בית צוהר
דבר ראשון - תירגעו. קחו אוויר, תורידו את הטונים, תנשמו, ותתעדכנו: הכל בסדר, יש פשרה. משרד הדתות התקפל, צהר תמשיך לחתן, אף אחד לא נוסע לקפריסין. אלו מכם שמתעדכנים בנעשה בעולם דרך עלוני השבת בוודאי הבדילו על הנר והבשמים כשבטנם מתפוצצת מזעם נגד החלטתו של השר הש"סי להצר את צעדיהם של רבני צהר; אך דא עקא, שמאז הדד-ליין של העלונים הספיק השר לחזור בו מגזירות השמד. הפשרה הושגה, אך העלונים כבר עברו במכבש הדפוס, וכך זכינו לשלל מאמרים, ראיונות ומודעות ענק המכוונות נגד השר, כשהפרשייה למעשה כבר נחתמה. ככה זה כשהדד-ליין מוקדם: הזדמנות יוצאת דופן לחזור שלושה ימים אחורה בזמן.

ראש וראשון ללוחמים היה עלון הרבנים הנפגעים עצמו: "השבת" של צהר הוקדש כולו לסכסוך עם מרגי (פלוס זריקת עצם למדור הכשרות של הרב ביגל - בכל זאת, צריך גם איזה משהו תורני). הרב דרוקמן גויס לכתוב את המאמר הראשי, והעורך, איתמר מור, נחפז לראיין את הרבנים סתיו, שרלו ופוירשטיין על הפרשה. ראיון עם הרב פוירשטיין הופיע גם ב"גילוי דעת", וראיונות עם הרב סתיו הופיעו ב"מצב הרוח" וב"מעייני הישועה" - שבצעד ראוי להערכה, פרסמו לצד דבריו הנוקבים של הרב סתיו תגובה רשמית של משרד הדתות. אם טרחתם לקרוא את כל הראיונות, לבי אתכם: הדברים חזרו על עצמם, ואפילו הדקדקנים לא הצליחו למצוא הבדל של ממש בין עלון אחד למשנהו. שאר העלונים לא טרחו לכתוב על הפרשה - אם מטעמי עצלנות ואם מהסיבה הפשוטה שצהר דאגו שכמעט בכל עלון תופיע מודעת-ענק הקוראת לשר הדתות לחזור בו, "כי בנפשנו הוא". המודעות עשו את האפקט: השר כנראה קיבל את עלוני השבת כבר ביום רביעי, והשתכנע.

שחור בעיניים
אחת לכמה זמן מחליטים באחד העלונים 'להתלבש' על נושא מסוים. לא תמיד ברור למה, לא תמיד הנושא מעניין, ולעתים קרובות מדי מדובר בקפריזה חולפת של העורך. השבת החליטו ב"בראש יהודי" לפתוח חזית בתחום החוזרים בתשובה החרדים, שחזרו בתשובה פעם נוספת והבינו שהאמת נמצאת, למעשה, אצל סרוגי הכיפה. עמית שולמן יצא לראיין עורך של אתר שחושף את תסכולם של החוזרים בתשובה החרדיים, ואת שאיפתם למצוא ציבור אחר: "מי שחסר לנו הכי הרבה כרגע זה החרד"לים", מודה המרואיין במבוכה, והחרד"לים פתחו לפניו את הדלת: כמה עמודים לפני כן נוסדה השבת פינה בשם 'קרובים רחוקים', שתביא בכל שבת שאלות ולבטים מפי חוזרים בתשובה חרדים. המטרה ברורה: טשטוש הפערים בין המגזרים, וחיזוק מחנה החוזרים בתשובה החרד"ליים. נמשיך לעקוב.

בקבלנות
והנה נושא אחר, חשוב לא פחות, שכמעט אין רבנים מאחוריו, שאין ארגון מיוח"צן וממומן ומקושר שמקדם אותו, ולכן הוא כמעט לא מחלחל לדפי הכרומו: שביתת עובדי הקבלן. שני צדיקים בסדום - הרב שרלו ב"שבתון" וד"ר לאה ויזל ב"מצב הרוח" - התייחסו למאבקם של אלפי עובדים בישראל שלא מקבלים את הזכויות המגיעות להם. צל"ש

מלון החזון איש
פרגון השבוע מגיע ל"שבתון", שמייסד - בפעם הראשונה, לזכרוני הבוגדני, בתולדות העלונים - תחרות כתיבה תורנית. מאמרים תורניים בנושא "צדק חברתי בהלכה" יוגשו לוועדת שופטים, שתבחר את המנצח ותעניק לו פרס: כיאה לעלון "שבתון", הפרס של הזוכה בתחרות התורנית יהיה סופשבוע זוגי בבית מלון. עכשיו בינינו: אתם מצליחים לדמיין אברך מדובלל-זקן, שהחליט לנסות את מזלו ולשלוח מאמר למדני חריף, זוכה בפרס הראשון ולוקח את אברכיתו לסופשבוע במלון מתנת "שבתון"? תחשבו שוב.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il