נתחיל בעובדה- יין לבן הוא מוצר מעולה, ולמרות זאת הוא מוצר המצוי בערך חסר בקרב הצרכן הישראלי. בעוד שבמדינות רבות בעולם יין לבן מלווה כמעט כל ארוחת דג, פסטה, גבינות, ואפילו סתם צהרי קיץ חמים, בישראל החמה והלחה, עדיין לא הבינו כי צריכת היין הנכונה עבורנו ביום-יום היא יין לבן.

לטענת המשווקים צריכת היין בישראל מתפלגת ל- 75% יין אדום ו- 25% יין לבן, כאשר היינות המבעבעים (קווה, שמפניה ודומיהן) תופסים כ-40% ו- 60% יין שולחן לבן. אצל יצרני היין הגדולים החלוקה היא: 70% יין אדום ו- 30% לבן. בעולם מעריכים את היין לבן הרבה יותר, והוא אוחז בנתח שוק של 40% כמעט.

על פי רוב, יין לבן הוא יין קל, בעל מגוון טעמים הנעים בין וניל להדרים. בניגוד לכבדות האופיינית ליינות אדומים היין הלבן הוא בעל ניחוחות של רעננות. אישית, אני מעדיף את היין הלבן כשאני במרפסת שלי בערב קיץ חם, לצד חתיכת גבינה וכוס יין צונן, נסו גם אתם. לכבוד חג השבועות ומאכלי החלב הרבים הצפויים להיאכל בו, בחרתי השבוע להמליץ על שורה של יינות לבנים.

סוביניון בלאן רזרב 2013, דלתון

מגיע משתי חלקות בגליל. חלקת אלקוש הנמצאת סמוך לנחת מתת בגליל המערבי על אדמה גירית. הענבים נהנים מקרירות יחסית לאורך כל העונה, בעוד החלקה השנייה נמצאת בתחתית הר מירון במפנה מזרחי מתון. החלקה נתונה על אדמת טרה רוסה רדודה.

היין מתאפיין בצבע ירקרק כמעט שקוף לחלוטין. צבע זה מתקבל כתוצאה מבציר של הענבים בשלב הבשלה מוקדם ומשמירה של המיץ מפני חמצן. מומלץ לשתייה כשהוא מצונן היטב.

24K ICED WINE ויוניה 2011, גת שומרון


תהליך הייצור של היין החל בבציר בתחילת ספטמבר 2011, לאחר הבציר אשכולות הענבים עברו תהליך מיוחד של הקפאה וסחיטה עדינה עד לקבלת תירוש מרוכז בעל ריכוז סוכר גבוה כ- 40 בריקס, הענבים החלו תסיסה אלכוהולית בטמפ' של 12 מעלות. התסיסה הסתיימה לאחר 5 חודשים.

ביין ישנו איזון בין מתיקות ורעננות. הוא מרוכז מאוד, בעל ארומה של פירות טרופיים ודבש עם סיומת ארוכה .

השם K24 נולד בהשראת צבעו הזהוב וטעמו העשיר. המלצת לשתייה - להכניס את הבקבוק ואת גביעי היין למקפיא כחצי שעה לפני ההגשה.

אדמה רוסאן 2013, תבור

זן ענבי הרוסאן (Roussanne) גדל באזור עמק הרון בצרפת שם נחשב לאציל מבין קבוצה מצומצמת של שישה זני ענבי יין לבנים המותרים לגידול. ענבי הרוסאן עלו ארצה באופן רשמי לפני כ-4 שנים וניטעו בהיקף ניסיוני ומצומצם, הזן נבצר לראשונה בכרמי היקב במהלך שנת 2012.

יין זה, נעשה מ-100% ענבי רוסאן אשר גדלו על קרקע בזלתית בכרמי היקב ברום של כ-900 מטרים בצפון רמת הגולן. הענבים נבצרו באופן ידני וסלקטיבי, עברו מיון קפדני נוסף עם קליטתם ביקב. לאחר סחיטה עדינה עבר התירוש תסיסה איטית ומבוקרת במיכלי נירוסטה ללא תסיסה מלולאקטית או מגע עם עץ, כל זאת על מנת לתת ביטוי למאפיינים הייחודיים של זן הענבים ואיזור הגידול.

היין הינו קל ופירותי, ומשלב טעמים וארומות של הדרים, תפוחים ופירות טרופיים האופייניים לזן. ליין צבע לימוני בהיר, וחמיצות פריכה המובילה לסיומת נעימה ומתמשכת. היין עממי, נועד לשתייה בכיף בין חברים, מחיר הוגן ביחס למוצר, לא משהו מפתיע בצורה קיצונית אך שווה טעימה- קחו בקבוק.


סמיון כרם אלקוש 2013

כרם אלקוש נטוע במדרון צפוני תלול למדי שתחילתו בגובה 720 מטר בסמוך למושב אלקוש והוא יורד לכיוון נקודת החיבור בין נחל מתת ונחל בירנית. הכרם צופה על הר בירנית בצפון, פסוטה והר צונם במערב והר מתת במזרח. חלקת הסמיון נמצאת בחלק התחתון של הכרם, בתחתית המדרון, בגובה של כ- 650 מטר. האדמה היא אדמה גירית מאוד, ללא הרבה אבן. במהלך ההכשרה נמצאו בחלקה מאובנים רבים בצורת ספירלה (אמוניט) זו הסיבה לשרטוט אחד הפריטים על התווית. יין מעולה, לבעלי טעם טוב- מומלץ בהחלט!


נווה מדבר לבן 2013 יקב ״רמת נגב״ RN

מכיל 65% שרדונה 25% סוביניון בלאן 10% קברנה פרנק. הענבים נבצרו בבציר ידני בשעות הבוקר המוקדמות ממחלקות בבעלות היקב באזור רמת נגב, כרם ניצנה וכרם חלוצה.
במהלך תהליך ההכנה עוברים הענבים מעיכה והפרדה מיידית מהקליפות, לשימור הצבע הבהיר של הנוזל. לאחר מכן התירוש עובר השריה קרה במכלי נירוסטה על מנת להגיע לנוזל נקי. לאחר מכן היין עובר תסיסה קרה ואיטית לשימור מיטבי של ניחוחות וטעמי הפרי. בתום התסיסה היין עובר שפייה ראשונית ואחסון במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה. לאחר ייצוב, היין עובר סינון ובקבוק.
צבע היין צהבהב כמעט שקוף, עם נימות ורדרדות שמתקבל ע”י סינון היין הלבן (סוביניון בלאן ושרדונה), ערבובו עם הקברנה פרנק שיוצר בשיטת “בלאן דה נואר” וייצוב בקור.