במקום הסתיימו ואף התגלו ממצאים מתקופות בית המקדש הראשון והשני. בית כנסת "החורבה" שוקם ונחנך מחדש בשנת 2010.

אבן הפינה נלקחה משרידי בית הכנסת שנחרב ומסמלת את בנייתו מחדש וחיבור בית הכנסת הישן עם החדש שייבנה. בנוסף, נחתמה גם מגילת היסוד לבית הכנסת.

בהנחת אבן הפינה השתתפו גם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הרב אביגדור נבנצאל רב העיר העתיקה, הרב דב ליאור רב העיר קרית ארבע חברון, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ', רבנים ואישי ציבור רבים נוספים.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר באירוע: "זכינו היום להניח אבן נוספת בבניינה של ירושלים זוהי נקודה סמלית בחזון שהולך ומתממש לנגד עינינו: "חדש ימינו כקדם". ירושלים היא לב האומה. אי אפשר לחתוך את ירושלים לחתיכות, ממש כמו שאי אפשר לכרות את הלב מתוך הגוף. אנו עומדים אל מול הר הבית, כאשר המציאות היא שהר הבית דה-פקטו לא בידינו באופן מלא. הר הבית הוא לב האומה ואסור לנו להפקיר אותו".

השר אריאל הוסיף: "לא נסכים להקפאת בנייה בשום מקום בארץ ישראל ובפרט בירושלים, עיר הנצח והקודש. הקפאת בנייה היא נזק גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך. לטווח הקצר זה ברור, אבל גם בטווח הארוך - נאמר פה היום באופן נחרץ: נמשיך לתכנן ולבנות את ירושלים המאוחדת במלוא היקפה במרץ ובנחישות".

הרב שמואל רבינוביץ': "היום בונים חורבה אחת מחורבות ירושלים. בכל השנים החורבה נותר פצע פתוח בליבה של ירושלים. היום מניחים אבי פינה לבית הכנסת תפארת ישראל לתפארת ישראל עצמה"

ח"כ מוטי יוגב ששימש בעבר כיו"ר החברה לפיתוח הרובע היהודי, אמר בהתרגשות שאין שמחה גדולה מלפתוח את יום ירושלים בבנינו המחודש של בית הכנסת תפארת ישראל. "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון".

ראש העיר ניר ברקת אמר כי "אנו מניחים היום אבן פינה לאחד מסמלי היישוב היהודי בירושלים לאורך הדורות המסמל את הקשר שאינו ניתק בינינו לבין ירושלים. לפני מספר שנים חנכנו את בית כנסת החורבה המפואר שנבנה מחדש ואנו גאים היום לשחזר ולבנות מחדש את בית הכנסת תפארת ישראל. העירייה רואה חשיבות רבה בשימור ושיחזור אתרי המורשת של ירושלים ואנו נמשיך לשמור על מורשת ישראל בירושלים".