הרבנית חנה הנקין, ראש מדרשת "נשמת" ומייסדת התכנית להכשרת יועצות הלכה פורצת הדרך בעולם לימוד התורה לנשים, תקבל השנה תואר ד"ר לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בר-אילן.

בהרצאתה השבוע (יום א') בבר-אילן, בהשתתפות, נשיא האוניברסיטה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ ורעייתו שמעונה, הנהלת האוניברסיטה והסטודנטים, הסבירה הרבנית את השינוי בתפקידן של נשים בעולם ההלכה: "אין ספק שבתוך ההלכה, גבולות הגזרה היום מקיפים נשים למדניות והחידוש הזה הוא חידוש לא רק מבורך אלא הוא גם מעניק פרצוף עכשווי וידידותי להלכה- ההלכה צועדת עם הקדמה ויש עשרות אלפי נשים שחיות היום חיים נוחים בהרבה, בדרכי נועם ללא השפלה בשאילת השאלות וקבלת התשובות. זהו שירות לעם ישראל וגם שירות להלכה", אמרה.

בדברה על פסיקת ההלכה כיום, הסבירה הרבנית הנקין כי הכוונה בפסיקת הלכה היא גם להורות הלכה. "המפעל שאני עומדת בראשו נקרא יועצות הלכה. בחרנו במינוח צנוע לבוגרות שלנו מתוך מודעות למקומנו ומתוך הרצון לנצל את הכוחות לטובת עם ישראל. הרב ליכטנשטיין המנוח, אמר לנו כי המינוח שבחרנו הוא פחות דרמטי מהדרך שהובלנו וזאת הייתה כוונתנו".

הרבנית הנקין סקרה את השינויים העיקריים שחלו בתפקידן של נשים בעולם ההלכה והיחס כלפיהן מאז תקופת חז"ל. היא פתחה בציטוט ספר דברים, י"ז, ט"ו, שם מצווה עם ישראל להמליך מלך: "שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלוקיך בו, מקרב אחיך תשים עליך מלך. לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא". לדעת חז"ל, התורה חוזרת על המילה 'מלך' מתוך עיטור הלשון אך גם בשל הציווי שהמלך הוא זכר ולא נקבה".

בהמשך הסבירה הרבנית הנקין כי גם הוא קבע כי אין ממנים אישה לתפקיד מלוכה, אלא רק מלך, אך הרבד"ז היה הראשון לומר כי התנ"ך נתן תקדים מקראי בדמותה של דבורה הנביאה. "הוא טען כי דבורה לא הייתה שופטת במובן הרגיל, אלא גם סמכות הלכתית לכל ישראל, בניגוד לשיטתו של הרמב"ם. דבריו, למעשה, מוכיחים כי דבורה הייתה מנהיגה, מעין ראש ממשלה ומונתה מכוח העם".

לדברי הרבנית הנקין, השינוי הגדול בגבולות עולם ההלכה ותפקידה של האישה, הגיע במאה ה- 20, בעקבות קידום נשים והתעוררות סוגיות לגבי התפקידים שאישה יכלה למלא. "אחת הסוגיות הראשונות נגעו להשגחת כשרות. הפוסק משה פיינשטיין נדרש לפסוק האם אישה יכולה להיות משגיחת כשרות. הוא טען כי מדובר בתפקיד של שררה ויש כאן בעיתיות שכן משגיח כשרות יכל לפעול נגד מעסיקו ופעל מתוך סמכות ציבורית. עם זאת, קבע הרב פיינשטיין כי במקרה שהובא לפניו, האישה הייתה אלמנתו של משגיח כשרות ולצורך פרנסת המשפחה, התיר לה להיות משגיחת כשרות. כאן אנו למדים על גדולתו של הרב פיינשטיין שהיה מודע לתקדים שקבע, אך ידע לעשות זאת בתבונה. אנו למדים לראשונה על שינוי גבולות הגזרה בתפקידן של נשים".

הרבנית הנקין המשיכה וציינה כי נושא נוסף ששינה את תפקידן של נשים בעולם ההלכה, היה ההיתר לנשים לבחור ולהבחר בשוויץ בשנות ה- 70. "הרב ויינברג נשאל ,האם בעקבות החלטה להתיר לנשים לבחור בשוויץ, יכולה אישה לכהן בתפקידים קהילתיים בשוויץ. הרב ויינברג קבע כי אישה יכולה להיבחר למוסדות הקהילה, אך לא ראוי לעשות כן. הוא נשען על דבריו של הרב עוזיאל שקבע כי, אם אישה נבחרה ולא מונתה, אין בכך בעיתיות במינוי אלא רק במידת הצניעות. לדעתו, לא התפקיד היה בעייתי, משום שהתורה הייתה מגבילה את התפקיד במקרה כזה. לפיכך, אישה יכלה לתפקד בתפקידים סמכותיים".

מדרשת "נשמת", בראשה עומדת הרבנית חנה הנקין, נוסדה כדי לפתוח את שערי הלימוד התורני הגבוה, על כל ענפיו, לבנות ולנשים. המדרשה רואה חשיבות רבה בהכשרת לומדות בעלות יכולת תורנית גבוהה, שתורמות תרומה תורנית- נשית לחברה ולמדינה. הרבנית הנקין ייסדה לראשונה את התכנית ליועצות ההלכה כדי לתת מענה הלכתי לפניות של נשים מהארץ ומחוצה לה. היועצות זוכות לתמיכה רבנית ולהכרה ציבורית נרחבת, ותרומתן לשמירת טהרת המשפחה ולחיזוק המשפחה היהודית, גדלה מאוד.